Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.  (läst 20624 gånger)

semlan

• Södermanland
SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 12 kommuner.
« Svar #40 skrivet: 18 mar-11 kl 12:04 »
Hoppas sjukdomsläget går över snart! Här hos mig har det varit utegångsförbud sen oktober eller nåt sånt. Det är så segt! >:(
Vet inte om det hjälper med tak och små hål, för smittan kan väl flyga genom luften med fjädrar och sånt.
Idag har det kommit flera decimeter snö här så hönsen skulle ändå inte ha nån lust att gå ut ännu, men ändå, snart kommer väl vårsolen förhoppningsvis!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

dbs

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 mar-11 kl 12:42 »
Du har helt rätt Pålle.... om du tvättar och gnubbar ytan på ett ägg, så håller det sig sämre. Att doppa ägget i en desinfekterande vätska verkar dock inte påverka det.
oki bra ja trodde att det kunde lösa upp hinnan .

Jennyt

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 18 mar-11 kl 13:16 »
Har du tak och småmaskigt nät på utegården, så får fåglarna vistas där. Det ska vara såpass småmaskigt så att inte ens småfåglar kan ta sig in.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #43 skrivet: 19 mar-11 kl 06:04 »
Har du tak och småmaskigt nät på utegården, så får fåglarna vistas där. Det ska vara såpass småmaskigt så att inte ens småfåglar kan ta sig in.
När jag ställde frågan till en av handläggarna på jordbruksverket sa hon att det spelade ingen roll, dom skulle vara inomhus ändå!
Tydligen får man olika svar beroende på vem man frågar

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #44 skrivet: 19 mar-11 kl 09:33 »
Smittan kan ju smitta via luften 60 meter vad jag har läst. Och då lär ju inte nät fungera, hur småmaskigt det än är.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gamina

« Svar #45 skrivet: 19 mar-11 kl 09:40 »
Det är sant men hur är det då med ventilationen in i hönshuset? Det borde kunna ta sig in den vägen också.
Ska jag säga att jag just nu är glad att mina höns är delade på två flockar pga äggätandet. Jag har iofs ingen tupp med den ena gruppen (den som bor säkrast) men det är lättare att få tag i en tupp än att bygga upp allt från grunden igen. Iom att restriktionerna inte införts här än funderar jag faktiskt på att flytta ett par djur till, problemet är bara att det blir lite trångt (6 djur på ungefär 2 m2).
Genbank för Gotlandshöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 19 mar-11 kl 19:59 »
Helt klart olika svar  ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kennetshöns

SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus i 10 kommuner och 4 län.
« Svar #47 skrivet: 21 mar-11 kl 22:19 »
Hur ser det ut nu med att köpa från Jämtland och skåne?

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #48 skrivet: 22 mar-11 kl 12:16 »
Man får inte köpa ägg från de kommuner som är på "svarta listan".
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Ronny

• Skåne
« Svar #49 skrivet: 22 mar-11 kl 23:35 »
Jag har för nån vecka sen pratat med Johanna Geust på Jordbruksverket som lär vara ett av de högsta hönsen vad gäller smittskydd för man hänvisade till henne. Enligt henne är det tillåtet att ha sina hobbyhöns i skyddsrastgård. Samma regler gäller nu som gällde vid fågelinfluensan 2004-2005. Mat och vatten inomhus. Heltäckande nät med högst 19 mm maskstorlek. Har man tak över i stället för nät hamnar man i allra högsta skyddsnivån och då är det inget snack om saken att man får ha höns utomhus!

Att en duva skulle smitta via luftventilen om den sitter närmre än 60 meter från hönshuset låter som taget ur en Stephen King roman!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #50 skrivet: 23 mar-11 kl 06:53 »
Ja, tänk att jag fattar verkligen ingenting av detta...  :-[ Tycker det är så konstig info hela tiden. Först står Dalarna listad som en kommun (fast det är ju faktiskt ett helt län) i den första listan jag såg. Men går man in och läser här:  http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/fjaderfanochandratamfaglaridalarnaskahallasinomhuspagrundavriskfornewcastlevirus.5.3229365112c8a099bd980007725.html
så står det ju att bara fyra kommuner i Dalarna ska hålla sina fjäderfän inne. Jag bor inte i nån av dessa fyra kommuner, men eftersom jag även läst hela Dalarna så vågar jag ju inte chansa. Svårt!!  :-\
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Gamina

« Svar #51 skrivet: 23 mar-11 kl 07:09 »
SJV är ju inte direkt kända för att vara tydliga och enhetliga i sin information. Ibland undrar jag om de är så otydliga för att folk ska vara förvirrade.
Ronny tror du det går det att få det uttalandet på papper?
Genbank för Gotlandshöns

johe71

« Svar #52 skrivet: 23 mar-11 kl 07:58 »
men eftersom jag även läst hela Dalarna så vågar jag ju inte chansa. Svårt!!  :-\

här är en länk till den officiella listan (det du länkade till verkar vara ett pressmeddelande, som alltså inte uppdateras då informationen ändrar sig... det gällde det datumet det släpptes).... sidan nedan ändrar sig allteftersom jordbruksverket lägger till/tar bort områden

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/newcastlesjuka/aktuellafallavnewcastlesjuka.4.14121bbd12def92a917800062.html

I den listan står (när jag skriver detta) hela Dalarnas län med som riskområde...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #53 skrivet: 23 mar-11 kl 08:31 »
Jag har för nån vecka sen pratat med Johanna Geust på Jordbruksverket som lär vara ett av de högsta hönsen vad gäller smittskydd för man hänvisade till henne. Enligt henne är det tillåtet att ha sina hobbyhöns i skyddsrastgård. Samma regler gäller nu som gällde vid fågelinfluensan 2004-2005. Mat och vatten inomhus. Heltäckande nät med högst 19 mm maskstorlek. Har man tak över i stället för nät hamnar man i allra högsta skyddsnivån och då är det inget snack om saken att man får ha höns utomhus!

Pratade också med Johanna Geust i samband med att vår kommun hamnade i riskområde. Fick samma svar som Ronny angående skyddsrastgård med mer. Hon hänvisade till punkt 2 i beslutet,
"2.  Andra fåglar i fångenskap, det vill säga alla fåglar som hålls i fångenskap av annat skäl än produktion, som uppvisning, utställning, tävling, uppfödning, försäljning eller hobbyverksamhet, ska hållas inomhus. Om detta inte går eller om fåglarna utsätts för onödigt lidande ska fåglarna hållas instängda på ett sätt där djurhållaren vidtar alla rimliga åtgärder för att förhindra kontakt med vilda fåglar. Hälsoläget ska övervakas för att tidigt upptäcka misstänkta fall av newcastlesjuka."

Frågade även vad som gällde vid transport av fjäderfä och ägg inom/från/till berörda områden och där finns inga restriktioner så länge det inte finns misstanke om Newcastle på själva anläggningen; se 5. Spärrbestämmelser från sid 5 http://www.jordbruksverket.se/download/18.160b021b1235b6bb86180003919/Newcastlesjuka.pdf.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #54 skrivet: 23 mar-11 kl 09:15 »
här är en länk till den officiella listan (det du länkade till verkar vara ett pressmeddelande, som alltså inte uppdateras då informationen ändrar sig... det gällde det datumet det släpptes).... sidan nedan ändrar sig allteftersom jordbruksverket lägger till/tar bort områden

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/newcastlesjuka/aktuellafallavnewcastlesjuka.4.14121bbd12def92a917800062.html

I den listan står (när jag skriver detta) hela Dalarnas län med som riskområde...

Tack så mycket! Nu vet jag vad som är aktuellt! :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Alla fjäderfän ska hållas inomhus
« Svar #55 skrivet: 23 mar-11 kl 11:53 »
Tack så mycket! Nu vet jag vad som är aktuellt! :)
Hela Dalarnas län har varit riskområde sedan den 25/2 .....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Just_me

• Småland
« Svar #56 skrivet: 23 mar-11 kl 12:06 »
Hur kan man hitta information om ifall det här spridit sig eller riskerar att sprida sig till Norge?
Kan ju inte skriva riktig norska och google känns helt hopplöst då den av nån anledning översætter allt till eng :/

Undrar också om det här med maten, säckarna har ju ibland en massa skit på sig från småfåglar.
Jag själv utsätts också ofta för fågelskit på jobbet under våren/sommaren, kan man dra med sig sjukdomen hem i sånna fall på kläder och skor etc?

Dalton

• Dalsland
« Svar #57 skrivet: 23 mar-11 kl 19:34 »
Så... Jag bor i Dalsland som inte är smittat enligt Jordbruksverket, får jag då alltså INTE köpa höns från tex Västra Götalands län som ÄR smittat? Det blir ju lite extra fånigt iom att jag bor 1,5 km från gränsen till VGL...   ::)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #58 skrivet: 23 mar-11 kl 20:20 »
Frågade även vad som gällde vid transport av fjäderfä och ägg inom/från/till berörda områden och där finns inga restriktioner så länge det inte finns misstanke om Newcastle på själva anläggningen; se 5. Spärrbestämmelser från sid 5 http://www.jordbruksverket.se/download/18.160b021b1235b6bb86180003919/Newcastlesjuka.pdf.

V götaland Är väl inte smittat men ligger i riskzonen, vad jag vet så finns det inga fall i VG
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #59 skrivet: 23 mar-11 kl 20:36 »
V götaland Är väl inte smittat men ligger i riskzonen, vad jag vet så finns det inga fall i VG
Jo, tyvärr. Duvor med smittan har hittats i Alingsås och Mariestad, de ligger inom VG.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser