Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyssa eller ej  (läst 2387 gånger)

davidj

• Västergötland
Lyssa eller ej
« skrivet: 27 feb-11 kl 11:59 »
Hej

Undrar hur viktigt är det att lysa och plocka bort ägg i från kläckaren.
Äggen har nu legat i suronen i 8 dagar. Verkar besvärligt att se
och är rädd att jag förstör mer än jag gör nytta om jag öppnar och grejar.

MVH David
Bor i en röd liten stuga på landet med Hund, Katter,Ankor och Höns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Lyssa eller ej
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 13:15 »
Risken om man inte plockar bort obefruktade eller tidigt döda ägg är att de kan ligga och jäsa och i värsta fall explodera.  :-X Jag har varit med om det under en höna en gång när vi inte lös ägg, inget man vill vara med om igen.  :-X Min mammas faster råkade också ut för det, fast det ägget exploderade över henne när hon tog upp det och knackade lite lätt med fingret på skalet... :X Ruttet ägg i hela håret och ansiktet. Smällen (blir som ett knallskott) hördes till andra sidan gården där hennes gubbe satt. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 13:35 »
Om man inte plockar bort obefruktade ägg så kan ju bakterier från det ägget (kanske är en minispricka eller ngt sånt som gjort att det inte utvecklats) hoppar över till det befrukatde ägget och lyckas döda... försvaga det andra fostret.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Kelso06

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 20:53 »
Shit, är det så viktigt alltså!? Vilket dygn kan man plocka bort äggen? Mina är på dag 5 och 3 imorgon. Ser spindlar i vissa ägg idag, men inte i alla. De gröna äggen ser man inte igenom alls...

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 20:54 »
Shit, är det så viktigt alltså!? Vilket dygn kan man plocka bort äggen? Mina är på dag 5 och 3 imorgon. Ser spindlar i vissa ägg idag, men inte i alla. De gröna äggen ser man inte igenom alls...
jag plockar alltid bort ägg på dag 7 :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Kelso06

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 20:59 »
jag plockar alltid bort ägg på dag 7 :)
Hur gör man med de gröna som inte går att lysa då? Det blir alltså inte ens pyttelite ljust i äggen!

Leontina

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 21:05 »
Ojoj , det låter ju mindre trevligt med exploderande ruttna ägg :-X
Jag har också ägg som jag tänkt kläcka i vår som jag misstänker kan vara svåra att lysa (maranägg). Finns det något annat knep? Eller är det bara att hålla tummarna för att skalen är hårda? :P ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 21:28 »
Det går att lysa bruna och gröna ägg med tillräckligt bra lampa.

Jag fick höra om ett annat knep men jag vågar inte testa det själv. En människa sa att om man håller ägget i handen och tippar det fram och tillbaka så känner man att det liksom skvalpar i det om det är dött. Nästa gång jag startar kläckarn ska jag testa det på döda ägg efter att jag lyst dem.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

davidj

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-11 kl 21:33 »
tackar då får det bli å prova med ficklampan då

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 27 feb-11 kl 21:36 »
Det går att lysa bruna och gröna ägg med tillräckligt bra lampa.
Och mörkt rum!
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Leontina

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 27 feb-11 kl 21:45 »
Låter ju bra att det går att lysa även om det är svårare med bruna ägg. Har precis köpt en kläckare så det blir spännande att prova :)

Sorry om jag kapar tråden lite men jag undrar om det går att lysa med en vanlig ficklampa, typ en "Maglight", eller måste man ha en speciell lampa?
Tur att ni finns och kan svara på alla nybörjarfrågor :-[

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 feb-11 kl 21:55 »
Det går bra om man har en stark ficklampa som dessutom är liten i diametern. Själv har jag köpt en från teknikmagasinet som ger 210 lumen och jag ser blodådror i olivgröna ägg. Det finns en tråd där nån tipsar om bra ficklampor också.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 27 feb-11 kl 22:15 »
Jag har en ägglysarlampa som går på AAA-Batteri (För AAA är väll de där smala, små, minsta? ::) Wow så duktig jag är på att förklara vad jag menar ::))
Iaf. så funkar den bra att lysa igenom gröna ägg, riktigt mörka maranägg är dock knepigare, men eftersom jag väldigt sällan kläcker några sådana ägg så - "Sketa samma" ::). Liten och behändig, ser ut som en penna. ;D Tror den kostade runt 90kr.

Här lyser den ett araucanaägg (som har gröna/turkosa/blå äggskal). ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

davidj

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-11 kl 22:25 »
Nu har jag lysst mina 20st Brahma ägg 6st såg jag inga blodådror i men i dom 14 andra ser jag mörka trådar i. Kläckte dom 6 andra och dom verka obefruktade och hade inte hänt något  alls i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser