Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte roligt att vara fjäderfä  (läst 4154 gånger)

Rottis

Inte roligt att vara fjäderfä
« skrivet: 03 mar-11 kl 09:45 »
Nä, nu blir det inte så kul för våra ankor och gäss. Vara instängda pga. New Castelsjuka i b.la. Alingsås så nästan hela Västra Götaland skall ha sina fjäderfän inomhus.
Typiskt just nu när det börjar bli lite vårigt.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/newcastlesjuka/aktuellafallavnewcastlesjuka.4.14121bbd12def92a917800062.html
http://www.sjv.se/download/18.4bdd0ace12e454f491d80002432/beslut+vasta+gotaland.pdf
http://www.sjv.se/download/18.4bdd0ace12e454f491d80002473/L%C3%A4nskarta.pdf

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Inte roligt att vara fjäderfä
« Svar #1 skrivet: 03 mar-11 kl 15:05 »
Jo, det är trist men värst för de fjäderfän som inte är ankor, gäss eller strutsar. De 3 nämnda får ju vara ute om de är instängda(öppet för tolkning) och omöjligt att hålla dem inomhus utan lidande(öppet för tolkning) under förutsättning att man vidtar alla rimliga åtgärder för att hindra kontakt med vilda fåglar. Vad som avses med "rimliga åtgärder" är också öppet för tolkning.

Så det blir värst för höns m.fl. som absolut ska vara inomhus(!) men det vete sjutton hur många som egentligen känner till detta då jag sett höns som går ute efter det att beslutet kom och gick ut i media...

Hoppas i vart fall att det inte blir långvarigt och ännu högre beredskap med skyddszoner och liknande för då kan det blir riktigt besvärligt på många vis oavsett vilket fjäderfä som hålls.

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Rottis

« Svar #2 skrivet: 03 mar-11 kl 15:21 »
Som jag tolkar texten får de endast vara ute om de typ är under tak i inhägnad, vet inte om det går att tolka annorlunda? Om du går in på SRF´s hemsida så finns där frågor och svar som är ställda till JBV med tanke på ankor och gäss.

http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/empty_54.html

Just_me

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 mar-11 kl 15:38 »
Får inte höns vara ute om det finns tak och inga småfåglar tar sig in?
Har för mig att jag läste det någonstans.
Vi är inte i det drabbade området men jag satte upp bärnät runt hela hönsgården i höstas för att slippa småfåglarna inne i hönsgården.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 03 mar-11 kl 16:31 »
Rottis: Inte helt lätt och förstå vad de menar med "särskilt riskområde" vilken då förefaller vara något annat än "skyddsområde". Den som vet exakt vad som gäller får gärna tipsa berörda då det finns en del frågetecken.

Tycker punkt 1 i jordbruksverkets beslut är tydligt i fråga vad som gäller med ankor, gäss och strutsar respektive övriga fjäderfän(t.ex. höns).

http://www.jordbruksverket.se/download/18.4bdd0ace12e454f491d80002432/beslut+vasta+gotaland.pdf

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 03 mar-11 kl 18:55 »
Får inte höns vara ute om det finns tak och inga småfåglar tar sig in?
Har för mig att jag läste det någonstans.
Vi är inte i det drabbade området men jag satte upp bärnät runt hela hönsgården i höstas för att slippa småfåglarna inne i hönsgården.

Skulle inte tro det då smittan kan komma via luften(ca 60 meter) och höns tycks vara mer "mottagliga" för newcastle viruset än ankor, gäss och strutsar. Ytterst handlar det väl mest om att vi gemensamt skall göra vårt yttersta för att bidra till att stoppa spridningen vilket jag är övertygad om att de flesta ställer upp på. Nja, kanske inte de som inte vet ett smack om att det faktiskt finns restriktioner i stora delar av landet just nu...

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-11 kl 21:27 »
Skulle inte tro det då smittan kan komma via luften(ca 60 meter) och höns tycks vara mer "mottagliga" för newcastle viruset än ankor, gäss och strutsar. Ytterst handlar det väl mest om att vi gemensamt skall göra vårt yttersta för att bidra till att stoppa spridningen vilket jag är övertygad om att de flesta ställer upp på. Nja, kanske inte de som inte vet ett smack om att det faktiskt finns restriktioner i stora delar av landet just nu...

Fy vad obehagligt med luftburna virus :(
Vi lever rätt nära svenska gränsen men det har inte blivit några restrektioner här.
Tycker det är lite svårt att förstå Norska sidan ibland så jag följer med på gränsområdena istället.

Rottis

« Svar #7 skrivet: 03 mar-11 kl 21:31 »
Jag gissar att om man har ankor och gäss som man vill ha ute så får man nog se till så att de har ett tak som inte släpper igenom fågelbajs och nät runt om så att fåglar inte kan ta sig in. Inte lätt att fixa då det är tjäle i backen. Men dom har gott om plats inne så länge. Får se om det går att lösa med något provisoriskt så länge. Undrar just hur länge det kommer att vara?

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #8 skrivet: 03 mar-11 kl 22:00 »
Fascinerande att viktiga föreningsorgan som SRF och "Kackel" har helt egna fristående tolkningar av myndigheternas budskap. Sen är väl inte jordbruksverket eller SVA särskilt tydliga heller så det inbjuder ju i sig till att man tycker lite som man vill...

Verkar lite vanskligt det här med att ringa "någon" som jobbar här eller där då budskapen tycks variera efter vad man fått för svar av enskilda handläggare. För min del gäller det officiella beslutet från jordbruksverket tills något annat meddelas av behörig instans.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 04 mar-11 kl 09:14 »
Trist med svenska Vi är så j-la bra och ska klara detta utan att vacciner mentaliteten. Sverige och Finland är de enda land i EU där man inte får vaccinera. I Sverige är brevduvor undantagna och får vaccineras. Undrar om det beror på att dom har en stark organisation??

Under tiden ska vi med världens bästa djurhållning hålla våra hobbyhöns inne för att skydda mot en luftburen infektion som är helt okontrollerbar och för att hönsfabriker inte ska smittas och förlora pengar. Jag är generellt sett inte en som förespråkar vaccinationer i alla lägen men en sjukdom som går att vaccinera mot och som faktiskt är ett reellt hot verkar mest korkat att förbjuda vaccination mot....

JMHO

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #10 skrivet: 04 mar-11 kl 12:47 »
Trist med svenska Vi är så j-la bra och ska klara detta utan att vacciner mentaliteten. Sverige och Finland är de enda land i EU där man inte får vaccinera. I Sverige är brevduvor undantagna och får vaccineras. Undrar om det beror på att dom har en stark organisation??

Under tiden ska vi med världens bästa djurhållning hålla våra hobbyhöns inne för att skydda mot en luftburen infektion som är helt okontrollerbar och för att hönsfabriker inte ska smittas och förlora pengar. Jag är generellt sett inte en som förespråkar vaccinationer i alla lägen men en sjukdom som går att vaccinera mot och som faktiskt är ett reellt hot verkar mest korkat att förbjuda vaccination mot....

JMHO

Själv är jag ganska "anti" vacciner i vanliga fall, men håller med dig.
Mina åsikter har ställts lite på högkant med sen avslöjandet om bluff-rapporterna kring vaccination av barn...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-11 kl 15:11 »
Fascinerande att viktiga föreningsorgan som SRF och "Kackel" har helt egna fristående tolkningar av myndigheternas budskap. Sen är väl inte jordbruksverket eller SVA särskilt tydliga heller så det inbjuder ju i sig till att man tycker lite som man vill...

Verkar lite vanskligt det här med att ringa "någon" som jobbar här eller där då budskapen tycks variera efter vad man fått för svar av enskilda handläggare. För min del gäller det officiella beslutet från jordbruksverket tills något annat meddelas av behörig instans.
Sen är det kanske inte alltid så enkelt att förstå hur dom menar och då måste man ju få klarhet ;), vilket inte är så himla lätt.
Jag har fått rätt motstridiga svar från dom.
Men tillslut verkar det som att det är husarrest som gäller :(  för mina höns, så  det kanske var tur i oturen att räven tog mina ankor dan innan - det hade aldrig gått att sätta nät/ tak på ankhägnet.

Rottis

« Svar #12 skrivet: 04 mar-11 kl 15:45 »

Vad jag kan se så har SRF bara lagt ut frågor och svar som smittskyddsansvarig fått från jordbruksverket samt länkar till beslut från SRF, ser inga tolkningar på deras hemsida.
Själv håller jag mina djur inne tills jag kan ha dom ute under tak.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #13 skrivet: 04 mar-11 kl 19:05 »
Det var då märkligt att inte fler noterar att det är ok att ha ankor, gäss och strutsar utomhus men instängda om det inte finns förutsättningar att ha dem inomhus utan att de lider. Man skall dock vidta rimliga åtgärder för att förhindra kontakter med vilda fåglar.

Punkt 1 jordbruksverkets beslut
http://www.jordbruksverket.se/download/18.4bdd0ace12e454f491d80002432/beslut+vasta+gotaland.pdf

Det står ingenting om att det skall vara tak eller nät runtomkring men de som har förutsättningar för att göra så vidtar ju "rimliga åtgärder" utifrån sina förutsättningar. Andra löser det på annat vis...

Hur gör ni som låter era ankor flyga omkring?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 06 mar-11 kl 10:22 »
Hur gör ni som låter era ankor flyga omkring?

voljär arrest så det är mest hönsen som kan ta en lite flyg tur där inne ankorna travar bara omkring och surar  >:( men det har dom haft ett tag innan N-C pg av höken som härjade här
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-11 kl 16:58 »
Nej, det är verkligen inte roligt det här.
Nu bor jag i Gästrikland, så här finns inga restriktioner just nu, men det är väl bara en tidsfråga. Man känner ju sig lite omringad...

Vi har tänkt att de ska få härja i vårt gamla kostall om (när) det blir aktuellt här. Det är rätt stort för fyra ankor, men det är inte samma sak som att få gå fritt ute direkt...

Hur länge kan sådant här vara aktuellt egentligen? Försvinner verkligen smittan om den en gång kommit hit?
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser