Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt samvete =(  (läst 1752 gånger)

Sess

• Dalarna
    • Min sida
Dåligt samvete =(
« skrivet: 20 feb-11 kl 14:31 »
Jag måste bara få skriva av mej....
För ca 1år sen så gav jag bort en liten grupp dvärg kochins till en familj som flyttat hit till byn från Stockholm. Det var en tupp med 3 hönor! dom ville gärna ha höns igen då dom haft det någongång förut! Dom hade fått nys om att jag hade höns så dom kom hit och frågade och jag var snäll och skänkte bort en grupp, jag sa att dom fick komma och fråga ifall dom undrade något, tog även en liten "lektion" ifall dom glömt eller inte visste om sjukdomar, utfodring osv.
Dom blev jätte glada och allt var bra! ibland stötte jag ihop med dom och dom talade om hur bra det gick, sen fick jag höra att en höna dött så jag erbjöd mej att kolla dom andra så det inte var nått tok på gång, men dom tyckte inte att det behövdes....
Nu.... kom dom hit för någon dag sen och frågade ifall jag ville ha tillbaka hönsen för dom skulle flytta igen.... Självklart kunde jag ta tillbaka dom!
Men... idag satt jag mej ner hos dom för en genomgång innan dom ska släppas ihop med mina andra höns. En av hönorna hade så långa klor så dom hade böjt sej långt åt sidan och 2 av tårna hade stora hårda bajskulor så hon säkert hade svårt att gå riktigt.... de flesta var lite lortiga i rumpan så jag fick klippa bort en massa fjädrar.  :(
Jag ska försöka få tag på familjen och fråga om dom inte sett hur det sett ut... jag vill ju inte skälla ut dom heller, dom kanske inte visste bättre.... jag erbjöd ju mej att kolla till dom förut men fick inte så jag vet inte om dom sett att det var dåligt med dom... jag har så himla dåligt samvete för dom stackars djuren.... Är arg på mej själv att jag inte gick dit iallafall....  :'(
Men det känns skönt att dom kommit hit igen och fått fötterna fixade iallafall! nu ska dom få bo kvar här resten av deras liv.... känns som att jag inte vågar sälja eller ge bort djur nån mer gång.... Oj va långt det blev... men jag fick lov att skriva av mej lite....  :(
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Just_me

• Småland
SV: Dåligt samvete =(
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 18:12 »
Det där är en risk man egentligen alltid tar när man säljer djur.
Mins bara när vi sålde våra kattungar, trodde jag skulle dö av ångest i början. Var rädd för att de hamnat fel, att de mådda dåligt, inte blev väl omhändertagna.

Nu fick jag besöka bägge familjer som hade köpt dem och allt var bra.
Men jag har själv väldigt dåliga erfarenheter efter att ah sålt en häst till en bedragare.

Hade inte en snäll bonde upptäckt hur min fina vackra häst sköttes (eller snarare vansköttes) och lyckats spår mitt nr så hade den fått avlivas på plats av vet. Nu lyckades ett stuteri rädda henne på ren barmhärtighet då jag själv inte hade stall.

I vilket fall så har ju hönsen det bra hos dig nu!
Nästa gång du säljer eller ger bort djur kan du ju bara sätta som krav att du får komma på besök! De flesta djurägare skulle bara tycka det vore fint att den de fått djuren av är så engagerad, så skulle jag tänka i alla fall!

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 18:33 »
Enligt gammal bond skrock så betyder det otur att ge bort livdjur.
Jag är inte skrockfull men denna är jag försiktig med, vet inte varför exakt men det känns olustigt att ge bort djur .  ::)
Säljer minna dyrt, tror det sållar bort de värsta bland oseriösa köpare.

Förjävligt det du skriver, blir så arg. Är själv stockholmare i grunden men minna höns mår prima. Kollar dem som en hök, hade en höna nu i vintras som vart jätte kladdig bak. Det var bara att ta in den och tvätta. Hade noga koll på denna höna efter, problemet återkom dock aldrig.
Fan tar man sig an djur ska man fanimej sköta dem.

Ta hand dina höns och ge dem ett fortsatt bra liv. Felet ligger inte hos dig bara så du vet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 09:22 »
Suck :( Alltid tråkigt med folk som inte sköter sina djur :(

Men man kan inte axla andras ansvar och få dåligt samvete över deras brist på sådant :-\

Hoppas att hönorna är glada för att de kommit hem i alla fall.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 13:16 »
Tack nu känns det lite bättre!! jag har inte fått tag på familjen men funderar på att skita i det... ska lägga detta bakom mej och tänka på hur bra dom har det nu!
Men som sagt tack igen, det känns bättre!  :)
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser