Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra ut ponny  (läst 2317 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Hyra ut ponny
« skrivet: 04 mar-11 kl 11:38 »
Funderar på att hyra ut mina ponnyer under sommaren, på plats.
Tänkte att foder, skoning, försäkring och veterinärvård(förutsatt att den inte beror på oaktsamhet) skulle ingå. Alltså kommer de hit, rider och pysslar med "sin" ponny men allt annat är fixat.
Vad kan vara rimligt att ta ut för detta, driver hästarna som ett företag och bor i värmland.
Ska man hyra ut för vecka, månad eller hel säsong?
Är intresserad av att höra andras ideer och funderingar.

Just_me

• Småland
SV: Hyra ut ponny
« Svar #1 skrivet: 04 mar-11 kl 12:51 »
Funderar på att hyra ut mina ponnyer under sommaren, på plats.
Tänkte att foder, skoning, försäkring och veterinärvård(förutsatt att den inte beror på oaktsamhet) skulle ingå. Alltså kommer de hit, rider och pysslar med "sin" ponny men allt annat är fixat.
Vad kan vara rimligt att ta ut för detta, driver hästarna som ett företag och bor i värmland.
Ska man hyra ut för vecka, månad eller hel säsong?
Är intresserad av att höra andras ideer och funderingar.

Vi hyrde en sommarhäst av en ridskola, mins inte hur mycket det kostade men då tog vi med hästen till ett annat stall som vi lånade av en bekant.
Kanske kan du ringa runt i ditt område och kolla med ridskolor vad de tar så du inte lägger dig för högt/för långt i pris :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Hyra ut ponny
« Svar #2 skrivet: 05 mar-11 kl 17:14 »
Jag har lagt ner tanken att hyra ut och lämna ponnyn ensam med någon som inte äger den, det är nämligen då dom går sönder eller en upprörd granne ringer för att mina hästar ridigt sönder xx.

Jag börjar istället att bygga upp en liten ridverksamhet och bara under sommaren, där jag är med och undervisar och ser till att det går rätt till. Jag tar lika mycket som närmsta ridskola 160 kr i lektionen målet är att ha 3 hästar igång så jag får 480 kr för en kväll, fyra kvällar i veckan är målet. Det är egentligen för lite eftersom jag lägger mer än 1 timma med flickorna i stallet men jag tycker det är så roligt.

Jag började förra sommaren och verksamheten är inte fullt utbyggd det kommer ta flera år innan jag får fasta elever på alla ridtimmar.

Alla betalar per gång förutom en flicka som är mitt stora undantag, hon ville nämligen rida på vintern också och har sagt upp sin plats på ridskolan, dom andra rider utöver ridskolan för att får rida på sommaren när ridskolorna är stängda. Mitt undanta rider också min stora ponny som jag inte tänkt ha med i ridverksamheten alls, hon betalar istället 640 kr i månaden oavsett hur många tisdagar det är den månaden eller om hon är sjuk eller bortrest. Nu försöker jag ändå låta det bli en gång i veckan så hon var sjuk i tisdags och jag tyckte hon kunde komma i morgon i stället. Jag tänker utnyttja ljuset så hon rider först och sen tar vi en långpromenad med som två yngsta hästarna i skogen.

Jag tycker du kan ta vad närmsta ridskola tar och det *4 om det ska ridas regelbundet en gång i veckan, det är bra om du är med på något sätt för annars blir hästen lätt en leksak.

Vill du läsa mer så gå in på min hemsida
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser