Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  covatutto 12 och Maino Enrico?  (läst 2373 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
covatutto 12 och Maino Enrico?
« skrivet: 10 mar-11 kl 17:45 »
Jag har precis köpt en covatutto 12 för 150:- och får hem den imorgon. Jag har tänkt att kläcka lite ankor, ev gäss och vaktlar i den. Har någon annan haft/har en sådan maskin? vad tycker ni om den? bra/dålig?  :) har även en Maino Enrico ca 50-60 hönsägg som fungerar utmärkt, vad tycker ni andra som har en ME? :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: covatutto 12 och Maino Enrico?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-11 kl 18:42 »
  ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 18:48 »
Jag hade en covatutto 12 innan, men lyckades inte få fram en endaste kyckling... :-\
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 20:09 »
Oj det var ju inte bra :-X men jag blir nog inte utfattig på affären, tyckte det var rätt så billigt med 150:- för den  ::)
Någon som har erfarenhet av Maino Enrico kläckare då? :)

F.D. j.i.sfjäderfä

Hönsbonde

• Är frälst på befjädrade fän:)
    • Södermanland
    • ..
« Svar #4 skrivet: 10 mar-11 kl 20:33 »
Covatutto 12 hade jag själv som liten.

Besviken men med erfarenheten rikare att det är bättre med varmluftskläckare fick jag erfara  när jag använde min. Vände äggen minst 2ggr/dag men embryona fastande och när de väl kom ur äggen.. så blev man ju minst sagt överlycklig ;D av dom få kycklingarna som hade utvecklats.

Tilläggas ska det göra att jag kläckte inte 1 gång utan många många gånger, tills en vis man på macken sade till mig Hörru du kan få låna min kläckare med fläkt (kommer inte ihåg namnet på just den modellen) men den kunde lätt ta 80st hönsägg. Överlycklig blev man såklart ;) över det.
Sen så var det slut på kläckandet med lilla maskinen för den delen..den fick istället agera som värmeskåp till dom små innan färden till fä huset :), Maino Enrico kan jag inte uttala mig om men den ser betydligt bättre ut iaf=)// Lycka till!
Myskänderna Göran, Ida och Doris bekämpar sniglar och andra odjur våren sommaren hösten till ända:) tillsammans med Ölandsgässen  Mårten och Martina som bekämpar ogräsens framfart..detta är en Livsstil av sällan skådat slag..det är just det! som gör allt till välbehag;)

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 mar-11 kl 21:05 »
Jag hade en covatutto 12 innan, men lyckades inte få fram en endaste kyckling... :-\

Men jag hade noll koll på luftfuktigheten, kan varit det som var problemet.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser