Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser era foder och vattenbehållare ut?  (läst 2731 gånger)

Misonten

• Västergötland
Hur ser era foder och vattenbehållare ut?
« skrivet: 24 feb-11 kl 18:22 »
http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=11
Funkar en sån här till foder Fransk jätte vaktel?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

hönsmamma 11

• Södermanland
SV: Hur ser era foder och vattenbehållare ut?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 19:59 »
Har funderat. Med på bra mat o vatten auto
Mater till vaktlarna. Är de så med era med att när man ställer in mat så står de mitt i allt och skvätter ut det så allt är borta på några minuter. Berätta om ni har några bra ideer

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #2 skrivet: 24 feb-11 kl 20:21 »
hej,

när de är liten får de vatten i en kyckling automat fylld med glass kulor... de får dricker mellan springorna. När de blir äldre ar kanske runt 2 veckor  tar jag bort kulorna. Mat får de i en tråg med väjer ram ovanpå. I början får de mat direkt på bur golvet.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 21:56 »
Till vatten använder jag den minsta modellen av Granngårdens plastbehållare som har en röd ring längst ner (om ni fattar vilken jag menar då...) Den är väl på en halvliter eller nåt? Den har jag ställt upp på en liten platå i vaktelburen för att undvika att det kommer spån i vattnet som suger upp allt och lortar ner.

Till fodret har jag tagit en liten hink och skurit ur lagom stora hål på  3 ställen på sidorna (dock inte ända ner i botten, man vill ju gärna att maten stannar kvar i) som vaktlarna kan gå in i eller äta genom. Funkar jättebra tycker jag, och nästintill gratis ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 16:20 »
Såhär gör jag: Jag tar en kesoburk, eller kesellaburk eller något liknande. Klipper upp lite på kanten, se bilden, fyller burken med vatten, vänder den upp och ned och ställer sedan ner den. Självklart har locket släppt någon gång precis när jag satt ner den, men jag tycker det funkar jättebra. Den tar ju ingen plats, och det är ju perfekt när dom är små och bor inne i en scanback. Allteftersom lägger jag något under så att den kommer högre och högre upp. 
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 16:24 »
Småvaktlar kan dricka ur såndär vatteenflaska för kaniner med metallpip. Då finns ingen risk att de dränkesr sig eller blir blöta i alla fall.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 10:55 »
Jag har borrat hål i korken på en vanlig läsk flaska satt i en hönsnippel och hängt flaskan i buren. Lite spill och skvätt och ingen risk att dom drunknar.  I botten på flaskan som hönger uppår har jag gjort ett hål som pipen på vattenkannan passar i så är det dessutom lätt att fylla på. Vattnet blir inte skitigt och manbehöver därför inte diska lika ofta. Marsvins/kaninflaskor funkar också men dom slabbar lite mer så det blir våtare i buren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #7 skrivet: 17 mar-11 kl 12:14 »
Jag har borrat hål i korken på en vanlig läsk flaska satt i en hönsnippel och hängt flaskan i buren. Lite spill och skvätt och ingen risk att dom drunknar.  I botten på flaskan som hönger uppår har jag gjort ett hål som pipen på vattenkannan passar i så är det dessutom lätt att fylla på. Vattnet blir inte skitigt och manbehöver därför inte diska lika ofta. Marsvins/kaninflaskor funkar också men dom slabbar lite mer så det blir våtare i buren.

Det lät jättespännande, men jag har aldrig sett en hönsnippel? Jag har tittat på Högberga hur dom ser ut, men hur fungerar den? Kan du inte lägga in en bild?
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser