Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenledningar i tak  (läst 16852 gånger)

Maskus

• Jämtland
Vattenledningar i tak
« skrivet: 22 feb-11 kl 21:54 »
Hej!

Jag och min sambo bestämde oss för några år sedan att bygga ut vårt hus för att få ett större och mer lättillgängligt badrum (vi fick tidigare gå utomhus ner till källaren för att duscha). Utbyggnaden blev klar för ca två år sedan och allt fungerade bra fram till första dagen med minus grader, då frös vattnet i handfatet, duschen och toaletten  :( Det visade sig att anledningen till att vattnet fryser är att vattenledningarna är dragna i taket, vilket inte är uppvärmt annat än av den värme som stiger igenom innertaket. Vi har försökt med att fylla hela vinden med isolering vilket har gjort det bättre men det klarar fortfarande inte temperaturer lägre än ca -12 grader.  Har funderingar på att lägga värmekabel i vattenledningarna trots att det blir ganska dyrt (det är fyra ledningar  á  6 meter det gäller). Kostnaden skulle ändå vara överkomlig men det jag funderar på är om försäkringsbolagen godkänner en sådan lösning. I Säkervattens branschregler står det: "Tappvatten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller vind. Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv, ytterväggar eller vindsbjälklag. Servisledning genom krypgrund eller annat ouppvärmt utrymme ska skyddas mot frysning.". Enligt detta verkar det ju som VVS:aren inte har följt bestämmelserna. Är det någon som vet om det ändå skulle godkännas om man har värmekablar i ledningarna?

Mvh Markus

torbjorn

• Medelpad
SV: Vattenledningar i tak
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 22:47 »
Jag är inte så säker på att de där "branschreglerna" är att betrakta som bindande, de har möjligen status som någon slags skråförordning som bara företag tillhörande en viss branschorganisation känner sig tvungna att följa. Jag har åtminstone kommit i kontakt med en skadereglerare med stor erfarenhet av vattenskador som inte hade något alls att invända mot att man drog ledningar i isolering eller i kryputrymmen under huset. Det enda han var noga med var att inga skarvar eller avgreningar får finnas inne i väggar, och att ledningar i krypgrund ska vara av typer som tål frysning utan bestående skada (t ex polyetenslang).

Det finns många hus där fackmän har dragit tappvattenledningar uppe på vinden, och alla sådana installationer jag känner till har problem med frysning då och då. I ett fall sitter till och med en elektrisk varmvattenberedare på vinden, vete 17 hur de har fått dit den men den är i varje fall för stor för att ta ner genom vindsluckan!

Men jag tycker definitivt att man, även utan att hänvisa till branschreglerna, kan hävda att installationen är felaktigt gjord om den nu inte går att använda i minusgrader. Det är lätt gjort att vifta med konsumenttjänstlagen, som ju stadgar 10 års reklamationsrätt på fasta installationer i byggnad, för att få rörmokaren att göra om installationen utan kostnad för er. Om nödvändigt, sök stöd hos kommunens konsumentrådgivare och meddela rörmokaren att vederbörande är kontaktad.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 22:57 »
Är rören tillräckligt grova för att få plats med värmekabel då ?

När man drar dolt sådär så är det ju ofta inte mer typ 12-15 mm rör vilket kan vara lite väl tajt.

Dold rördragning i vind eller grund är piss och skit på ren svenska, har du möjlighet att dra om rören ?

Kommer man bara åt så kostar det inte så mycket om man kör på plast eller kompositrör, mjuka kopparrör (prisol) är både dåliga och dyra och dessa bör man alltså inte slösa pengar på. Fö vill inte boverket att man använder kopparrör till tappvatten  :-X

Det bästa är ju dock om man kan dra en öppen rördragning, då har man koll på rören, man kommer lätt åt rören om det är något som behöver åtgärdas nån gång och det underlättar den dagen man vill bygga om.

Maskus

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 10:15 »
Jag är inte så säker på att de där "branschreglerna" är att betrakta som bindande, de har möjligen status som någon slags skråförordning som bara företag tillhörande en viss branschorganisation känner sig tvungna att följa. Jag har åtminstone kommit i kontakt med en skadereglerare med stor erfarenhet av vattenskador som inte hade något alls att invända mot att man drog ledningar i isolering eller i kryputrymmen under huset. Det enda han var noga med var att inga skarvar eller avgreningar får finnas inne i väggar, och att ledningar i krypgrund ska vara av typer som tål frysning utan bestående skada (t ex polyetenslang).

Det finns många hus där fackmän har dragit tappvattenledningar uppe på vinden, och alla sådana installationer jag känner till har problem med frysning då och då. I ett fall sitter till och med en elektrisk varmvattenberedare på vinden, vete 17 hur de har fått dit den men den är i varje fall för stor för att ta ner genom vindsluckan!

Men jag tycker definitivt att man, även utan att hänvisa till branschreglerna, kan hävda att installationen är felaktigt gjord om den nu inte går att använda i minusgrader. Det är lätt gjort att vifta med konsumenttjänstlagen, som ju stadgar 10 års reklamationsrätt på fasta installationer i byggnad, för att få rörmokaren att göra om installationen utan kostnad för er. Om nödvändigt, sök stöd hos kommunens konsumentrådgivare och meddela rörmokaren att vederbörande är kontaktad.
Jaha, jag trodde branschreglerna var något som alla var skyldiga att följa. Men som sagt det ska ju även fungera när det är minus grader. Vad det gäller slangarna så har han använt någon typ av plastslang med ett yttre och ett inre rör och vad jag kunde se så fanns det inga skarvar annat än de som är synliga. Jag ska kontakta installatören idag och se vad han säger om saken. Får hoppas att han tar på sig att åtgärda det utan diskussion. Det kommer dock bli en kostsam historia att göra om då allt är inbyggd. Tack så mycket för svaret nu vet jag lite mer om vad som gäller.

Maskus

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 10:28 »
Är rören tillräckligt grova för att få plats med värmekabel då ?

När man drar dolt sådär så är det ju ofta inte mer typ 12-15 mm rör vilket kan vara lite väl tajt.

Dold rördragning i vind eller grund är piss och skit på ren svenska, har du möjlighet att dra om rören ?

Kommer man bara åt så kostar det inte så mycket om man kör på plast eller kompositrör, mjuka kopparrör (prisol) är både dåliga och dyra och dessa bör man alltså inte slösa pengar på. Fö vill inte boverket att man använder kopparrör till tappvatten  :-X

Det bästa är ju dock om man kan dra en öppen rördragning, då har man koll på rören, man kommer lätt åt rören om det är något som behöver åtgärdas nån gång och det underlättar den dagen man vill bygga om.
Jag då kanske inte värmekabel är en möjlig lösningen. Tycker trycket i duschen är lite svagt som det är. Vad det gäller möjligheten att dra om rören så är nog öppen rördragning i så fall en möjlighet. Att dra om rören utan en sådan lösning kommer kräva en hel del rivande av golv och väggar antingen utifrån eller inifrån. Det känns dock lite trist att återgå till synliga rör pga dålig rör dragning.

Tack för svaret! Jag återkommer med information om hur det gått.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 09:46 »
Håller på att dra rör i slakteriet just nu, och kan bara säga att; försök att få rörmokaren att göra om det och dra med synliga rör inne (som någon också föreslog). Min erfarenhet av prisolrör är att de är jättebra, det blir få skarvar (de köps i rulle) och är lite isolerade från början. Dessutom syns de inte mot ett vitt tak...  ;)
Man får bara se till att de blir raka. Annars går det bra med kromade rör också, skulle man tröttna på att se dem är det ju bara att måla dem. En bra, billig och oerhört snabb leverantör (om du måste göra om själv) är www.billigtvvs.se   De verkar ha till en del samma varor som proffsen, men priserna är en bra bit under hälften på rördelarna jfr med butik! Beställde en söndag på nätet, på tisdag ringde DHL och sa att hade paketet där men körde tyvärr bara ut på torsdagar just här på landet där jag bor...

Vi har f.ö. själva i vårt bostadshus gamla rör dragna på vinden, med isolering ovanpå. De har faktiskt aldrig frusit, men jag bävar för den dag de går sönder... Hoppas jag hinner med lite ombyggnad innan dess!
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 13:05 »
Prisolrör är dubbelt så dyra som hårda kopparrör  >:D

Dessutom är det ett helsicke med rör på rulle vid synlig dragning eftersom det är svårt att få rören raka och att kalla ett par mm med termoplast för isolering är ju att ta i, vill man ha isolerade rör så är det ju cellplastisolering 10-20 mm som gäller - den tål nämligen att bli blöt vilket borde vara en självklarhet i samband med rördragning.

Vill man ändå ha rör på rulle som måste rätas ut så ta då hellre kompositrör, även dessa är vita och består av två lager plast med ett lager aluminium mellan och dessa rör är mycket billigare än prisol men är precis lika bra.

För mig så är prisolrör absolut sista alternativet eftersom dom är både dyra och fula och är svåra att hantera då dom alltid blir ovala vilket ställer till det när dom ska kopplas. Spelar utseendet ingen roll så skulle jag ha valt PEX (plaströr) vilka är fullgoda alternativ till kopparrör men till en bråkdel av priset.

Är utseendet av rören viktigt hade jag istället använt antingen hårda kopparrör eller kromade halvhårda kopparrör, hårda kopparröen är enklare att hantera då det inte krävs stödhylsor och dom håller formen väldigt bra. I gengäld är dom hårda rören svårare att bocka men med använder man presskopplingar så behövs det i princip ingen bockning då presskoppingarna är ganska slimmade och det går smidigt att bara "kapa-grada-pressa" vilket är snabbt gjort.

Är det en gammalmodig människa som löder rören så blir även dessa kopplingar slimmade och även här är hårda rör ett utmärkt alternativ.

De hårda rören går bra att måla och om man betalar extra så finns de även vitlackade från fabrik och då de förekommer på 5 meterslängder så blir det inte så vansinnigt många kopplingar - dessutom är pressade eller lödda kopplingar inte alls lika benägna att läcka som klämkopplingar på mjuka kopparrör där det räcker att röret flyttar sig nån mm för att det ska uppstå en läcka.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 16:40 »
Ett rörsystem får inte gå genom ouppvärmda utrymmen så att det fryser så fort det blir minusgrader. Inte i vårt klimat. Det kallas byggfusk....eller dumhet.

Byggare kan ställa till vad galenskap som helst. Det finns inga gränser.

I arbetet renoverade jag en gång ett hus där hela rörsystemet var gjort med skärringskopplingar (klämkopplingar) på mjuka kopparrör. Allt var inklätt i väggar och golv. Då jag stötte till ett rör började en koppling läcka. Då jag drog till den så den slutade läcka så började nästa läcka och nästa och nästa......till slut var alla kopplingar åtdragna i botten och det droppade eller nästan smårann på 3-4 ställen. Min dåvarande chef sade att jag skulle strunta i läckorna och isolera och klä in med skivor. Jag vägrade och vi grälade i flera dagar om det. Till slut ringde han efter en rörmokare som skulle sätta mig på plats. Rörmokaren kom och dömde ut hela rörsystemet och gav chefen en skarp åthutning och sade att jag hade gjort rätt som vägrade.

Jag har också varit med på ett bygge där ritningarna visade att värmerören skulle gå utanpå huset. Det blev en hel del grälande innan vi fick dra dem på insidan.

Jag tycker att du skall dra nytt rörsystem synligt på insidan av väggarna. Använd hårda kopparrör och gör det ordentligt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 aug-13 kl 11:24 »
tappvattnet förstår man att man inte får dra i ouppvärmda utrymme men varmvattnet ändrar ju utrymmet från ouppvärmt till uppvärmt så ska man dra får man dra båda rören i samma utrymme

::)

Nu var det mycket ironi i inlägget  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser