Önskar tips & råd.
Har köpt ett renoveringsobjekt på 85 kvadratmeters boyta. Den enda värmekällan som fanns var gamla elelement, viket är otänkbart.
Det finns en murstock som kommer att behöva "lite" omvårdnad. Kommer att tilläggsisolera rummen när de ändå ska fixas. Alla golv i nedervåningen ska tas upp och isoleras, troligen byta en del golvåsar o.s.v. Har i nuläget inga problem med arbetet att mixtra med ved och det som hör till med vedeldning. Men man blir äldre

Tänker mig att jag ska bo där i 20-25 år iallafall. Vilket värmesystem är mest ekonomiskt i längden. Jord, berg, luft m.m. Är mest inne på jordvärme, då jag har närstående med grävmaskin. Klarar man sig med den värmen under vinter? Om inte, kan man koppla till en köksvedpanna? Har en stor och "händig" släkt så jag räknar med att hålla nere arbetskostnaderna. Måste slingorna i jorden ligga som de gör på skisserna man hittar, eller kan man lägga i hela längden fram och tillbaka. Till saken hör att jag reser bort en del och kan inte förlita mig på bara ved och är rädd för elräkningarna.