Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekonomer - se hit!  (läst 15773 gånger)

purex

• Östergötland
Ekonomer - se hit!
« skrivet: 11 mar-11 kl 01:12 »
Nu har vi hittat en gård som vi är sugna på att köpa, men som vanligt är det här med ekonomin som ska gå ihop med ;)

Gården vi tittar på kan ha en besättning på 25kor som är uppbundna.
- Marken är på ca 48ha som är fördelat på 25ha åker och 18ha skog (mesta är gallringsbar skog) övrigt 5.5ha.
Och om inte det räcker så finns det mer att arrendera.

- Jag skulle behöva låna ca 1.9 mille till detta.
- stödrätter finns säkert..hoppas jag?! Annars så kan man köpa dessa...
- Gården ligger i Gävleborgs län.

Tanken är att jag ska sluta att jobba på mitt industrijobb och bli bonde ;D mens frun i huset ska jobba och har en inkomst på ca 18000 netto.

Tror ni som har lite erfarenhet att detta kan gå? Enligt min kalkyl så ska det gå. Tänker lite så här.

- Jag tar allt grovfoder själv och köper in kraftfodret.
- Sedan räknar jag med 8000kg mjölk/ko 8000*3.2*25= 640000kr/år i intäkter
- Sedan tillkommer ev. stödrätter och det borde väl gå att driva gården med dom pengarna?

Existens?

• Gäst
SV: Ekonomer - se hit!
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 06:57 »
Var fruns lön 18 000 i månaden netto?  För då kan hon ju betala gården själv ;)

1,9 miljoner i lån ger ju bara 7-8000 i månaden i kostnad, som en lägenhet alltså...

Sen lär väl korna gå runt lite lagom, inget du blir rik på, men det blir man inte på jordbruk, men kan du ta allt grovfoder själv, så bör det ju ge några kronor över.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 07:30 »
Håller med Existens. Bara att handla. (Om du med netto menar 18.000 EFTER skatt).

Se till att stödrätterna finns! Om det inte finns några stödrätter måste du köpa dyrt från börsen vilket gör att du inte går plus på bidragen på minst 2 år. Och efter 2013 vet ingen hur det blir med stödrätter så det kan teoretiskt bli en mycket dåligt affär att köpa stödrätter nu. Alternativet är att kolla om du kan få stödrätter från nationella reserven. Det kan man i fall rätterna ligger hos en arrendator t.ex.

Lycka till sjutton, är lite avis faktiskt. Jag kan nog aldrig bli heltid tyvärr.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 07:38 »
Nu vet jag ju att priserna varierar kraftigt runt om i landet men 1.9 miljoner känns som ett klipp. En sak som väger in är ju skicket på byggnaderna, på ladugård och på bostadshus. Är de direkt inflyttningsbara för djur och människor och inte kräver några omfattande renoveringar för att det ska vara lagligt för djuren att vistas där eller att husen inte har några akuta behov av tillsyn så tycker jag absolut att ni ska köpa.

Förvisso tillkommer ju en hel del kostnader. Djur kostar i inköp, maskiner kostar också en jäkla massa pengar. Men å andra sidan så stiger åkermarkspriserna hela tiden och lär knappast minska framöver.
Jag skulle nog räkna med minst 400 000 till för djur och diverse maskiner, om du satsar på äldre maskiner.

Men som sagt, köp gården! I början kanske man kan jobba med något annat än med gården för att känna in situationen om det nu skulle behövas.

purex

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 10:01 »
Var fruns lön 18 000 i månaden netto?  För då kan hon ju betala gården själv ;)

1,9 miljoner i lån ger ju bara 7-8000 i månaden i kostnad, som en lägenhet alltså...

Sen lär väl korna gå runt lite lagom, inget du blir rik på, men det blir man inte på jordbruk, men kan du ta allt grovfoder själv, så bör det ju ge några kronor över.

Det är tänkt att hon ska ta ett assistent jobb där ev. nattjobb inom vården, det blir ca18000kr efter skatt. Mitt jobb skulle vara lantbruket och mina kor där då, som ska täcka kostnaderna på gården.
Gården i sig kostar 1.6 men har räknat med ca 300.000 till djur och maskiner.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 10:24 »
Jo, det är ju så man vill ha det..att gården åtminstone kan betala sig självt.

Men om man räknar lite månadsvis.. du bör ju få 30 kg mjölk per ko och dag, gånger 30 dagar, och 3 kr =67500 i månaden, borde ju omsättningen kunna hamna på.
Så visst borde det väl kunna bli 10 000 över till gården där varje månad. Det hänger nog helt på hur du lyckas med avkastningen, och hur du löser fodret på ett billigt sätt.
Om det ska arrenderas..tänk på att diesel inte är gratis..det kostar att ligga på vägarna och flänga.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 11:31 »
Vilket stödområde bor du i ? är det Region 5 stödområde 3 ??
Har du erfarenhet utav Mjölkproduktion?
Har du kollat med Länstyrelsen om du kan få startstöd och investeringsstöd?
Om du kan ha 25 kor, så se till att du har minst 50-60 ha åkermark
hinner du ta in en konsult som kan kolla på vad en ombyggnad till lösdrift med ex en begagnad mjölkrobot kostar?
Jag såg en begagnad De-laval på blocket

Du måste odla ekologiskt om du vill utnyttja alla bidrag.

Rent generellt kan man nog påstå att om du har Eko- odling, och 50ha vall så har du 400,000kr i bidrag, dessa pengar blir din lön, om du sköter om djuren bra!! men då måste du ha lösdrift.
Finns det idag gödselbrunn?? gödselplatta ?? utgödsling Rörmjölkning? har du maskiner?
Är du en duktig mekaniker samt svetskunnig, så sattsa på begagnade jordbruksmaskiner.
Om din fru är villig att på sin fritid hjälpa dig med jordbruket, ja slå till vet ja, men hon måste gilla djur lika mycket som du, annars blir det lätt slitningar, ligge du med 41 graders feber, ja då måste hon ta ledigt från sitt jobb och mjölka dina kor,hmm

Ett tipps, för att hålla nere investeringskostnaden om du tex ska bygga om i ladugården, är att redan nu köpa in billiga ej dräktiga ungkvigor som  du föder upp och som kan kalva in nästa år, du får högre produktion och de är vana att gå på gården.
Finns det någon tom ladugård i närheten som du kan arrendera för typ köttproduktion, eller kviguppfödning?

hayproducer

• Jämtland

björnson

« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 13:54 »
Men jag förstår inte hur du ska klara dig med 300 tkr till djur och maskiner? Om jag drar till med lite priser som man verkar kunna hitta på blocket och maskinmarkanden etc...

25 kor x 10 tkr = 250 tkr
Beg traktor 4wd med lastare = 150 tkr
Slåtter = 50 tkr
Lägga i tornsilon med hack och vagn, eller självlastarvagn? = 50 tkr
Eller rundbalar? Kombipress+plastare > 200 tkr
Gödseltunna = 50 tkr
Plog, harv = 50 tkr
Vagn mm

Alltså, jag tror att det är svårt att komma under 500 tkr, och att det snarare närmar sig 1 miljon för det är t.ex bra att ha en extra traktor m.m. Om du ska ha bra foder och producera 8000 kg mjölk/ko, så kan du väl inte köra en mf35 med knivslåtter och vända hö, vilket du kanske kunde få ihop för 50 tkr efter att du köpt korna. Hur ekonomin skulle se ut med inlejt arbete istället för att köpa egna maskiner vet jag inte.

Gården i sig kostar 1.6 men har räknat med ca 300.000 till djur och maskiner.

purex

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 17:06 »
Men jag förstår inte hur du ska klara dig med 300 tkr till djur och maskiner? Om jag drar till med lite priser som man verkar kunna hitta på blocket och maskinmarkanden etc...

25 kor x 10 tkr = 250 tkr
Beg traktor 4wd med lastare = 150 tkr
Slåtter = 50 tkr
Lägga i tornsilon med hack och vagn, eller självlastarvagn? = 50 tkr
Eller rundbalar? Kombipress+plastare > 200 tkr
Gödseltunna = 50 tkr
Plog, harv = 50 tkr
Vagn mm

Alltså, jag tror att det är svårt att komma under 500 tkr, och att det snarare närmar sig 1 miljon för det är t.ex bra att ha en extra traktor m.m. Om du ska ha bra foder och producera 8000 kg mjölk/ko, så kan du väl inte köra en mf35 med knivslåtter och vända hö, vilket du kanske kunde få ihop för 50 tkr efter att du köpt korna. Hur ekonomin skulle se ut med inlejt arbete istället för att köpa egna maskiner vet jag inte.

Din uträkning stämmer säkert, men hade nog tänkt mig att ta in hjälp med att göra rundbal till en början. Läste någon stans att det kostar ca140kr/bal med den hjälpen.
Själv skulle jag slå och stränga det innan hjälpen kommer och balar.

Men jag kan nog kanske ligga lite i underkant på den kalkylen. Men jag tror inte det har så stor betydelse om man har höftat fel på ett par hundra tusen ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 17:58 »
Hos oss är det marginellt dyrare att få rundbal gjorda jämfört med att köra med egen maskin, nackdelen är att när vädret och vallen är bäst så har ingen tid att göra rundbalar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 18:47 »
Hos oss är det marginellt dyrare att få rundbal gjorda jämfört med att köra med egen maskin, nackdelen är att när vädret och vallen är bäst så har ingen tid att göra rundbalar.

Ja det är ju det som är det stora problemet.

Kvaliten är viktigare än skördetidpunkt, bästa kvaliten får man när det är bra väder, de som har maskiner och djur, ser ju om sitt eget hus först.

Ts skulle tjäna många kronor på att jobba några år till, och detta året bara köpa in typ 30 kvigor + kanske några köttdjur, på så sätt blir ju uppstarten billigare.

Man behöver inte köpa traktor för 150,000kr man kan göra fina fynd under 100,000kr, det är köparens marknad där, de vannsinnespriser som en del säljare begär ska man aldrig betala.

En harv kan man få för några tusingar, likaså vändare strängare begagnat är billigt idag, och man har ingen garanti om man köper begagnat för 100,000kr heller.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 20:01 »
Hur har du tänkt att lösa uppstallningen efter 2013 ?

Uppbundna kor hör till det förgångna och 2013 blir det förbjudet.

Lagårn är alltså uttjänt mao, det är bara två år kvar på den.

Så går det att bygga om lagårn till att utgöra basen i ett lösdriftsystem ?

Är lagårn i det skicket att det bara är att ta upp lite större öppningar här och var och köra lösdrift ?

Kan mjölkutrustningen anpassas för lösgående djur med tex mjölkgrop eller liknande system ?

Vad kommer det att kosta att övergå till lösdrift ?

Strunta i att köra igång nått med uppbundna djur öht, kolla förutsättningarna för lösdrift och satsa på det direkt från början.

Stödrätter kan du köpa på stödrättsbörsen, på blocket, från föregående brukare/ägare eller ansöka om ur nationella reserven - när vi har köpt så har dom legat på ca 1,5 stödbelopp.

Nuvarande landsbygdsprogram gäller tom 2013, 2014 blir det nytt landsbygdsprogram med andra förutsättningar och våra underbara politiker vill ju bra gärna skrota eu-bidragen  :-X men det är ytterst tveksamt att det blir några större förändringar före 2020 då Tyskland, Frankrike m.fl "tungviktare" vägrar att ta bort stöden  :-*

Ett annat råd är att köp inte för liten traktor, det ångrar du ganska snart.
Du ska minst en lite kraftigare 4wd med lastare på gården - till andra traktor däremot kan man gärna ha lite mindre 2wd men inte som enda traktor.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 mar-11 kl 20:15 »
Nja.. Det där med förbud mot uppbundna djur är väl inte helt riktigt väl? Först och främst gäller det ekologisk produktion, och har man ekologisk produktion så har jag fattat det som att om man, efter 2013, har färre än 45 djur så får man ha dem uppbundna om de rastas ute minst två gånger i veckan.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-11 kl 21:00 »
Nja.. Det där med förbud mot uppbundna djur är väl inte helt riktigt väl? Först och främst gäller det ekologisk produktion, och har man ekologisk produktion så har jag fattat det som att om man, efter 2013, har färre än 45 djur så får man ha dem uppbundna om de rastas ute minst två gånger i veckan.

Jag instämmer där, de regler som jag har läst är att under 45 uppbundna kor så kan man köra på som vanligt, även efter Dec 2013, likaså kan man ha certifierad odling.

trädman

« Svar #15 skrivet: 11 mar-11 kl 22:54 »
Jag tycker inte som om investeringen i sig känns särskilt avskräckande. Någon stans ska ni väl ändå bo, och det är sällan gratis. Skulle det visa sig att du inte får det att fungera med korna gissar jag att du kan skaffa dig arbete eller uppdrag på annat håll och driva gården extensivt på fritid/deltid och utan problem betala räntan på fastighetslånen ändå.

Några tips.

Finns det arrendemark i området till rimlig kostnad, lägg vantarna på den
Undvik att köpa maskiner som används sällan
köp gärna skog och mark om det går att hantera kassaflödet
Om du måste köpa maskiner, köp bra maskiner
Köp tjänster av de som har effektiva maskiner. Det går att åka ganska långt med traktor idag, utan att kostnaden blir orimlig. Det förutsätter dock att det inte handlar om allt för små arealer.
Jag skulle gärna pressa och plasta balar åt dig för 140 kr/st om arronderingen inte är alldeles katastrofal, men jag bor alldeles för långt bort...

Lycka till!

purex

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 11 mar-11 kl 23:24 »
Tack för era svar, tycker att ni är superhjälpsamma och kommer med bra tips och råd.
Men kom gärna med mera synpunkter och förslag...är tacksam för allt :)

purex

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 17:15 »
En sak som jag undrar över är att på den gården som jag är intresserad av så finns det bara 25 mjölkplatser. Som jag ser det så kommer man inte att kunna ha 25 mjölkkor där hela tiden, eftersom några kommer att gå i sin innan kalvarna kommer osv.
Är det så att man inte kan ha alla platser med mjölkkor eller tänker jag fel här ??? Och hur får jag till tajmingen så att det blir så effektivt som möjligt på dom platserna?
Hur gör ni andra där?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-11 kl 20:40 »
En sak som jag undrar över är att på den gården som jag är intresserad av så finns det bara 25 mjölkplatser. Som jag ser det så kommer man inte att kunna ha 25 mjölkkor där hela tiden, eftersom några kommer att gå i sin innan kalvarna kommer osv.
Är det så att man inte kan ha alla platser med mjölkkor eller tänker jag fel här ??? Och hur får jag till tajmingen så att det blir så effektivt som möjligt på dom platserna?
Hur gör ni andra där?

Du är inne på rätt linje där, men hur ser det ut i ladugården för övrigt?  finns där inga kvigplatser? eller boxplatser?

det är därför som en del lantbrukare använder kvighotell, dvs de har kvigorna hos andra eller så har de arrenderat en ladugård till.

Om din ladugård är optimerad för egen rekrytering, så får du tänka dig en trappmodell!!

Påläggsdjuren( rekryteringen) flyttas från box till box allteftersom de blir älder, sista anhalten för dessa är ju då på mjölkkoplattsen.

Som du riktigt påpekar så är "tajmningen" beroende på hur det ser i din ladugård, ett sätt är att utnyttja betesperioden, men du har ju oxå sinperioden, alla kor måste sinas så de kan vila upp sig inför nästa laktationsperiod.

I många ladugårdar så finns det mindre båspallar som är avsedda för inkalvande kvigor, är dessa båsplatser lika stor som koplatserna, så gåt det ju periodvis att använda dessa för mjölkproduktion.

Har du mätt bredd och längd på alla båsplattser??  om inte gör det, det kan va så att några är smalare , vanligen de yttersta på ena sidan.

Förr i tiden användes även häststall till kvigplattser, just för att ta tillvara på utrymmen och öka produktionen.
Har du inga kort på ladugården?? finns där boxplattser för de yngre djuren?? när är ladugården "moderniserad"

trädman

« Svar #19 skrivet: 13 mar-11 kl 22:24 »
Det kanske finns någon annan byggnad som går att bygga om till lösdrift/ligghall för rekryteringsdjur eller djur som ska födas upp till slakt. Det går också att bygga en enkel och billig byggnad för detta, exempelvis med traktorskrapad gång och djupströbädd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser