Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det vara möjligt???  (läst 2733 gånger)

gnällvis

• Jämtland
Kan det vara möjligt???
« skrivet: 09 mar-11 kl 19:43 »
Har två tackor som fick lamm i januari. Speciellt den ena är väldigt diger med sadelväskor nästan. Hon är väldigt matfrisk och upphör sällan med ätandet. Lamm och hon mår bra. Men hon ser ju ut som om hon skulle få lamm igen. Har varit skild från bagge sen i september. Sen går jag in och letar och hittar  tråden från voortrekker om "tredje lamm efter fyra dagar" Är det möjligt? Läs tråden och säg vad ni tror.
« Senast ändrad: 09 mar-11 kl 19:47 av gnällvis »

fauve

• Gäst
SV: Kan det vara möjligt???
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 19:51 »
Hittar inte tråden, men behöver inte läsa för att kunna svara på frågan:

JA, det är möjligt för en tacka att föda en eftersläntrare, men det är inte vare sig vanligt eller önskvärt.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 09 mar-11 kl 21:22 »
Eftersläntare, efter hur länge då? Lammen kom i början av januari? Och varför inte önskvärt?

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 09 mar-11 kl 21:24 »
Vi hade en tacka som fick ett lamm på söndagen och lördagen därpå födde hon två till :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 21:40 »
Möjligt är det väl säkert, men frågan är om inte tackan bara är rund om magen på grund av matvanorna. Du skrev ju också att hon åt mycket. Eftersom din tacka dessutom varit avskiljd från bagge sen september så minskar ju risken ytterligare ännu mer känns det som, hon borde ju lammat i februari senast i sådana fall.

Har själv tre tackor som enligt säljaren ska lamma i slutet på mars/april, men en av dem fick två stora friska lamm redan den 2/2.
Jag trodde länge att det var fler lamm kvar i magen eftersom hon var så rund. Och hon ser fortfarande ut som om hon ska lamma närsomhelst, men jag antar att hon bara är rund om magen. För risken att hon ska lamma igen känns mer eller mindre obefintlig.

I mitt fall är det väl rent teoretiskt möjligt att tackan först blev betäckt (och dräktig) för tidigt (i slutet på augusti/början på september) och sedan blev betäckt en andra gång vid den egentliga planerade betäckningen (oktober/november). Då skulle hon ju kunna vara dräktig igen nu och denna gång lamma när det var planerat, men som sagt risken för det är minimal även om det kanske finns en liten möjlighet.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 09 mar-11 kl 21:53 »
Förstår inte din fråga riktigt  ;) men sadelväskor fick mitt lamm efter flera lammningar.På bilden lammar hon två veckor senare. Jag pensionerade henne när hon var 9 år .Sadelväskorna hade hon livet ut. Slaktades hemma vid 11år  pga tänder .
MH Cokett
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 11:00 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-11 kl 22:05 »
Just så ser "sadelväskorna" ut. Hennes mor och de andra äldre tackorna som inte är dräktiga ser likadana ut, det är bara ungtackorna som är "slanka". Men som jag sa så har hon en tuss foder på väg in i munnen, en som hon tuggar och en på väg ner i magen och så har hon alltid varit. Men nu blev jag fundersam.....De två lamm hon har är 2 1/2 månader gamla så det låter helt omöjligt. Tar tacksamt emot fler synpunkter på ämnet.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 10 mar-11 kl 09:14 »
Jag har ett par gotlandstackor som varje år får trillingar. De äter på samma sätt som "gnällvis" beskriver och t o m erfarna fårägare har trott att de snart skulle lamma ett par månader efter lamning. Det brukar ta flera månader innan de blir slanka igen. Å andra sidan klarar de alltid sina trillingar utan problem, utan stödmatning.
Åsenfår, hundar och katter

fauve

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 mar-11 kl 09:26 »
Eftersläntare, efter hur länge då? Lammen kom i början av januari? Och varför inte önskvärt?

Missade det. Om lammen föddes i januari, så kommer inga lamm nu. Om tackan gått med bagge i januari efter lammning så kan hon vara dräktig nu och kommer då att lamma i sommar.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-11 kl 10:21 »
Det är nog så att hon bara är väldigt rund, med det matintaget. Hennes lamm är lika, man ser något under höet som rör sig rytmiskt och när man pillat bort allt hö så står där två lamm och äter.
Men det är flera som har trott att hon snart skall få igen. Det är Åsenfår och dom brukar inte bli riktigt så där runda men det är alltid bättre med aptit än utan.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 mar-11 kl 17:02 »
Lantraser tendera att lagra sitt "överskottsfett" i buken och pga detta bli väldigt bukiga! Om hon äter mycket så kan ju det vara en rimlig förklaring också ;D :o

Jag hade en tacka en gång som var jättebukig. Alla som såg henne sa: "Och när ska hon få trillingar??" Fast hon redan hade lammat. När jag tillslut var tvungen att slå ut henne, beslöt jag mig för att öppna henne och se vad farao hon hade i buken, som putade ut så mycket. Jag hittade massor med fett runt bukhinnan och inne i magen på henne :o :o

Äldre tackor tenderar att bli lite mer uttänjda också, men hon var väl inte sååå gammal, va ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gnällvis

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 14 mar-11 kl 16:04 »
Bukfett är nog den rimligaste förklaringen, men lite brydd blir man ju. Hon har aptit men med två diande lamm så är hon den enda som lyckas lägga på sig under den tiden. Det springs kanske av lite till våren. Lammen får gå med ett tag till och sen kanske det går bra med bara bete och hö. Tackan är inte gammal, född 2006 men hennes mor är född 1997 och har också lite putmage. Dock inget lamm där då hon har gått i "pension".
Jag studerade baggen också som är av samma linje och han är också så där rund om magen. Ett släktdrag tydligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser