Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmäna anklesen tråd  (läst 16021 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
Allmäna anklesen tråd
« skrivet: 18 feb-11 kl 15:08 »
Min myskankshonam som har legat i 5 dagar hoppade av hennes ägg.
De var helt iskalla när jag kom hem.

Mvh en lesen Oskar  :'(
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

gernsö

• Skåne
SV: Allmäna anklesen tråd
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 15:23 »
släng in dem i kläckaren snabbt, det kan klaras fortfarande....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 feb-11 kl 15:55 »
Har redan kastat äggen.
De var nässtan helt genomfrusna.

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 18 feb-11 kl 19:27 »
Nja, det kan nog vara så att det hade kunnat bli ällingar ändå.
Se:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89215.msg765260#msg765260

Första veckan har inte äggen hunnit utvecklas särskilt långt, och då bara avstannar de i utveckling när de blir kalla, och sedan sätter de igång igen.
Den mest kritiska delen av ruvningen är, som jag förstått det, den mellersta tredjedelen. I början fungerar äggen som ägg, och klarar avkylning av den anledningen, och i slutet är ungen så pass utvecklad att den kan hålla lite värme av sig själv ett kort tag.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 20:24 »
Mmmm men dina hade iallafall + grader.
mina ägg hade det 2 minusidag.
Och i ankhuset är det precis lika kalt som utomhus.
Honan har varigt av de senan i gårkväll.
Min mamma såg det då.
Trodde att hon bara skulle upp och sträcka sig men nej.
Antagligen ville hon till hanen igen.
Och förstår inte varför mina 2 honor bråkar om hanen.
Honorna är systrar.
Den som ruvade men gick av äggen flyger på hennes syrra hella tiden när de är inne i huset.
Mina 3 ankor går på ca 6 kvadratmeter.
Den ena hona klättrar upp 2 meter på nätstacketet för att fly.
Och hoppar ut och sitter utanför boxen.
Mvh oskar98

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 18 feb-11 kl 20:34 »
o jag fixade ny trappa till dom här.. vilket gjorde att den ruvande ankan gick inte in lös äggen o dom hade börjat utväcklasskit tänkte jag nu e det kört..men nu när jag gick ut så låg det en sur höna på ankäggen  ;D ;D jag snodde hennes ägg igår för jagtyckte det va nog, nu när det är kallt men nop hon ska ruva om det så e på en anka  ;D ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 20 feb-11 kl 18:07 »
 ;D nu va jag ute och lös ankäggen spindlar i 9 utav tio  ;D men vet jag ju inte hur jag ska göra ska jag låta hönan ruva dom klart el ska jag ta in dom i maskinen, verkar ju vara lite stönigt att hålla på o spreja dom när det ligger en surhöna uppepå, och kallt  e det ute oxå
tips
ops detta va nog i fel tråd
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 18:11 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 05 mar-11 kl 14:25 »
Jag råkade trampa på lilla Evita idag.  :'( De är ju alltid vid fötterna och flyttar sig inte! Det tutade till och jag tittar ned och ser att jag står på lilla ankan!!
Tar upp henne och gullar henne och säger förlåt, hon nibblar mig lite i örat sedan... TAR HON TAG I UNDERLÄPPEN OCH VRIDER TILL OCH SLÄPPER INTE!

AAAAAJ!! ... Jag förtjänade det... ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 13:44 »
och nu hittade jag en ank unge död i mamma hönas vatten skål hade satt in en hög och tänkte dom kan väl inte hoppa men ju i hade den kommit men inte ur fans jälvar oxå vad jag blir arg på mej själv   :'(

Dalton

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 13:51 »
Nää... Stackars liten! *stor kram*

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 07:10 »
Varför ska mina myskankshanar dör när de får komma ut med honorna alltid??
Imorse hittade min mamma min fina myskankshane död.
Han var hellt orörd förutom ett hål i bröstkorgen.
Är det en människa eller ett djur?
Min förra hane fick några unghonor förra året, någon månad efter det var han hellt borta.
Honorna som jag har nu är borta men ska leta efter de idag.
Mvh oskar

Jakobsson

« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 10:36 »
Vad trist, Oskar, han var ju så snygg!

//
Jakobssons fru

Sebbar

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 apr-11 kl 12:12 »
Min favoritanka dog idag :'(

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 apr-11 kl 07:36 »
På många år utan hund sitter det nu2 hundar instängda i en av avelsburarna till hönsen.
De har tagit 2 ankor för mig och de väkte mig också i morse med att skälla och försöka skrämma hönsen så de skulle fly från sina burara såm de kunde ta de.
Inget är borata idag.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 24 apr-11 kl 19:07 »
En löpanksunge dog igår :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 10 jun-11 kl 19:17 »
Jävla pisseskator!! De måste verkligen vilja åt ankornas ägg! När jag kom hem idag hade de nämligen hittat in genom något hål i taknätet o dragit ut ett ägg med ett hål hackat i. I ägget låg en död färdigutvecklad ankunge.  :'( Nu har jag stått o knutit igen varendaste jäkla lilla hål jag kunnat hitta (hål jag aldrig trodde en skata skulle kunna ta sig in o ut igenom, smidiga tjuvar!!). De ska f*n låta mina ankor vara ifred!!  >:(

(För er som inte vet så snodde de först ägg när jag inte hade taknät på, så satte man upp det enkom för att skydda mot dessa så lyckas de efter någon veckas klurande ta sig in ändå!!!)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nina77

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 27 jun-11 kl 21:18 »
Är så ledsen, hade bara tre st gulliga mignonbebisar kvar efter en misslyckad kläckning och idag hade mina barn på 4 och 5½ år varit in o rivit i buren. En av ankungarna hade blivit ihjälklämd under en bräda. Är så arg o besviken. Det var naturligtvis den finaste av dom oxå. Barnen vet att de inte får röra ankorna men skiter i det :-( Jag vet att man inta ska bli arg på barnen och att de inte gjorde det med flit. MEN det tänker jag vara iaf.... ledsen ju...

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
Bara tre av elva
« Svar #17 skrivet: 03 jul-11 kl 09:45 »
Jag är lite ledsen idag. Av elva befruktade ankägg så har bara tre lyckats ta sig ur skalen :-(
Fyra stycken gjorde tappra försök, men dog och resterade ägg är tysta och utan sprickor.
Jag undrar om jag gjort något fel?
Dag 25 stoppade jag vändningen och höjde fuktigheten på maskinen till 75 (den pendlade då enligt maskineriet på en fuktighet mellan 70 och 75). På dag tjugosju såg jag sprickor och höjde jag till max (80) på maskinen (den pendlade då mellan 74 och76). På dag 28 har jag även sprayat lite på äggen för att få upp den ytterligare när flera dog på vägen ut.
Jag är väldigt glad för de tre sötingar som faktiskt lyckades ta sig ut, men endast tre av alla dessa ägg tycker jag är ett dåligt resultat.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 03 jul-11 kl 10:23 »
Skulle kunna varit så att du dränkt äggen genom att ha så extrem hög fuktighet innan de hunnit slagit hål på skalet. Om man slår upp skalet in till luftblåsan på ett ägg som legat i hög fuktighet så brukar man kunna se stora vattensamlingar/droppar där inne av fukt och då förstår man hur lätt de kan dränkas när fukten är för hög. :/

Ir så var äggskalen för hårda? Hur har tempen varit? Och föräldradjuren, är det dina egna ir skickeägg?

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 03 jul-11 kl 10:41 »

Jag ska kolla vattenblåsorna på något dött. Men borde det gälla när de redan börjat göra rejäla hål? Två stycken hade till och med fått hål på hinnan, men dog sedan.

Jag vet inte hur ankägg är "normalt", men de är rätt svåra att få kål på när man ska använda dem i maten. Det är våra egna ägg.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Dela detta:

* Inloggade just nu

248 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser