Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur väljer hönan tupp för befruktning?? Och tupp-äggstorlek  (läst 4211 gånger)

Pip

• Pip
    • Uppland
Ja, det är ju lite svårt att veta, man kan ju inte fråga direkt  ???

Jag har alla hönor och tuppar ihop nu under vintern, och sammanlagt är det 5 tuppar på 23 damer. Två av tupparna är dominerande, en tvååring och en ettåring, de andra är yngre och lite hunsade. Men åtminståne 2 av de andra kommer åt att betäcka hönorna, vilket de gladeligen gör hela tiden  ;D

Min fråga är då, om någon har teori (faktaunderbyggd eller inte) om hur hönsen väljer tupp. För jag vet ju att hönan kan välja vilka spermier hon låter ägget bli befruktat av. De flesta hönorna har blivit befruktade av alla 4 tupparna, och då är frågan om de väljer att befruktas av ledartupparna, och i så fall om alla "tänker" detsamma.

Frågan kom upp eftersom jag har hönor som värper allt mellan vita ägg till mörkbruna samt gröna, och vill inte bara få grönläggande avkommor. Kommer inte kunna dela upp dem på någon månad tyvärr.

En annan fråga gäller äggstorleken. Kan tuppen påverka den? De kan ju påverka äggfärg så då kan de kanske påverka storleken också antar jag. Om en dvärgtupp befruktar en stor höna borde ju nästa generation lägga aningen mindre ägg?

Ratchaburi

• Södermanland
Min fråga är då, om någon har teori (faktaunderbyggd eller inte) om hur hönsen väljer tupp. För jag vet ju att hönan kan välja vilka spermier hon låter ägget bli befruktat av. De flesta hönorna har blivit befruktade av alla 4 tupparna, och då är frågan om de väljer att befruktas av ledartupparna, och i så fall om alla "tänker" detsamma.

Skämtar du eller?? :o
Hur skulle en höna kunna välja vilken av tupparna som parat henne hon låter befrukta sina ägg??
My name is not Rihanna....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Jag tror inte en höna kan välja vilken spermie som ska befrukta hennes ägg när hon väl "fått in dem" ordentligt. Däremot har jag hört att en höna ska kunna "krysta ut" tuppens sperma om han inte faller henne i smaken (t.ex. våldtäckt ::) ). Men risken för hönan lär ju ändå vara väldigt stor att hon blir befruktad av honom då det lär ju krylla av spermier i minsta lilla droppe. Och hon lär ju inte kunna "spotta ut" allting utan att lämna något spår kvar.

Min erfarenhet av en massa blandade tuppar (som jag alltid haft ;D) är att kycklingarna äggen tycks få olika pappor i olika "omgångar" beroende på vilken ordning tupparnas parningar har legat i. T.ex. så gick min Isbar med appenzeller förra året och ibland fick hon träffa dv kochintupp som betäckte henne. Man kunde då lägga in en omgång på 8 ägg av henne och de första 6 äggen i plockordning var appenzellern pappa, sedan "bröts det" och resten av äggen blev Isbar/dv kochin. Man plockade några till och det blev ytterligare flera Isbar/Dv kochin, sedan helt plötsligt kom det en "hög" med appenzellerkorsningar igen. Alltså, det blev aldrig t.ex. Ägget plockat den 24:e - Appenzeller, Ägget plockat den 25:e, Isbar, Ägget plockat den 26 - Appenzeller. Utan det var alltid minst 4-5 ägg på rad iaf. som hade samma pappa innan det började komma avkommor från den andra tuppen. Tror att det berodde på då att appenzellern hade parat henne först, så var hans spermier framme och kunde befrukta äggen före dv kochinens, sedan efter några dagar så började befruktningen på appenzellerns spermier avta och dv kochinens har kommit fram och "tagit över", samtidigt är appenzellers nya "omgång" påväg. Så hoppade det sådär, turades om. ::)
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 22:24 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Skämtar du eller?? :o
Hur skulle en höna kunna välja vilken av tupparna som parat henne hon låter befrukta sina ägg??
Inget skämt, men rätt kul är det  ;D

Det finns en forskare på SLU som har studerat höns i flock och deras parningsbeteende. Hon dokumenterade alla parningar under en tid och DNA kollade sedan vilka tuppar som var pappa till respektive kyckling. Det visade sig att olika hönor hade olika favvotuppar och att dom trots att dom blev parade regelbundet av alla tupparna fick betydligt fler kycklingar med just sin favvotupp.

Man noterade att hönsen när blev parade av en tupp dom inte gillade gjorde en liten nigande rörelse efter parningen som de inte gjorde när de blev parade av den tuppen de gillade (och fick flest kycklingar med)

Man drog då slutsatsen att dom kunde tömma ut icke önskvärd sperma och att det var det dom gjorde när dom "neg"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Pip

• Pip
    • Uppland
Man noterade att hönsen när blev parade av en tupp dom inte gillade gjorde en liten nigande rörelse efter parningen som de inte gjorde när de blev parade av den tuppen de gillade (och fick flest kycklingar med)

Man drog då slutsatsen att dom kunde tömma ut icke önskvärd sperma och att det var det dom gjorde när dom "neg"

Ja, det var precis detta jag hört :) Det låter helt insane men det verkar stämma!!

Tack även för din egen beskrivning av hur hönsen befruktats hos dig, intressant. Då antar jag att det bara är att plocka ägg från de hönor jag gillar och se hur det blir helt enkelt.

Vet du något om tuppen och hans eventuella äggstorleksanlag?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Ja, men då blev det ungefär så som jag syftade på. Men tror fortfarande inte att en höna kan välja bort en annan tupp helt, för även om hon "spottar ut" så lär väll den "oönskevärda" tuppen kunna lämna några rackare som tar sig in i henne och när de väl är inne så kan en höna inte kontrollera spermierna som värsta racerspelet eller något vem som ska komma fram och vinna först. ::) Utan sannolikheten minskar väll stort att den oöanskade tuppen blir pappa då det lär finnas betydligt färre spermier som kan "konkurera" med favvotuppens som hon låter släppa in hur mycket han vill ::).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
En hönas äggstorlek beror framför alltpå tre saker.
-Hönans storlek
-Hönans ålder
-Anlag för ägg storlek

Då tuppen som är pappa till en kyckling både påverkar kycklingens storlek och anlag för äggstorlek påverkar även pappan en hönas äggstorlek.

Anlag för äggstorlek är förmodligen polygenetiska och därför ingen exakt vetenskap. En hyfsad kvalificerad gissning är dock att tupp kläckt ur stora ägg har anlag för stora ägg, medan tupp kläckt ur litet ägg har anlag för mindre ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
Azzo: den där nigningen har jag sett bland mina hönor.
När Märsta tex försökte hoppa på Suzz..Coolt nu vet ja va det beteendet betyder..Fast ja såg på na att hon inte var speciellt glad över Märstas visit.
Sen äre så att hönorna väljer ju sina tuppar om inte tupparna väljer först så att säga..
Steve valde Suss redan när han var liten.Rut däremot valde Steve osv..
Himla kul det här me beteenden..
/majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Dock så finns det ju en "nigning" som en villig höna gör också (så man inte blandar ihop dem). Alltså, de hukar sig med vingarna ut framför tuppen så han kan kliva på utan problem. Hönor utan tupp i flocken kan hålla på så för sin matte/husse, lägger sig pladask så man snubblar över dem.

Försökte leta reda på en bild på nätet på en höna som ligger i "parningsställning"... Hittade bara den här, inte den snyggaste precis. :X

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Ja, mina hönor verkar tro att jag är tupp. ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser