Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätit för mycket eller vill ruva?  (läst 3282 gånger)

allvetarn

• Skåne
Ätit för mycket eller vill ruva?
« skrivet: 16 feb-11 kl 15:34 »
Hej! Min ena brahma höna har börjat med något konstigt, häromdan när jag var ute i hönshuset så låg hon bara i en hörnan o när jag öppnade så gjorde hon lite ljud, o la sig ännu mer platt mot golvet, det såg lite ut som om hon ruvade men jag tänkte att hon kanske ska lägga ägg, så jag lämnade henne till dagen efter men hon låg kvar på samma ställe så jag lyfte upp henne försiktigt men där var inga ägg under henne. Sen såg jag att krävan var jätte stor så hon hade väl käkat en del av de matresterna jag slängde ut ett par dagar innan, och när jag hade lyft upp henne började hon dricka rätt mycket sen gick hon o stack ut huvudet ur hönshuset o kollade till de andra, sen gick hon o la sig igen! Idag när jag var ute låg hon på samma ställe, jag lyfte upp henne då gick hon o drack sen o la sig igen. Jag tänkte att hon kanske har lite problem med matsmälltningen för krävan var lika stor idag, så jag satte ut vatten automaten utanför hönsgården o satte ut henne och öppnade för dom andra hönsen i gården så dom fick gå ut med henne, så hon fick röra lite på sig? så kanske det kunde hjälpa, men vad tror ni? ???

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Ätit för mycket eller vill ruva?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 15:59 »
Lite svårt att avgöra på en beskrivning i text, men i mina öron låter det som om hon ruvar. Har du hittat ägg i det hörnet som du plockat in?
Om du killar henne lite på ryggen om hon trycker sig ner i spåner och gör ett mystiskt kuttrande/fräsande läte som inte liknar något annat på hönspråk och hon ser fullt normal ut när hon är uppe och rör sig är saken biff. Låt hönan ligga i fred och ge henne några ägg. Ett tips kan nog vara att försöka bygga upp en liten vall av något runt henne så äggen inte trillar iväg.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 17:06 »
Om du kollar krävan tidigt på morgonen innan hönsen har vaknat och ätit massor så ska den vara tom. För mig låter det som en höna som vill ruva men att du har städat undan äggen ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

allvetarn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 18:35 »
Okej! ja jag har hittat en del ägg i den hörnan, men jag tycker det är lite konstigt för där är ju inga nu? Hon kanske önsketänker! ;D
Tack för svaren!

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 21:29 »
Inte alls. Höns är smarta men ändå inte.
Hennes innre klocka säger henne att hon samlat ägg i just det hörnet en viss tid och att det därför ska vara en tillräkligt stor hög. Att du sedan tagit in dem eftersom och det därför är tomt när hennes biologiska klocka säger henne att det är dags att lägga sig är en helt annan femma ;)
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 15:06 »
Precis ! Du stal alla äggen *s* o hon vet ju att hon har lagt en massa ägg där så dom borde ju finnas *hönshjärna*
Jag brukar testa ruvhönorna genom att lägga ett ägg under näbben på dom .
Rullar dom in det under sej då vet man att hon är ruvklar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

allvetarn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 16:36 »
Så du menar att jag kan gå ut med ett ägg o lägga det framför henne o om hon rullar in det under sig, vill hon ruva?  ;)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 16:57 »
En liten uppdatering o fråga.
Jag var ute med ett ägg hos min höna, jag la det framför henne, då rullade hon in det direkt under sig..  :)
Så jag ringde o pratade med en jag köpt ägg hos innan o frågade om hon hade några, hon sa att hon kunde fixa tills nästa helg, hur ska jag göra med min höna nu? ska jag lägga några "vanliga" ägg under henne så länge? Finns det chans att hon tröttnar o reser sig om det inte bli att hon får "riktiga" ägg fråns nästa helg, sen blir det ju 3 veckor till efter det????

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 17:16 »
De allra flesta höns kan tomruva i veckor... Om du kan få ägg om ca en vecka kan du gott låte henne ligga tomt i väntan på dem  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

allvetarn

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 20:51 »
Okej, tack så mycket för svaren!  :)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 21:54 »
Låt henne behåla det du gett henne o släng det sen när dom andra kommer bara .
Höns kan inte räkna *S*
Visst är det ett bra sätt att testa om dom vill ruva ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

allvetarn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 feb-11 kl 10:29 »
Okej, ja det var det! :)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 18 feb-11 kl 14:04 »
Nu ruvar hon ett kokt köpeägg! :) Det får duga tills nästa vecka! :)

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 19 feb-11 kl 08:30 »
Nu ruvar hon ett kokt köpeägg! :) Det får duga tills nästa vecka! :)

Mvh Allvetarn
Kan bli en hårdkokt tupp av det  ::) ;) ::)

allvetarn

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 feb-11 kl 10:34 »
Hahaha,  ;D
Brevduvor, höns

allvetarn

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 20 feb-11 kl 17:25 »
Blev lite snabbare än jag trodde så nu ligger hon på 7 st brahma ägg!
Fick bli en ny tupp också, första vuxna brahma tuppen för min del, mycket glad!!!  :D

Mvh Allvetarn
Brevduvor, höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser