Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen!  (läst 4136 gånger)

ersam

• -
Äntligen!
« skrivet: 05 mar-11 kl 15:13 »
Lite liv och rörelse utanför paviljongen!
5 samhällen (söderläge) är ute och luftar sig varav ett verkar har rensat sig ordentligt.  :)
1 samhälle verkar dött.  :'(
2 samhällen vet jag inte statusen på (ena har fluster åt väster, det andra åt öster) då dom inte varit ute men tycker mig höra ljud.  ???

Måste erkänna att man får lite abstinens när dom håller sig inne så himla länge...  :)

ersam

• -
SV: Äntligen!
« Svar #1 skrivet: 05 mar-11 kl 16:05 »
Var tvungen att kolla lite. 2 samhällen döda alltså lever 6. Några såg svaga ut... Håller tummarna.

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-11 kl 16:10 »
Var ute och kollade idag också-det är ju liksom väder till det. 2 döda  :( och liv i ett. Verkar skapligt starka så det blir spännande.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Pamp

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-11 kl 22:53 »
Det var skönt att se och höra bin igen :), det har man saknat hela vintern. Mina gula bin hade alla överlevt vintern, nu är det hoppas att dom överlever våren med.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 07:48 »
hej,

hur varmt har ni?? här är det meter djupt snö (minst) och bara någon plus grad i solen. I natt var det minus 12.....

längtar också efter bin....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 12:08 »
Här i Halland är det också rätt kyligt. Igår var här faktiskt den första dagen med över fem plus, men i natt var det lika många minus så det är bara att vänta. Vid titt under täckglaset kunde jag se att de fortfarande sitter hårt i klot så än har de inga tankar på att flyga ut.

Bullen79

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 16:01 »
Utanför Jönköping var ett samhälle ute en sväng idag, jäkla skönt mot väggen efter 5milen! /PH

Bonasia

• Småland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 16:46 »
Fint väder idag och en snabb titt i våra samhällen kunde vi bara inte låta bli. Alla våra samhällen lever i dagsläget  :) Det som gör mig lite bekymrad är kondensen på täckplasten... Vad göra? Tips råd och förslag mottages tacksamt!

Curt

« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 17:54 »
Fint väder idag och en snabb titt i våra samhällen kunde vi bara inte låta bli. Alla våra samhällen lever i dagsläget  :) Det som gör mig lite bekymrad är kondensen på täckplasten... Vad göra? Tips råd och förslag mottages tacksamt!
Du behöver inte göra någonting, fullständigt normalt. Se till att isoleringen upptill är bra, det behövs när drottningen börjar äggläggningen. DVS ungefär nu.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 19:18 »
ok jag var ute och tittade..... 4 av 5 lever..... inte helt dåligt med tanken på vintern vi har haft.......

hoppas hoppas att de klarar sig till vår......

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 20:22 »
Satt ute i dag framför flustren med en kopp kaffe. Ett samhälle är bra igång. Ytterligare 3 rör sig lite. Två håller sig inne.

Ett bi landar på handen och flyger sen iväg. Det finns hopp om livet!  :D

Pamp

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 mar-11 kl 22:12 »
Vi hade ca 7-8 grader,mycket sol och vind.
Mina kupor står mycket skyddade och flustret mot söder, sälgen har börjat att slå ur redan.
Knappt ingen snö, bara små fläckar.
Rapporten kommer från Kinna  ;)

Rolle johansson

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 21:42 »
Jag var o kollade mina två samhällen i lördags, och dom var i liv ,och så upptäckte jag att det hade kommit löv på flusret då blir man misstänksam jodå det hade kommit in en mus men jag hittade den inte man vill ju inte störa för mycket så jag la dit råttgift hoppas jag lyckas. är det någon som har ett bättre förslag.men gud var seg denna vinter är här är det 20 till30 cm snö kvar och jag bor i Åseda mitt i småland.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 07 mar-11 kl 21:48 »
Av mina sju lever alla utom det som fått hackspettsbesök! Igår var jag runt litegrann och då flög det bra i de två största, härligt!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dalton

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 07 mar-11 kl 21:50 »
Fråga från en novis; skall kupan vara placerad i solen? Jag hade gissat på att den skulle stå i skuggan så det inte blir så varmt på sommaren...  :-[

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #15 skrivet: 07 mar-11 kl 22:01 »
Mina värkar må gott och de rensnings flög i lördags. :D

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 22 mar-11 kl 18:15 »
Mina två kupor som står utomhus var bina ute och luftade sig idag trots häftig blåst. Några dagar till med värme så börjar det blomma. Krokusen tittar fram. Det går åt rätt håll!

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 22 mar-11 kl 19:53 »
Fråga från en novis; skall kupan vara placerad i solen? Jag hade gissat på att den skulle stå i skuggan så det inte blir så varmt på sommaren...  :-[
Novisen har klart för sig  :D Inte för blåsigt, inte för varmt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser