Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Adoptivmamma som inte är ruvsugen?  (läst 1140 gånger)

Kista

• Gäst
Adoptivmamma som inte är ruvsugen?
« skrivet: 13 mar-11 kl 23:30 »
Det kläcks snart gås och ankägg här snart och jag undrar om jag kan ha dessa ihop med en av mina ankhonor även om hon inte visat tendens till att ruva? Går det och kommer hon ta sig an mamma rollen eller inte?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Adoptivmamma som inte är ruvsugen?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 07:42 »
Det går såklart inte att svara på, det är individuellt. Hos mig är det min pilgrimsgåshane (som definitivt inte ruvar  ;D ) som adopterar alla maskinkläckta ällingar och gässlingar. Jag släpper inte ut mina förrän de klarar sig utan värmelampa, men då skyddar gåsen dem mot verkliga och inbillade faror, som grannens taniga katt, främmande människor (och ibland även matte, men då blir han tillsagd på skarpen), larmar för rovfåglar, dvs allt större än en duva  ;D, och framför allt skyddar han dem mot de andra fjäderfäna, som ibland inte är lika snälla och tålmodiga med klumpiga nykomlingar.

Men annars klarar sig maskinkläckta ällingar utmärkt utan mamma, man får bara ha ordentlig värmelampa/värmetak, och se till att ha dem instängda på rovdjurssäkert sätt när man inte själv kan passa dem. Jag har mina i en bur som liknar en stor kaninutebur. Har ännu inte förlorat en enda älling till rovdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser