Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräsanden står vid min voljär!  (läst 8917 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Gräsanden står vid min voljär!
« Svar #20 skrivet: 18 feb-11 kl 22:59 »
VARFÖR skulle du släppa in honom?

Det är ett vilt djur som inte ska bo i hägn.
Svälter han så ge han mat och eventuellt en balja vatten någon gång om dagen om det nu inte finns badmöjligheter. Anden FRYSER INTE - hallå - dom bor på isar ganska långt norr ut.
Låt för guds skull djuret vara vilt även om lite käk kan göra vintern lättare.

Alla fåglar fryser om dom inte får i sig tillräkligt med mat på vintern :-\ Släpp in den stackaren och som du beskriver det så kan det mycket väl vara en förrymd/utsläppt mignon. :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #21 skrivet: 19 feb-11 kl 07:51 »
Sebbar kan du inte försöka ta ett kort  ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Sebbar

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 19 feb-11 kl 12:33 »
Tidigt imorse så ringde en tant som fått mitt nummer av min vänn. Hon bodde bara någon kilometer ifrån och hennes 5 miggon ankor hade rymt.
Hon har fått tag på 2 stycken och den som var här. så nu har han kommit till rätta igen.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #23 skrivet: 19 feb-11 kl 12:38 »
 ;D var roligt, och vilken tur att du inte va lika skjutglad som vissa verkar vara för då hadde ju en miggis fått sätta livet till, roligt för grannen att hitta dom igen
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 19 feb-11 kl 13:24 »
Tidigt imorse så ringde en tant som fått mitt nummer av min vänn. Hon bodde bara någon kilometer ifrån och hennes 5 miggon ankor hade rymt.
Hon har fått tag på 2 stycken och den som var här. så nu har han kommit till rätta igen.
Va bra :D Hoppas att hon hittar de sista, så den inte har blivit rävmat den också :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LasseDalom

• -
« Svar #25 skrivet: 19 feb-11 kl 15:37 »
Se så bra det gick!    ;D

Luff

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 20 feb-11 kl 18:52 »
Alla fåglar fryser om dom inte får i sig tillräkligt med mat på vintern :-\ Släpp in den stackaren och som du beskriver det så kan det mycket väl vara en förrymd/utsläppt mignon. :)
Jag skrev att hon skulle mata den om den svalt - dvs frös mm. Nu var det ju inget vilt djur så hela diskussionen om att ta in en GRÄSAND är ju off.
Men om det hade varit en gräsand så har den inte i ett ankhus att göra. Mata den kan man ju göra ändå.
//Luff

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #27 skrivet: 02 mar-11 kl 09:14 »
från början var alla tamankor (utom myskankor) gräsänder. så det är nog inte farligt att ta in en gräsand
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #28 skrivet: 02 mar-11 kl 09:28 »
från början var alla tamankor (utom myskankor) gräsänder. så det är nog inte farligt att ta in en gräsand
Det finns fler än myskankor, tex mandarinänder, brudänder m.m
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Pozzo

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 05 mar-11 kl 23:55 »

Nej, men vilken tur att du inte lyssnade på mig!!!    ... den här gången....
Nästa gång har den salmonella eller newcastle...  ;D

Lycka till med dina egna djur nu...
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser