Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på åkermark?  (läst 15185 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Pris på åkermark?
« skrivet: 21 feb-11 kl 18:14 »
Jag är på g att köpa en fallfärdig gård som i samband med köpet ska styckas av. För att få till en ordentlig trädgård skulle jag vilja få med en bit av en åker i köpet. Ca 20 * 50 meter handlar det om. Någon som har en idé om vad som är ett rimligt pris för den biten?

louise

• Gäst
SV: Pris på åkermark?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 18:19 »
Lrf Konsult har statistik över åkermarkspriserna i landet, gå in på deras hemsida. Den senaste som gäller för 2010 kom ganska nyligen.

Det beror på var i landet du bor, och hur brukbar åkern är. 20 x 50 meter är inte mer än 0,1 hektar. Ingen bonde vill ha en så liten remsa, så i kampen om åkermark måste den ju vara värdelös. Just där jag bor kostar åker idag ca 42.000/ha. Din plätt skulle då kosta 4200 kr, men eftersom du inte konkurrerar med nån bonde borde den vara mindre värd.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 18:24 »

Tack!! 

Ska kolla upp Lrf. Biten som jag vill ha sitter ju i och för sig ihop med restan av åkern så bonden kan ju vilja ha den kvar men nu har jag i alla fall ett hum om vad jag ska erbjuda honom i ersättning.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 18:26 »
Nej det har du inte, för åkermarkspriserna är ENORMT olika i Sverie. I Skåne kostar ett hektar minst 130.000 kr.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 18:29 »
Räkna med att det kommer att kosta mångdubbelt mer att göra om fastighetsgränserna.

Sedan skall du inte räkna på åkermark, utan attraktiv tomtmark. Hur mycket ökar din fastighet i värde med den större tomten?

Edit: Såg att det inte var avstyckat ännu. Då kan det gå lättare att rita om gränserna.
« Senast ändrad: 21 feb-11 kl 18:34 av sɹǝpuɐ »

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 18:33 »
Ja en avstyckning kostar minst 20.000 kr. Och Anders har ju en poäng. Eftersom plätten är så liten så får du en större hustomt, inte en tomt med åkermark, Men det behöver ju inte åkerägaren veta, han tänker ju bara i åkermarkspriser förhoppningsvis.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 18:56 »
Har kollat LRF. Har koll. Vet vad en avstyckaning kostar och hur lång tid det kan ta. Ska höra med han som säljer och sen får vi se vad vi kommer överens om. :)

trädman

« Svar #7 skrivet: 21 feb-11 kl 23:52 »
Eftersom du ändå ska stycka av en tomt så är den kostnaden tämligen ointressant när det gäller åkerremsan. Merkostnaden för att du även köper en remsa åker är i sammanhanget helt marginell, förutsatt att det är samma markägare.

Skulle jag vara säljare så skulle jag inte sälja för åkermarkspris eftersom jag antar att värdet på köparens fastighet ökar väsentligt mer än värdet på åkermarken (om det verkligen är så är dock mycket beroende på var fastigheten ligger). Jag skulle vilja ha del i den värdeökningen, dvs priset skulle vara väsentligt högre än dert vanliga åkermarkspriset. Det skulle dock ändå inte innebära några astronomiska summor med tanke på arealen det är frågan om.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 feb-11 kl 00:03 »
Lrf Konsult har statistik över åkermarkspriserna i landet, gå in på deras hemsida. Den senaste som gäller för 2010 kom ganska nyligen.

Det beror på var i landet du bor, och hur brukbar åkern är. 20 x 50 meter är inte mer än 0,1 hektar. Ingen bonde vill ha en så liten remsa, så i kampen om åkermark måste den ju vara värdelös. Just där jag bor kostar åker idag ca 42.000/ha. Din plätt skulle då kosta 4200 kr, men eftersom du inte konkurrerar med nån bonde borde den vara mindre värd.
Det priset gäller ju om man köper en större fastighet med kanske 20 hektar. Hittar man en fastighet som består enbart av 1 hektar åker och inget mer, så kan man glömma att få köpa den för 42000kr. Samma om man skulle vilja köpa till en tiondels hektar mark till sin tomt, försök övertala boden att sälja för 4200kr om du kan. Men eftersom tomten i sig inte är avstyckad ännu så finns det ju förhandlingsmöjligheter över var gränserna skall läggas.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-11 kl 10:52 »
Jordbruksverket har statistik på både arrende och jordbruksmark, sedan många år tillbaks.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-11 kl 23:32 »
Är det bonden med marken som även säljer åkermarken??

Om jag vore du skulle jag försöka få med minst 1-2 ha åkermark i köpet, värdet på ditt hus ökar ju dramatiskt, en del mäklare får ju frispel och sätter 2 miloner i pris på nästan vad som hellst om de bara kan kalla det för hästgård, och snart så kommer de väl att kalla vanliga tomter för hästgårdar oxå.

Bara ett tipps!!

Fordson

« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 08:02 »
2 ha åker + tomtmark så kan du taxera som lantbruksfastighet och värdet på din fastighet skjuter i höjden direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser