Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gissa ankan  (läst 3349 gånger)

nodaniel

• Närke
Gissa ankan
« skrivet: 18 feb-11 kl 20:58 »
??? vad är detta för en sort??? Hon är ganska tung ungefär som (tre mignon) och kan inte flyga och ganska stressad. 

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Gissa ankan
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 20:59 »
gulanka/kejsaranka? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

nodaniel

• Närke
« Svar #2 skrivet: 18 feb-11 kl 21:17 »
gulanka/kejsaranka? :)
Ska hon då matchas mot en gulandrik?

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 18 feb-11 kl 21:25 »
Det vet jag inte men du kan nog använda vad för andrik som helst sen om du vill behålla den gula färgen eller toffsen så är det ju gulandrik eller kejsarandrik :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 21:31 »
Det kan inte vara en gulanka med hätta då? :) Tofsanlaget kan ju poppa upp på vilken ras/blandning som helst utan att kejsaranka behöver vara inblandad.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 19 feb-11 kl 07:52 »
Det kan inte vara en gulanka med hätta då? :) Tofsanlaget kan ju poppa upp på vilken ras/blandning som helst utan att kejsaranka behöver vara inblandad.

ååå fan det visste jag inte, kul man lär sig något nytt varje dag
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 09:17 »
man kan vell fråga ronny? han kan ju mycket :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 09:19 »
Korsning med sachsenanka kan också se ut så. Var kommer hon ifrån? Finns det fler ankor därifrån? Vilka raser har de där?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 09:27 »
Precis som Linkoso säger så kan toffsanlaget poppa upp när som helst, i vilken ras som helst :)
Sitter man och kollar på utländska ankkbilder så är det ofta man ser mignoner med hätta m.m  :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

nodaniel

• Närke
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 09:37 »
Korsning med sachsenanka kan också se ut så. Var kommer hon ifrån? Finns det fler ankor därifrån? Vilka raser har de där?

Tyvärr kommer hon från blocket som en kejsaranka hon hade blivit ensam när räven kom på besök. Här har hon haft sällskap av mina mignonankor men hon skulle behöva en drake då hon är väldigt ruvig. Förra sommaren ruvade hon fram en skara mignoner men det vore roligare om hon fick en egen kull. Hon är trevlig anka även om hon är väldigt stressad, som värper bra även när det är kallt. Äggen är stora och väldigt vita och innehåller en jättegula.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 09:40 »
Ja renrasig kejsaranka är hon då inte då kejsarankan såvitt jag vet endast finns i vitt (White crested duck) och svart (Black crested duck).
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 10:12 »
Parar hon sig inte med mignonerna? De blir ju små ankor, men om hon redan är korsning så spelar det kanske ingen roll. Sen spelar det ingen roll för ankan om hennes ungar är av en annan ras, hon är lika mycket mamma till en kull mignoner.

Om hon är stressad kanske hon ändå inte är lämpligt avelsmaterial, då det kan vara väldigt ärftligt. Då kanske du ska satsa på att äta hennes fina och goda ägg istället. Eller skaffa en hona och en hane av en ras i lämplig storlek, så att du får en trio. Tänk då på att det kan bli svårt att sälja ägg och ällingar om du inte kan skilja de rasrena från blandningarna. Väljer du tex cayuga så lägger de ju ägg i en annan färg, och då blir det lätt att skilja de renrasiga från blandningarna.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser