Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  geggiga ägg :(  (läst 1416 gånger)

Pernilla Lava

• Södermanland
geggiga ägg :(
« skrivet: 05 mar-11 kl 19:19 »
Nedrans!  >:(
Det hat varit nån klantmajja och lagt ägg hos min ruv höna!
Dessutom har det blivit söndertrampat! Argggh!  :o >:(
Vad göra? Intorkat ägg gegg på alla äggen...
Jag har torkat/tvättat av dom men är rädd att jag täppt till porerna så att dom kvävs..
Någon som har erfarenhet av detta och bra råd?
Dessutom e det ju kalkon äggen och JJ äggen från Azoo-Lina som jag e så spänd på!

Ibland blir man så arg på höns... :P ::)
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Hönsbonde

• Är frälst på befjädrade fän:)
    • Södermanland
    • ..
SV: geggiga ägg :(
« Svar #1 skrivet: 05 mar-11 kl 20:39 »
Hmm :-\, har varit med om detta med en höna jag hade för ett tag sedan. Som lade 5ägg sen blev hon liggandes. Lade då till 10st X-tra ägg för henne att ruva på. Ja sen har vi ju det där med att ankorna som  råkade lixsom kliva på henne och vips så blev det några ägg förstörda. Och jag kan säga av lite  erfarenhet, att äggen mår ju inte bra av att tvättas, men det vet vi ju. för då förstör man ju dels den där skyddande hinnan som ägget har precis när det blivit värpt, sen är det ju porerna som snarare öppnas mer än stängs av att man tvättar o donar.

I det här fallet så får man ta en chans och oftast så blir det bra resultat iaf i slutändan av ruvningen// Lycka till hoppet finns må du tro för några dunbollar iaf=)
Myskänderna Göran, Ida och Doris bekämpar sniglar och andra odjur våren sommaren hösten till ända:) tillsammans med Ölandsgässen  Mårten och Martina som bekämpar ogräsens framfart..detta är en Livsstil av sällan skådat slag..det är just det! som gör allt till välbehag;)

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-11 kl 08:47 »
Tack för svar med lite hopp :P
Jg borde ha stängt inn henne i en eget hängn.
2veckor kvar...
mvh pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Liro

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 mar-11 kl 16:40 »
Jag torkade av en massa skit på skalet och sedan doppade dem i virkon s innan hönan fick dem, hon hade sedan sönder ett så jag fick torka av dem en gång till och alla kläcktes sedan och var friska och fina trots den omilda behandlingen. Lycka till.

Aklejan

• -
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 17:00 »
Min erfarenhet är att det funkar bäst om man torkar av äggen
med en varm fuktig trasa...
Eller kanske att doppa hela ägget i ljumet vatten...inte för kallt!
Å sen låta det luft torka en lite stund på en handduk...
En gång torkade jag av kletiga ägg med en torr handduk å då
blev det inte några kycklingar... Täppte väl till alla porer  ::)
Men...nu för tiden har jag alltid surhönor i egna burar...blir mindre tjafs om äggen då...
Underlaget som hönorna ligger på kan också spela en viss roll för hur bra dom håller vid
lite bråk om ägg...
Kanske sand i botten å på det spån och sist mjuk , finklippt halm... :P *Skulle kunna lägga mej själv *
Lycka till nu.... :-*
Jag har också precis lagt en surhöna på ett gäng ägg *korsning Brahma ¤ Maran* = Brahmaran
Kycklingarna är beställda så äggen får fasen inte paja  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser