Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sent igång, typiskt  (läst 3794 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Sent igång, typiskt
« skrivet: 17 feb-11 kl 15:46 »
Har första omgången ägg i kläckaren, de som förhoppningsvis ska bli utställda till hösten och sen gå som avelsdjur till nästa år.
Dv Wyandotterna är ju klart igång och har nu vid första lysningen 100%.
Maranerna sisådär, inte så många ägg för hönorna vill inte igång riktigt men de flesta äggen är befruktade.
Araucanorna är där inte ett enda befruktat ägg från, djupt besviken eftersom jag hoppats mest på just dessa avelsdjuren. Blir till att fortsätta samla ägg och hoppas de kommer igång snart.
Varje år är det någon grupp som är sena, förra året var det mina Wyandotter.

Fler som har samma problem eller jag är så pass tidigt ute att de flesta inte börjat kläcka än?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

mazze

• Småland
    • Komålen
SV: Sent igång, typiskt
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 15:54 »
Mina hönor har med värpstrejk, så det lär inte bli så många klara till utställningarna då jag har stora raser som dorking, jersey jätte o stora wyandotter.
Jag skyllar på det kalla vädret o hoppas på att det snart blir varmare och funderar på att bara ha dvärg höns :-\.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 16:16 »
Fast hos mig är det största problemet att tupparna inte vill befrukta. Det skyller jag oxå på vädret. Maranerna har jag lite samma problem som du, de flesta hönorna vill inte värpa några ägg.
Hoppas det vänder snart och blir riktig vår.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 16:30 »
Herre....nu blir jag lite stressad.... är ni redan igång ???..... Jag tänkte nog starta igång kläckren nu första veckan i mars :-\..... men jag kanske ska börja stoppa den nu meden gång :D..... nåt har jag väl kan jag tro.... även om hönsen är sena som ni säger ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 16:36 »
Du behöver inte bli stressad, det beror väl lite på vad man ska ha de kommande hönsen till men eftersom jag vill ställa ut så behöver de kläckas tidigt så de hinner växa på sig.
Det var så vårigt här innan denna sista köldknäppen att man ville igång men tydligen kände inte hönsen på samma sett :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 16:51 »
...ja, men jag ska ju oxå ställa ut.... och det är första gången... ojojoj...  ;D ;D ;D..... hur ska det gå ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 17:25 »
Mina äldsta kycklingar är 3 veckor  :-[ Jersey Jätte, Kochin, Chabo och Dv silke. Nästa omgång är kläckta i förrgår (Kochin och Maran)och nästa kläck är om 2 veckor :P

Jag har i princip haft 90-100% befruktning på allt jag stoppat i kläckaren  (Jersey Jätte, Kochin, Chabo, Dv silke, Maran, Nakenhals, O Shamo)  :D Grönvärparblandisarna var dock något sämre, ca 70%

Så jag är glad ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 17:37 »
Varför vill inte mina då  >:( Kan ju inte skylla på vädret då ju  :P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 17:55 »
För min del blr det väl bara Dv.K och Dv.W... åsså kanske några Vita Leghorn.... men de är ju snabba som attan ;)De jag kläckte i januari förra året värpte ju i augusti....

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 18:40 »
För min del blr det väl bara Dv.K och Dv.W... åsså kanske några Vita Leghorn.... men de är ju snabba som attan ;)De jag kläckte i januari förra året värpte ju i augusti....
;) Jag måste bara vara värst  :-[ Eller egentligen mina hönor  ::) Mina Leghorn som kläcktes den 21/1-10 började värpa i början av juni dvs innan de var 5 månader ;D

Skäms lite för att jag bara var tvungen att skriva detta inlägget  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 19:11 »
.... men jag kom precis på att jag skrev fel :o..... de kläcktes inte förräns i början av mars.... så då är det ju inte så långt ifrån ;D.... jag gick här och räknade och tyckte inte att det var så tidigt ändå.... tog då fram förra årets kalender ::) ..... det är krut i de damerna ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 17 feb-11 kl 22:12 »
Mina äldsta "2011" kycklingar blir 4 veckor gamla snart. =) Kläcks smått JUST NU också och har stoppat under några till dv kochinägg under en surhöna. ;D
Här är en av de 2011:orna jag snackade om först (3 veckor gammal på bilden). Lilla "Puffet Nugget" som jag hoppas på ska växa upp till något tjusigt. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #12 skrivet: 18 feb-11 kl 09:47 »
Blir avis men samtidigt har jag ingen riktig plats för smått nu när det fryser i stallen. Får trängas nere i källaren till mildare väder väntas.
Det är så mysigt nu snart när allt börjar leva igen, väntar lamm i stallen, kattungar, kalvar och kycklingar. Härlig tid som väntar. För att inte snacka om min egen mage som snart spricker. 8 Mars kommer min lill*.
Ha en underbar dag vädret till trots.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-11 kl 10:00 »
Kläckning 8 mars..... det blir ju perfekt till utställningen det ;D ;D ;D :-*..... min lille kom den 4 mars för två år sedan. Hade jag ställt ut honom är jag säker på att jag fått minst 96poäng ;) o:)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 18 feb-11 kl 10:57 »
hehe, jo så är det nog

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 18 feb-11 kl 20:41 »
För att inte snacka om min egen mage som snart spricker. 8 Mars kommer min lill*.
Ha en underbar dag vädret till trots.
Där kan man snacka om ruvningstid och kläckning  ;D Hoppas att allt går fint och det kommer ut en riktig pärla ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 18 feb-11 kl 21:30 »
När det gäller dvärghöns och utställning är det inte givet att man ska kläcka så tidigt som möjligt.
Härom året hade jag en dvärgwyandottehöna som var tidigt kläckt, i början på mars tror jag, och hon var dessutom tidigt utvecklad.Och jättesnygg.
Men när det var dags för utställning hade hon för det första värpt ett bra tag och alltså förlorat en del benfärg, och sedan naturligtvis blivit ruvlysten, och när hon inte fick hålla på med det så började hon rugga.
Så det blev ingen utställning för hennes del.
Idealet är en höna som börjar värpa precis  vid tiden för utställningen, då är hon som finast.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 feb-11 kl 22:02 »
Hade väl för mig att det var precis så du sa Sonja :)..... men ajg får väl börja samla lite ägg nu då iallafall ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser