Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad har ni era getter till?

ällskap.
12 (36.4%)
ött till husbehov.
2 (6.1%)
jölk till husbehov.
5 (15.2%)
ött OCH mjölk till husbehov.
6 (18.2%)
river getgård.
1 (3%)
andskapsvård.
7 (21.2%)

Antal personer som röstat: 23

Författare Ämne:  Syftet med getter.  (läst 6771 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Syftet med getter.
« skrivet: 14 jul-06 kl 01:28 »
Känner er på pulsen lite  ;)

manna

• -
Re:Syftet med getter.
« Svar #1 skrivet: 14 jul-06 kl 11:34 »
Jag har getter för att bli modig.  :-[
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 14 jul-06 kl 12:02 »
Älskade vän. Det är du redan. Utan att veta om det.

Bondmoran

« Svar #3 skrivet: 14 jul-06 kl 17:51 »
Du glömde alternativet bevarande av lantras   :-\

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 14 jul-06 kl 18:09 »
Nja, jag glömde det inte. Jag utelämnade det då det är något man kan göra samtidigt med samtliga alternativ.

pf

« Svar #5 skrivet: 21 jul-06 kl 04:32 »
Hej!Jag(vi)har getter för mjölkens skull.Är förvånad över att ni har så få som har getter för mjölkens skull.På vad beror det?Getmjölken ör ju på alla sätt bätrre än komjölk..

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jul-06 kl 08:36 »
Lite trist att man inte kunde kryssa flera olika alternativ, å andra sidan tvingas man på det viset att tänka efter vad det egentliga syftet är med gethållningen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 21 jul-06 kl 10:28 »
leifhh, det där var mina egna frågor som jag själv undrade över. Tycker ni sen att det fattas alternativ som ni vill ha svar på så är det bara att skriva egna frågor att sätta ut i en omröstning själv.

pf, jag förstår inte heller oviljan till getprodukter i sverige. En fin fransk getost kan man snofsa till det med någon gång. Men där verkar det ta stop. Allt som kommer ifrån mindre djur, smakar kofta. Det vet ju varenda människa i sverige å det bestämdaste. Medans man i vårt grannland kan köpa getmjölk i mataffären och i resten av världen produceras mer getmjölk än komjölk. Och lamm köper man från nyazeeland, medans grannens fina lamm nästan blir hundmat. Hans 30 får som han har till landskapsvård är en beräknad förlust efter slakt. En svensk tv-kock sa för några månader sen att "Get, äter man inte!" Och där valde han att ignorera samtliga kulturer i världen som gör att getkött är världens fjärde vanligaste köttslag. Var han korkad, eller bara gravt okunnig?  

Nog är det mkt.som är märkligt alltid. Jag kan hålla på länge till, men väljer att stoppa där.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jul-06 kl 10:46 »
jag förstår inte heller oviljan till getprodukter i sverige.

Inte jag heller. Fram till för bara någon generation sedan var det vanligt med en eller ett par getter på var och varannan mindre gård/torp.
När tappade man kopplingen till geten?
Hur tappade man kopplingen till geten och dess produkter?
Var den allt för kopplad till fattigdom?

Anders & Måns (komikerduon kända från TV & radio - minns ni?) utredde i ett program från den första säsongen (2004?) geten som köttproducent. De utgick från tesen att ju ovanligare något är destu dyrare är det. Rysk kaviar är dyrare än kalles kaviar därför att stören är så ovanlig. De gick in i diverse saluhallar och fina restauranger och frågade efter getkött. Slutligen drog de slutsatsen att get borde vara fantastiskt gott och oerhört dyrt eftersom det är så svårt att få tag på.... Och visst är getkött gott!
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 10:47 av leifhh »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 21 jul-06 kl 12:03 »
Jag är starkt övertygad, att tidsandan av framåtskridande, modernitét och stordrift efter kriget tog död på den svenska småskaliga kunskapen. Inte bara vad det gäller maten. Men jämför t.ex. ostkulturen i sverige och norge. I norge finns det fortfarande stor kunskap ute i gårdarna om hur man gör sin egen fina inhemska ost. För att inte tala om korv! I sverige köper vi hushållsost eller ett fåtal andra sorter från ett stort mejeri. Inte ens getbönder i sverige gör inhemsk fin gammelost. Dom franska sorterna berikar vår matsedel, men vart är vår egen kunskap och stolthet över vår egen matkultur? Frågar man runt lite på gårdarna så hör man "Ja, farmor brukade........." Men sen då?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 jul-06 kl 12:08 »
Geten är ett effektivt lantbruksdjur, producerar mer mjölk än den bästa ko, om du ser till vad den stoppar i sig.

En getgård med lika många djur som en ko-gård, som precis bär sig, bär sig bättre om ägaren har ett gårdsmejeri.

Jag skulle lättare klara mej på 40 getter än 40 kor.
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 12:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 21 jul-06 kl 12:17 »
Ja Skytten, sist jag köpte getost så kostade den över 300:- kilot  :) Hemost från ko 100:-/kg och Gouda på Willy's 39.90. Så samtidigt som konkurransen inte känns helt frisk, så bidrar den till en viss exlusivitet som man kan vända till sin fördel.

Men, den enda jag innan flytten till landsbyggden för 4 år sen kände som inte köpte arlamjölk till hushållet, utan mjölkade själv. Var min väninna som använde sin egen bröstmjölk i kaffet. Fast, det kanske säger mer om mig själv och min umgängeskrets än om följderna av industrialiseringen av vår mathållning  ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 jul-06 kl 12:31 »
Gruff

Mossebo i Östergötaland, fick för mig att det var en mycket liten plats. Irrade omkring där en gång och såg två spår till vänster med en enbuske vid dess början, jag trodde den "vägen" ledde till ingenstans, men efter en liten bit kom jag till ett hus, där jag kunde köpa nykläckta silkeshöns. Dessa silkeshöns efterkommande lever än här.

Har ju inte så mycket med getter att göra, men ändå!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 21 jul-06 kl 13:11 »
Heh, jo....såna "vägar" finns det gott om här. Och det bor ganska många krumelurer längs dom vägarna.

Men du var nog hos Arne på Mossebo kläckeri. Han klappade ihop och gick i "pension" i år. Det låg inte i byn Mossebo dock, utan i trakterna mellan Sya och Västra Harg, inte långt här ifrån. Den där enen angav han som landmärke i sina vägbeskrivningar långt efter att enen vart påkörd och dog. Jag undrar ens om han hade varit utanför där och sett enen på senare år  ;)

Vad jag förstår så ingår denna lilla del av östergötland jag bor i, i det som förr kallades getapulien. Så med lite god vilja så kunde även denna utsvävning hamna under ämnet getter. Även om det var fel Mossebo som åsyftades  ;)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-06 kl 15:56 »
Nä nä nä, det är väl ändå det steniga Småland (Höglandet) som kallas Getapulien?? Sen att Mossebo nästan ligger i Småland är ju en annan sak...

Gruff: Jag har hittat nåt som du kommer bli väääldigt glad över...jag hör av mej när jag bemästrat min sociala fobi.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 jul-06 kl 16:03 »
Trodde smålands traditionella rikedom var smör och oxar, det var i varjefall uppfattningen under naturbeskattningens tid.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-06 kl 16:14 »
Ja, sten är väl svårt att beskatta  8) ...

"den del av Småland som kallades Getapulien för att där var så fattigt och fanns så mycket getter."
(står det i en lite skröneaktig bok av Bengt Ek som heter just Hos morfar i Getapulien)

Eller ansåg inte centralmakten i Stockholm att det var lönt att beskatta getterna som gick och letade bete mellan stenarna?

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 21 jul-06 kl 16:22 »
Att Småland var fattigt, det gäller för 1800-talet, när vaccin och potäter ökade folkmängden, det steniga Småland var närmast tomt på t.ex Gustav Vasas tid.

Det gamla Småland hade resurser att ge centralmakten en rejäl dust, Dalaupproren var en västanfläkt mot Dacke.

Oxdrifterna till Dalarna var stora, så stora så när läderremmarna var klara till Falugruvan, fick man göra korv på köttet, falukorven var nog bättre förr.

När man tar i säger man än att man inte gör något för ens så mycket som "Allt smör i Småland".

Om Småland är Getapulien så är det en företelse som inte är alltför gammal.
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 16:25 av Skytten »

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 21 jul-06 kl 16:54 »
Men det var inte mindre stenigt bara för att befolkningen var mindre, så dom fick nog göra skäl för brödfödan (och getmjölken) ändå. Odlingsjorden är ofta bra mellan stenarna, trots allt. Men det är långt till både Skåneslätt, Östgötaslätt och Närkeslätt...

Och visst fanns det resurser att ge Gustav Vasa och hans anhang rätt ordentligt med spö, innan kungamakten återhämtade sej, kväste upproret och steglade Nils Dacke  >:( .

Gammal är ett svårt ord i historisk bemärkelse...byn där jag bor är belagd i historiska källor första gången 1347 :D .

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 21 jul-06 kl 17:18 »
Getapulien, har jag fått lära mig. Är en företeelse som är lite flytande över gränserna och inte strikt enbart småland. Det sträcker sig en liten tunga av Getapulien åt detta håll också. Preciiis runt min husknut!  ;) Närå, men det är mer en fråga om landskapets beskaffenhet snarare än ett penstreck i en karta. Men, därom tvista di lärde och jag kan vara grovt felinformerad.

Skräptanten, åhå? Nu vart jag ju så nyfiken att jag kan spricka. Du vet vart jag finns när fobierna lagt sig  ;D
« Senast ändrad: 21 jul-06 kl 17:27 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser