Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina hönor är igång.  (läst 1015 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Mina hönor är igång.
« skrivet: 19 feb-11 kl 09:38 »
Funderade om detta skulle  skrivas  på Ruvning, kläckning  eller på Utfodring,  för det hör till båda. Men det får bli här.
Mina höns (dvärgkochin och dvärgwyandotte) har varit avställda över vintern.
Ingen belysning,  ingen värme,  menyn har bestått huvudsakligen av havre.  Alltså (nästan)  inga ägg. Och även (nästan) inget bråkande varken bland tuppar eller hönor.  Lugnt och stillsamt.
De hönor jag främst har satt igång är dv.kochin.
För en månad sedan började jag så smått ge lite lyse på morgonen och ökade på proteinhalten i fodret  gradvis. Nu är de uppe i full utfodring. Och precis som jag velat, nu  sedan en vecka är nästan  alla hönorna igång  och värper.
Dessutom plockade jag för några veckor sedan bort alla tupparna till ett annat hus, och nästa steg är nu att sätta ihop grupper och kolla hur tupparna fungerar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Mina hönor är igång.
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 10:20 »
Med andra ord börjar det bli vår trots att vi hade -22 i  morse - härligt :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser