Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölktank med värmeåtervinning  (läst 3431 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Mjölktank med värmeåtervinning
« skrivet: 22 feb-11 kl 22:23 »
Ska byta mjölktank och har hittat en med värmeåtervinning. Den kostar 20 000kr mer än en likadan utan värmeåtervinning. Lönar det sig att köpa den med värmeåtervinning?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

turlar

• Skåne
SV: Mjölktank med värmeåtervinning
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 22:37 »
När man har fått ut 10 000 kv/h har den känat in seg.
Men har du inte den, får du kanske ha en kylare på mjölken
då känar du kanske in den på en tredjedel av tiden
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 05:18 »
Ska byta mjölktank och har hittat en med värmeåtervinning. Den kostar 20 000kr mer än en likadan utan värmeåtervinning. Lönar det sig att köpa den med värmeåtervinning?
Jag antar att man tar tillvara spillvärmen från kylaggregatet och då tror jag aboslut att det är lönt. Det krävs 5-6 gånger så mycket energi för at framställa kyla jämfört med värme, så det blir stora mängder spillvärme i vilket fall.
När mina föräldrar hade slakteri, så värmdes alla uppvärmda utrymmen med spillvärme från kyl och frys aggregaten och det funkade utmärk utan något som helst tillskott från andra värmekällor

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 16:26 »
Hej!
I princip har alla mjölktankar värmeåtervinning, men värmen hamnar ju i den lokalen där kylaggregatet är placerat i.
Fundera på vart du ska flytta denna återvinningsvärme, om det är tänkt att det ska dockas till ett vattenburet värmesystem krävs ju att det finns framdragna ledningar (eller kommer att dras)- har du dessutom nytta av denna värme året runt??
Räkna att en KwH kostar mer än en krona per styck, dock billigare på sommaren.
mvh

thomas_sjögren

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-13 kl 12:27 »
Värme återvinningen i en mjölktank bygger på att man tar ut värme via en värmeväxlare på kylkompressorns hetgasledning (ca 60 grader). Vid diskning efter mjölkning åtgår det stora mängder varmt vatten vilken ofta är elektriskt. Detta är lämpligt att förvärma till 40-60 grader via en lagringstank på samma volym som beredaren / beredarna som då matas med förvärmt vatten via värmeåtervinningen. Ett ca ex är att det kostar 40 000 kWh / år med varmvatten till 100 kor och med denna värmeåtervinning kostar det ca 30% dvs ca 12 000 KWh/ år. Det tillkommer dock en extra lagringsberedare och lite rörarbeten. Slutsats pay off tiden är oerhört kort på dessa 20 000 kr i skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser