Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förställ  (läst 14472 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Förställ
« Svar #40 skrivet: 21 aug-11 kl 23:40 »
Ja jag tar hela shabraket o slänger över .Sen drar jag det bakåt på platts bara . Inget konstigt alls . Blir ju samma sak som att sela från sidan förutom det höga lyftet .
Värkar ju omständligt skaffa talja och block du  .

calle336

• Västmanland
« Svar #41 skrivet: 21 sep-11 kl 13:56 »
Lite uppdateringar ang mitt förställsbygge.
Efter lite förändringar med en liten svanhals och gallerdurk till platå. Så har vi nu kört lite granna. Funkar bra i promenad tempo men ej i trav. Då studsar hela ekipaget så hästen slutar att trava då det säkert känns obekvämt för honom (och för oss som sitter på)
Vet inte om det är glappet mellan skaklar och förställ ekller fjädringen till sitsen som gör detta. Man kanske måste ha en stötdämpare monterad ?

pålle

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 sep-11 kl 18:24 »
Lite uppdateringar ang mitt förställsbygge.
Efter lite förändringar med en liten svanhals och gallerdurk till platå. Så har vi nu kört lite granna. Funkar bra i promenad tempo men ej i trav. Då studsar hela ekipaget så hästen slutar att trava då det säkert känns obekvämt för honom (och för oss som sitter på)
Vet inte om det är glappet mellan skaklar och förställ ekller fjädringen till sitsen som gör detta. Man kanske måste ha en stötdämpare monterad ?
Kan det inte vara så enkelt  flyttar fram sätet  fem tio cm  så du får bättre balans ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 21 sep-11 kl 18:48 »
Kan det inte vara så enkelt  flyttar fram sätet  fem tio cm  så du får bättre balans ?

Precis så! Tyngdpunkten ligger ju rakt över hjulaxeln. När hästen rör sig vet inte "härligheten" om den ska tippa bakåt eller inte.
Flytta fram sätet 20-30 cm!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 21 sep-11 kl 18:54 »
Precis så! Tyngdpunkten ligger ju rakt över hjulaxeln. När hästen rör sig vet inte "härligheten" om den ska tippa bakåt eller inte.
Flytta fram sätet 20-30 cm!
precis och höj sätet prova en rockad som är av sed för maraton så förstår du vad ja menar det gäller att gifta i hop det hela  :)

calle336

• Västmanland
« Svar #45 skrivet: 22 sep-11 kl 09:17 »
Jag får flytta bak hjulen då. det är redan förberett så vi får testa de.
Det jag ver rädd för innan va att det skuklle bli för mkt vikt på skaklarna. Men de klarar ju av att man rider på dem så borde ju inte vara nått problem

pålle

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 22 sep-11 kl 09:38 »
Jag får flytta bak hjulen då. det är redan förberett så vi får testa de.
Det jag ver rädd för innan va att det skuklle bli för mkt vikt på skaklarna. Men de klarar ju av att man rider på dem så borde ju inte vara nått problem
Nä då hellre det än att skalarna hoppar och slår lite blir det väll ändå förstås :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #47 skrivet: 22 sep-11 kl 10:01 »
Tyckte det såg lite "glappigt" ut bakom skaklarna. Varken det eller svaj gör saken bättre.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

calle336

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 22 sep-11 kl 13:56 »
ja de glappar lite bakom skaklarna. Vet inte hur jag ska komma ifrån de då jag bara har dessa skaklar. De bästa vore ju förståss att ha ett par fasta på förstället. Så funderar på å fixa till det,.

pålle

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 22 sep-11 kl 14:05 »
ja de glappar lite bakom skaklarna. Vet inte hur jag ska komma ifrån de då jag bara har dessa skaklar. De bästa vore ju förståss att ha ett par fasta på förstället. Så funderar på å fixa till det,.
Var för inte göra en fast skakel konstruktion och använda linor och svängel? dess utom så kan du få ner drag punkten som du vill.

calle336

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 22 sep-11 kl 14:36 »
Hmm nu blev de komplicerat :) Hur gör man sådana själva? Har du nån liten bild :)

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 22 sep-11 kl 15:21 »
Hmm nu blev de komplicerat :) Hur gör man sådana själva? Har du nån liten bild :)
Nä har ingen bild på sådant men du kan ju sätta svängel i bak axeln  och drar tupp fast skalarna i ytter kanterna på flaket  dels så blir det lite kortare vad ja kan se eller så drar du nya i drar bakaxeln och upp vet inte rickigt hur ja ska förklara för dig  hoppas någon annan kan för klara bättre eller har en bild .

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser