Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man behöva vänta på fakturan ?  (läst 8392 gånger)

Maddie

• Uppland
Hur länge kan man behöva vänta på fakturan ?
« skrivet: 25 feb-11 kl 09:20 »
Hej !

Vi fick ett vatten filter insatt i brunns huset våren - 09 . Trots påstötning av rörmokaren har jag  inte fått någon faktura på detta.  Vi är 3 hus som ska dela på filtret men ett av husen är ett gäst hus så det kanske inte ska vara med och dela, det kanske ska gå med på det andra boningshuset då det är samma ägare på de bägge.

Hur länge kan jag behöva vänta på fakturan ? Alltså hur länge har rörmokaren rätt att " hålla " på den ? Kan det bli så att jag får den om typ 5 år och att han har lagt på ränta eller något ? Detta är en mycket rörig rörmokare  ;)  som hela tiden pratar i telefonen med alla andra som han ska hjälpa samtidigt som han försöker jobba själv.. :-\  När han satte in filtret " glömde" han att öppna kranen till det så vi fick fortsätta dricka " ruttna ägg " i 3 månader till innan jag fick honom att återkomma och titta vad som var fel...  :-X   Men jag skulle gärna villa betala för mig så det blir klart...

Existens?

• Gäst
SV: Hur länge kan man behöva vänta på fakturan ?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 09:32 »
Nej, han kan inte vänta hur länge som helst. Skulle det vara så att inget hörs av och ingen faktura kommer på 3 år, om du som kund är privatperson, så behöver du inte betala alls, då har den fodringen gått upp i rök. Och ränta kan han inte börja ta innan han skickat fakturan.
Det där är ett rätt vanligt och märkligt fenomen hos hantverkare. Vi har en elekriker här i samhället som skickar fakturor efter ca 3 år..

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 20:12 »
Tack för svaret ! :)    Visst är det underligt , det roligaste måste ju vara när pengarna kommer in ? han har dessutom anställda som ska ha lön..  Men jag tror inte att tiden räcker till, han har små barn dessutom.
 De andra husen som ska vara med och betala, ägs av  ett företag .. Om han tänker skicka fakturan till dem då, hur länge kan han vänta då ?   ::)

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 22:41 »
10 år, gäller för företag...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 23:00 »
Företag brukar kräva att fakturan kommer under "rätt" räkenskapsår, eller som allra senast räkenskapsåret efter det då varan köptes eller tjänsten utfördes. Detta för att kostnaden ska kunna belasta rätt årsbokslut.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 23:03 »
Hmpf..

Jag vet inte hur det är men jag försöker åtminstone skicka iväg dom samma år...

Blir lättare med bokföringen! :-)

Men du kan väl ringa honom? Eller när du stöter på honom nästa gång så fråga. Det är nog bara uppskattat.

/Neiklot

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 23:04 »
Företag brukar kräva att fakturan kommer under "rätt" räkenskapsår, eller som allra senast räkenskapsåret efter det då varan köptes eller tjänsten utfördes. Detta för att kostnaden ska kunna belasta rätt årsbokslut.

Ja, det kan dom kräva om de vill. Men om den inte kommer, så är det ändå 10 år som gäller innan det är förfallet att skicka en faktura.

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 feb-11 kl 09:56 »
Ok Tack !
Jag stöter på honom ofta   :)   Ska fortsätta att påminna.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser