Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  R-Com King Suro 20 -kläckmaskin  (läst 12090 gånger)

ivy

• Gotland
R-Com King Suro 20 -kläckmaskin
« skrivet: 23 feb-11 kl 19:36 »
Någon som kläckt vaktel i en sådan maskin?
Hur många ägg fick plats i en kläckning och vad hade ni för inställningar?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: R-Com King Suro 20 -kläckmaskin
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 20:51 »
Någon som kläckt vaktel i en sådan maskin?
Hur många ägg fick plats i en kläckning och vad hade ni för inställningar?
Jag har kläckt i en sån och det får plats 60-70 vaktelägg i den. jag har samma inställningar som till höns.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

lantis

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 02:55 »
Hej!
Jag har köpt en king suro från england nyligen och väntar min första kläckning i helgen.
Jag la bara i 40 ägg och efter en vecka när jag kollade så var bara 20 befruktade, så jag väntar med spänning på kläckningen. Jag har haft 37,5 grader och 45 % luftfuktighet, ökade luftfuktigheten till 65% de sista 3 dagarna, det stod så i papperen från england.
Har 11 kaliforniska tofsvaktelägg i och 9 jumboägg.
Har en stor vit jumbohöna som jag la i en massa ägg av och inte ett enda av dem var befruktade, tror inte tuppen gillade henne, så hon har fått en ny tupp, så jag hoppas på henne i nästa kläckning.

lantis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 09:37 »
Nu har de kläckts, blev bara 5 kycklingar av 20 ägg, vet inte om det är kläckaren eller årstiden som gjorde att de blev så få kycklingar.

ivy

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 15:11 »
när ni kläcker lyser ni vakteläggen? när? speciell lampa? svårt med de mörka spräckliga äggen?

lantis

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 16:40 »
Jag lös mina ägg efter en vecka och då syns det tydligt rörelse i ägget. Det var första gången jag använde lampa, det finns en hos högberga som är speciellt för mörka ägg. Man såg rätt bra i de fläckiga vakteläggen

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 16:22 »
Hur långtid tar de på sig att ta sig ur äggen egentligen ??? Otålig Dag 17 och några ägg börjat "krascha" men sen har inget mer hänt på hela dagen?!
Temp står på stadiga 37.5grader (lagom??) och pendlar lite på en fuktighet av 63-66%, duger?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 16:27 »
Hur långtid tar de på sig att ta sig ur äggen egentligen ??? Otålig Dag 17 och några ägg börjat "krascha" men sen har inget mer hänt på hela dagen?!
Temp står på stadiga 37.5grader (lagom??) och pendlar lite på en fuktighet av 63-66%, duger?
den egentliga kläckdagen är dag 18 så det är bara för dig att vänta. men om de väl har börjat göra hål nu kommer de nog i kväll/i natt.  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

ivy

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 19:06 »
Nu har fyra små hittat ut, spännande. Hur länge bör de ligga kvar i kläckaren? Över natten så de hinner genom torka?

lantis

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-11 kl 01:18 »
Man kan ha dem kvar i kläckaren 1-2 dygn.
Jag kollade temperaturen i min king suro kläckare eftersom det blev så dålig utdelning, och enligt termometrarna jag la in så visade den 2 grader för lite, 35, 5 bara, så nu har jag höjt temperaturen, få se hur det går denna gång. Jag fick i 63 vaktelägg i kläckaren, och då var den proppfull.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 16 mar-11 kl 08:41 »
Min erfarenhet är att kläckningen på vaktlar blir bättre om man har lite varmare än för kycklingar, snarare 38 grader än 37,5. Dock får det inte bli för varmt heller, absolut inte över 40, och inte över 39 mer än korta stunder.

Ju mer exakt kläckare man har vad gäller temperaturen, desto bättre. Och sedan är det viktigt att ha bra vattenautomater till de nykläckta, annars dör många av att de blir blöta eller drunknar. Men det gäller oavsett kläckare, såklart  ;).

Har de väl blivit 3 veckor så tål de det mesta och är trevliga djur, men frakt av ägg, kläckning och vatten är de svåra punkterna att lösa för att få vakteluppfödning att fungera bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ivy

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-11 kl 17:49 »
Min erfarenhet är att kläckningen på vaktlar blir bättre om man har lite varmare än för kycklingar, snarare 38 grader än 37,5. Dock får det inte bli för varmt heller, absolut inte över 40, och inte över 39 mer än korta stunder.

Ju mer exakt kläckare man har vad gäller temperaturen, desto bättre. Och sedan är det viktigt att ha bra vattenautomater till de nykläckta, annars dör många av att de blir blöta eller drunknar. Men det gäller oavsett kläckare, såklart  ;).

Har de väl blivit 3 veckor så tål de det mesta och är trevliga djur, men frakt av ägg, kläckning och vatten är de svåra punkterna att lösa för att få vakteluppfödning att fungera bra.

Tack! Det ska jag ha i minnet till nästa gång, denna kläckning är körd på 37,5grader. Har kommit på en bra lösning med vatten på ett lock och "prydnads stenar", vaktlarna kan springa tvärs över får lite fuktiga tår och kan dricka mellan stenarna utan problem. Frakt av ägg hämtade jag själv upp äggen hos säljare men de blev ett sådär resultat trotts allt. Hör liv i några ägg än så får avvakta en dag till iaf och se om det händer något mer. Ökade fuktigheten till 70 (hade 65) men de två senast kläckta hade problem att komma ur skalet, klibbade fast så fick droppa lite vatten så skalet släppte...

Men de är nog de sötaste små popcorn jag sett när de springer runt som små tokar! ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 17 mar-11 kl 10:51 »
För att få bra befruktning och kläckbarhet på vaktel är det viktigt att avelsgruppen inte är för stor eller för gammal. Man bör inte ha mer än 1+3 i avelsgruppen och djuren bör vara yngre än 6 månader. Blir dom äldre så sjunker befruktning och kläckbarhet markant.

Nu vet jag inte hur dem du köpte äggen av har sina vaktlar men det kan ju vara en orsak till dåligt resultat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ivy

• Gotland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-11 kl 15:41 »
Suron körs just nu med hönsägg, fuktigheten är inställd på 45 men den går upp till 50, har svårt att hålla fuktigheten rätt utan skenar upp, inte gått upp mer än 50 men pendlar mellan 45-50% luftfuktighet. Är det farligt för äggen i början av ruvningen?
Tips hur man får ner fuktigheten? Lägga in "avfuktare"?  :)

Kul med kläckare, men också en hel vetskap som ska gå runt  ??? ::)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 26 mar-11 kl 16:07 »
Min gör exakt samma sak :P Jag pratade med företaget som sålde den till mig och det gjorde inget att den hoppade några % hit och dit tydligen..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #15 skrivet: 26 mar-11 kl 17:23 »
Hummm jag som tänkte köpa en sådan för jag tyckte den verka super pålitlig men nu vet i f.. ju mer jag läser så vet i sjutton om den e bätre än alla andra
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

lantis

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 26 mar-11 kl 18:21 »
Ja, inte var king suron så bra som man trodde den skulle vara. Bättre resultat i andra kläckningen än första. För suron visade fel grader, det var bara 35,5, kollade efter första kläckningen, men det blev 5 kycklingar i alla fall. Nu andra kläckningen, så höjde jag temperaturen  2 grader och fick 27 småttingar igår. Man får väl lära sig hur sin egen suro funkar.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #17 skrivet: 26 mar-11 kl 18:43 »
okej ja jag fick högbergas termometer idag visade sig att dom tempmäterna jag hade förut visade 2 grader FEL , inget undra på att ankäggen har dött morr, o just därför tänkte jag en king suro skulle man ha men men kan la lika gärna ha den jag har nu när jag vet ex tempen  :-\
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 26 mar-11 kl 18:46 »
Min Suro visar för låg temp. Jag har den nu inställd på 36,8 och då är tempen i kläckaren mellan 37,4 och 37,8 beroende på var man mäter.

Verkar som att det har varit lite vajsing när dom gjort fabriksinställningen...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ivy

• Gotland
« Svar #19 skrivet: 26 mar-11 kl 19:18 »
låter som att det ska inhandlas en temp och sätta in o se. tips på bra pålitlig temp till skapligt pris?
Hade ju en dålig vaktelkläckning får hoppas de köpta hönsäggen går bättre fast de har oddsen emot sig när de blev liggandes på posten ett onödigt extra dygn och kartongen att dömma har de inte vart snälla i hanteringen heller  :'(
osså hoppas vi vår suro inte diffar värme temp. utan "bara" fuktmätaren som inte kan hålla riktigt jämnt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser