Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värme  (läst 1871 gånger)

hundtokig

• Jämtland
Värme
« skrivet: 07 mar-11 kl 18:49 »
Önskar tips & råd.
Har köpt ett renoveringsobjekt på 85 kvadratmeters boyta. Den enda värmekällan som fanns var gamla elelement, viket är otänkbart.
Det finns en murstock som kommer att behöva "lite" omvårdnad. Kommer att tilläggsisolera rummen när de ändå ska fixas.  Alla golv i nedervåningen ska tas upp och isoleras, troligen byta en del golvåsar o.s.v. Har i nuläget inga problem med arbetet att mixtra med ved och det som hör till med vedeldning. Men man blir äldre  :o  Tänker mig att jag ska bo där i 20-25 år iallafall. Vilket värmesystem är mest ekonomiskt i längden. Jord, berg, luft m.m.  Är mest inne på jordvärme, då jag har närstående med grävmaskin. Klarar man sig med den värmen under vinter? Om inte, kan man koppla till en köksvedpanna? Har en stor och "händig" släkt så jag räknar med att hålla nere arbetskostnaderna. Måste slingorna i jorden ligga som de gör på skisserna man hittar, eller kan man lägga i hela längden fram och tillbaka. Till saken hör att jag reser bort en del och kan inte förlita mig på bara ved och är rädd för elräkningarna.

Bo

SV: Värme
« Svar #1 skrivet: 07 mar-11 kl 20:22 »
----- Har i nuläget inga problem med arbetet att mixtra med ved och det som hör till med vedeldning. Men man blir äldre ----

Det är jobbet med veden som håller en ung. Man är hela tiden motiverad att hålla igång och hinner inte bli försoffad.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-11 kl 22:51 »
Det är jobbet med veden som håller en ung. Man är hela tiden motiverad att hålla igång och hinner inte bli försoffad.
Kan inte hålla mig.
Det bästa Bo skrivit på länge!

För att i viss mån svara på frågan, du kan lägga slangen hur du vill på frostfritt djup, ju djupare desto bättre men mer jobb förstås.
Kökspanna stöts och blöts på många forum, ju mer inriktat forumet är på självförsörjande desto positivare till kökspanna.
Jag själv tycker att kökspanna är kanon, och då för hela uppvärmningen.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 13 mar-11 kl 17:28 »
I kåken som vi hyr ut så har vi jordvärme sedan snart 10 år tillbaka. Vi har 350 meter slang till en kåk på 90 kvadratmeter + lika stor källare.
Det funkar bra. Slangen skall helst ligga i söderslutting så att solen kommer åt att värma marken bra.
Helst skall det också luta från kåken så att det är lätt att lufta systemet. Slangen skall inte ligga för djupt.
Vår ligger på 70-90 cm djup.
Ligger den för djupt så kommer inte solen åt att värma upp slangen och du kan få konstant isbildning runt slangen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser