Ja, det är ju lite svårt att veta, man kan ju inte fråga direkt

Jag har alla hönor och tuppar ihop nu under vintern, och sammanlagt är det 5 tuppar på 23 damer. Två av tupparna är dominerande, en tvååring och en ettåring, de andra är yngre och lite hunsade. Men åtminståne 2 av de andra kommer åt att betäcka hönorna, vilket de gladeligen gör hela tiden

Min fråga är då, om någon har teori (faktaunderbyggd eller inte) om hur hönsen väljer tupp. För jag vet ju att hönan kan välja vilka spermier hon låter ägget bli befruktat av. De flesta hönorna har blivit befruktade av alla 4 tupparna, och då är frågan om de väljer att befruktas av ledartupparna, och i så fall om alla "tänker" detsamma.
Frågan kom upp eftersom jag har hönor som värper allt mellan vita ägg till mörkbruna samt gröna, och vill inte bara få grönläggande avkommor. Kommer inte kunna dela upp dem på någon månad tyvärr.
En annan fråga gäller äggstorleken. Kan tuppen påverka den? De kan ju påverka äggfärg så då kan de kanske påverka storleken också antar jag. Om en dvärgtupp befruktar en stor höna borde ju nästa generation lägga aningen mindre ägg?