Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mura hönshus med träfasad??  (läst 3703 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
Mura hönshus med träfasad??
« skrivet: 25 feb-11 kl 20:52 »
Om man bygger ett nytt hönshus (eller annat djurhus) så vill man ju göra det så att råttor och möss inte har det så lätt. Så då tänker jag att man murar upp väggarna. Men så kanske man vill ha den där "rött med vita knutar" kännsla på bygget och då tänker jag att man i stället för att puttsa vägarna kan klä dom med en träfasad i stället. Vad tror ni om det? Nån som har gjort så. Antar att man måste ha luftspallt mellan den murade väggen och träfasaden, men frågan är ju då om mössen trivs där i stället.... Hm lite lurigt det här...
Trevlig helg på er där ute!!!
Daniel

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Mura hönshus med träfasad??
« Svar #1 skrivet: 25 feb-11 kl 21:08 »
Syster och svåger har precis byggt ett sånt hönshus, det blev kanonbra. Murade väggar av leca som putsats på insidan och klätts med träpanel på utsidan. jag tror inte att möss och råttor lär ägna så väldigt mycket tid bakom klädseln, där finns ju varken mat eller värme.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 21:18 »
Vi rev tegelstallet och murade upp en bröstning som sen kläddes med träpanel, nu har vi dubbelt tegel så däremellan trivdes råttorna tills vi fick tätat där vi gjort hål för hönsluckorna. Såhär blev det. Med vita knutar  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 22:22 »
Då är inte idén så dum i alla fall:) Får nog lura lite på detaljerna:)

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 26 feb-11 kl 22:54 »
Låter lite over-kill i mina öron för ett hönshus...

Kebo

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 23:01 »
Murat höns hus är mycket enkelt att hålla rent och fräscht.

jag har murat upp vårt,  3.5X 4,5 m2 ungefär,

murade hela vägen upp och l sedan en  hemma gjort limträ balk över,  och plåt uppe på.

putsade invändigt coh kommer bli puts utvändigt.

rent och frächt och bara att spola ur till våren så blir det som nytt igen,

Optimisten ser möjligheten i varje problem, Pessimisten ser problemet i varje möjlighet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 26 feb-11 kl 23:26 »
...murar upp väggarna...klä dom med en träfasad...Antar att man måste ha luftspallt mellan den murade väggen och träfasaden...
Vårt boningshus är byggt så utan luftspalt. Helstens tegelväggar med lite lerklining på utsidan för att få det vindtätt, sedan locklist-träpanel dikt an monterad medan leran var mjuk så det blir helt utan luftspalt. Målar du med slamfärg håller det förmodligen lika bra som på vårt hus, jag har ingen aning om åldern på träet men det är gammalt. Våra tegelväggar har längsgående reglar inmurade som panelen spikats i så det har aldrig varit meningen att teglet ska synas. Tror det ställer lite högre krav på hängrännor om man inte har luftspalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser