Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tacka, AKUT  (läst 13561 gånger)

freeky

• Gäst
SV: Dålig tacka, AKUT
« Svar #40 skrivet: 01 mar-11 kl 21:39 »

Jag må vara enfaldig - men jag tror ju att det finns en anledning till att läkemedel inte släpps fritt. Antibiotikaresistens, djurskydd och konsumentsäkerhet?

Du glömde en tung faktor, nämligen ekonomi.Vad motiverar veterinärernas priser?Varför kostar ett besök hos veterinären oftast över 1500 spänn, när besöket tar kanske 20minuter?Vad ger det i timmpenning?Då har man ändå tagit sej dit själv, så dom debiterar inte resan.Och det är knappast dom anställda som får se dom där pengarna.
 Hur kommer det sej att det kan kosta så olika beroende på vilken veterinär man vänder sej till? Varför är medicin så dyrt? Är omkostnaderna för framställning så höga att det är motiverat att ha den prisnivå på mediciner? Varför ska man behöva tillkalla veterinär när man har sett samma sak flera gånger, borde det inte räcka med ett telefonsamtal för att få medicin utskrivet? Och det här med att ta betalt för att skicka ett recept via datorn, vad är det för skit?
Och vad säjer att djurägare skulle vara oförsiktiga med antibiotika? Idag är väl allmänheten så medveten om antibiotikaresistens så det är väl inte troligt att man ger djur penicillin bara för säkerhets skull?Att man resonerar om att få tag på preparat på annan väg än via vet. är en signal på att något är snett, och jag anser att det är förknippat med ekonomi.Inte dumhet, inte snålhet eller bekvämlighet utan det är så förbaskat dyrt. Man drar sej för att ringa veterinären när ett djur är lite risigt, för man har inte råd.Är man en dålig människa för det, eller är det något annat som är fel?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 01 mar-11 kl 23:47 »
Jag menar att man innan man skaffar djur får man beakta hur mycket pengar man är beredd på att lägga på dem - har man 20 tackor och ett veterinärbesök det året t.ex kostar 2000 kr så blir det en kostnad på 100 kronor per tacka det året...Vill man att djuren ska gå med vinst eller är man mer en hobbydjurägare?

Jag tycker inte alls att det är fel att via ett forum som detta kolla lite vad det skulle kunna vara för fel på ens djur men det verkar absurt och kvacksalvaraktigt att lägga upp ett lager importerade mediciner hemma. Du måste ju också kunna sålla information du får från internet. Och hur skulle du göra med karenstider? Eller har du inte dina får som livsmedelsproducerande djur?

Jag må vara enfaldig - men jag tror ju att det finns en anledning till att läkemedel inte släpps fritt. Antibiotikaresistens, djurskydd och konsumentsäkerhet?
För min del så hade jag tagit ut veterinär om jag ansåg att det fanns någon chans att rädda lammen, finns inte den chansen så tycker jag inte att det är ekonomiskt försvarbart.

Vad gäller medicineringen så har jag inte pratat om antibiotika eller andra mediciner än just kalk.. Och kalken har mig veterligen ingen karenstid och ger heller så vitt jag vet någon antibiotikaresistens och jag kan heller inte se någon som helst fara för konsumenten av att jag skulle ge fåren en kalkspruta själv om så behövdes. Vad gäller djurskydd så tror jag inte många djurägare skulle utsätta sina djur för onödigt lidande, och skulle de göra det så finns det andra sätt att plåga djur på än att ge dem onödiga kalksprutor..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #42 skrivet: 05 mar-11 kl 09:41 »
Och vad säjer att djurägare skulle vara oförsiktiga med antibiotika? Idag är väl allmänheten så medveten om antibiotikaresistens så det är väl inte troligt att man ger djur penicillin bara för säkerhets skull?Att man resonerar om att få tag på preparat på annan väg än via vet. är en signal på att något är snett, och jag anser att det är förknippat med ekonomi.Inte dumhet, inte snålhet eller bekvämlighet utan det är så förbaskat dyrt. Man drar sej för att ringa veterinären när ett djur är lite risigt, för man har inte råd.Är man en dålig människa för det, eller är det något annat som är fel?

Allt säger att djurägare är oförsiktiga med antibiotika, kolla bara på valfri grisstall i europa, så snart det finns tillgång via nån lucka i lagen så börjas det igen med preventiv antibiotikaanvändning, för tillväxten blir så mycket bättre då.

Att veterinärverksamhet är dyrt har jag all förståelse för, det är svårplanerad, dyra lokaler, dyr utrustning, mycket icke-debiteringsbar tid etc. Veterinärmedicin är i sig från grossist inte särskilt dyrt, men påslagen i apoteksled är enorma, delvis berättigad av att det säljs inte så mycket, svårt med logistik och lagerhållning, men även med att apoteket på kronan vet vad en viss sorts veterinärmedicin är värt i en verksamhet och då behöver man ju inte vara billigare än så.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

freeky

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 05 mar-11 kl 20:01 »
Allt säger att djurägare är oförsiktiga med antibiotika, kolla bara på valfri grisstall i europa, så snart det finns tillgång via nån lucka i lagen så börjas det igen med preventiv antibiotikaanvändning, för tillväxten blir så mycket bättre då.

Att veterinärverksamhet är dyrt har jag all förståelse för, det är svårplanerad, dyra lokaler, dyr utrustning, mycket icke-debiteringsbar tid etc. Veterinärmedicin är i sig från grossist inte särskilt dyrt, men påslagen i apoteksled är enorma, delvis berättigad av att det säljs inte så mycket, svårt med logistik och lagerhållning, men även med att apoteket på kronan vet vad en viss sorts veterinärmedicin är värt i en verksamhet och då behöver man ju inte vara billigare än så.

Tycker väl inte att Europa behöver dras in här, det räcker med Sverige i den här diskusionen eftersom den startade och mestadels handlar om Svenska mindre besättningars vedermödor.
Det som beskrivs passar in på vilken typ av företag/näring som helst vad gäller hyror, logistik och i viss mån utrustning.Veterinärer har den fördelen att dom alltid kommer att ha jobb (förutsatt att dom är seriösa och skickliga) eftersom vi människor vill ha och behöver ha djur omkring oss dels att äta/nyttja och som sällskap.Att det ska behöva vara så förbaskat dyrt att antingen besöka eller få besök av en vet. har jag svårt att få ihop.Vi hade distriktsvet. ett flertal gånger under förra året, och vid varje besök debiterades resa, behandling och medicin.Ingen nota under 2000, och besöken varade kanske nån halvtimme, plus resa så 1 timme allt som allt. 2000 spänn i timmen, det är inte illa pinkat!Om tog oss dit istället sjönk notan med 500, och behandlingen tog 30 minuter.3000 spänn i timmen, inte dåligt!På en person.
Vad gäller priserna på medicin ut till kund är det som alltid, det ska läggas på så vinsterna blir löjligt höga och kan fördelas på en liten elitklick som anser sej vara värda så mycke mer. Och inte finns det någon riktig konkurrens som kan få ner priserna, när Apoteken såldes ut gick priserna upp istället.Fantastiskt.
Att folk söker vägar till självhjälp är inte ett dugg konstigt.Om det är bra?Vet inte,förmodligen inte eftersom det känns framtvingat, och såna lösningar är aldrig bra.Rimlighet borde vara lagstadgat.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 06 mar-11 kl 14:30 »

Tycker väl inte att Europa behöver dras in här, det räcker med Sverige i den här diskusionen eftersom den startade och mestadels handlar om Svenska mindre besättningars vedermödor.
Det som beskrivs passar in på vilken typ av företag/näring som helst vad gäller hyror, logistik och i viss mån utrustning.Veterinärer har den fördelen att dom alltid kommer att ha jobb (förutsatt att dom är seriösa och skickliga) eftersom vi människor vill ha och behöver ha djur omkring oss dels att äta/nyttja och som sällskap.Att det ska behöva vara så förbaskat dyrt att antingen besöka eller få besök av en vet. har jag svårt att få ihop.Vi hade distriktsvet. ett flertal gånger under förra året, och vid varje besök debiterades resa, behandling och medicin.Ingen nota under 2000, och besöken varade kanske nån halvtimme, plus resa så 1 timme allt som allt. 2000 spänn i timmen, det är inte illa pinkat!Om tog oss dit istället sjönk notan med 500, och behandlingen tog 30 minuter.3000 spänn i timmen, inte dåligt!På en person.

Eftersom jag är egen företagare måste jag lägga in vissa synpunkter. Min kompis är rörmokare och om du haft en sådan ute någon gång så kanske du vet att det drar iväg och kostar pengar - precis som när snickare eller andra hantverkare kommer ut.

Det pris som man får på fakturan t.ex. 2000 kr betalar du; 25% av detta tar staten i moms. Kvar blir då 1600 kr. Från detta ska du dra kostnad för bil och resa kanske 20 kr per mil. Dessutom ska du dra av kostnad för ev. medicin och material. Kvar blir en viss arvodesdel. 40-60% av detta dras bort i skatt och sociala avgifter. Det som sedan blir över är då i detta fallet veterinärens lön. Då kanske du inser att timkostnaden inte blir så hög. Jag tror att veterinärer precis som vi andra egna företagare också behöver något att leva av. Har man dessutom kämpat med en lång utbildning kanske man är värd lite pengar? Vi egna företagare har också utgifter i form av lager, lokaler, telefon bil etc. etc.

freeky

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 06 mar-11 kl 14:47 »

Eftersom jag är egen företagare måste jag lägga in vissa synpunkter. Min kompis är rörmokare och om du haft en sådan ute någon gång så kanske du vet att det drar iväg och kostar pengar - precis som när snickare eller andra hantverkare kommer ut.

Det pris som man får på fakturan t.ex. 2000 kr betalar du; 25% av detta tar staten i moms. Kvar blir då 1600 kr. Från detta ska du dra kostnad för bil och resa kanske 20 kr per mil. Dessutom ska du dra av kostnad för ev. medicin och material. Kvar blir en viss arvodesdel. 40-60% av detta dras bort i skatt och sociala avgifter. Det som sedan blir över är då i detta fallet veterinärens lön. Då kanske du inser att timkostnaden inte blir så hög. Jag tror att veterinärer precis som vi andra egna företagare också behöver något att leva av. Har man dessutom kämpat med en lång utbildning kanske man är värd lite pengar? Vi egna företagare har också utgifter i form av lager, lokaler, telefon bil etc. etc.

Min sambo är oxå egenföretagare så jag vet hur det ser ut. Han har oxå kostnader för lokaler, personal, utrustning, försäkringar, sociala avgifter, skatter, studielån osv, osv osv, precis som alla andra egenföretagare. Han är inte veterinär,  han tar betalt per timme och det går jäkligt bra ändå. Visserligen har han inte resekostnader, men dom betalar kunden till veterinären. Givetvis ska veterinärer ha betalt som alla andra, dom gör ett bra jobb för det mesta, men det jag vänder mej emot är hur systemet funkar, att det är monopol på medicin, att man måste tillkalla veterinär för att få medicin utskrivet trots att det inte alltid är befogat, och då blir resultatet att man försöker få tag på medicin på andra håll.
« Senast ändrad: 06 mar-11 kl 15:02 av freeky »

Gångtrött

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 06 mar-11 kl 15:32 »
Jag anser det irrelevant huruvida veterinärer är värda det de tar i timpenning o.s.v.. Det är i.a.f. för mycket för att rädda en enskild tacka. Därför tycker jag det är lite störande att man inte kan få ge exempelvis en kalkspruta själv, veterinären är för dyr att ta ut och tackan måste avlivas, hade man kunnat ge en tämligen harmlös spruta själv hade den kunnat räddas.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #47 skrivet: 06 mar-11 kl 15:48 »
Som den här sanna historien från December..
När jag pratade/ringde med distriktarna så var det grinigare än någonsin att få något..

-Hej! Det är Rosa, jag har en kalv som antagligen fått spån i ögat skulle du kunna ringa in en tub Chloromycetin till den åt mig?
-Nej vi måste se kalven först!
-Va! måste du se kalven innan den får en tub ögonsalva?
-Ja du kan inte avgöra skadans art!
-Men hallå ögat tåras ju bara lite och ska du komma hit o se kalven kommer ögonsalvan att kosta minst 1500kr !
-Ja så är det i alla fall annars får du avliva kalven!
-Men vad säger du nu!!!!! ska jag avliva kalven för att den fått spån i ögat så det tåras!!! om du inte får komma och se på den!?
-Ja!

::)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #48 skrivet: 06 mar-11 kl 16:03 »
Som den här sanna historien från December..
När jag pratade/ringde med distriktarna så var det grinigare än någonsin att få något..

-Hej! Det är Rosa, jag har en kalv som antagligen fått spån i ögat skulle du kunna ringa in en tub Chloromycetin till den åt mig?
-Nej vi måste se kalven först!
-Va! måste du se kalven innan den får en tub ögonsalva?
-Ja du kan inte avgöra skadans art!
-Men hallå ögat tåras ju bara lite och ska du komma hit o se kalven kommer ögonsalvan att kosta minst 1500kr !
-Ja så är det i alla fall annars får du avliva kalven!
-Men vad säger du nu!!!!! ska jag avliva kalven för att den fått spån i ögat så det tåras!!! om du inte får komma och se på den!?
-Ja!

::)

Ska man skratta eller gråta, just nu känner jag att det är skönt att ha haft samma veterinär sen -98 och jag har aldrig haft problem med att få den hjälp jag behöver och när jag sa att jag skulle skaffa får så sa hon att hon gillade får väldigt mycket och att det var ett klokt beslut av mig  :D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser