Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skurgolv  (läst 4673 gånger)

Engatorpet

• Skåne
skurgolv
« skrivet: 14 mar-11 kl 15:50 »
Jag läste förra veckan att man inte borde våttorka skurgolven mellan "årsskurningarna" utan att först blöta upp det med kallvatten först, eftersom det kunde bli fläckar. Jag har bara dammsöget och sedan våttorkat med såpvatten. Det låter som ett rättså stort företag att blöta var gång man bara vill våttorka det. Jag har gjort det ung. varannan vecka utan blötläggning och tycker att golvet är fint ändå, men det hade varit roligt att höra vad ni andra säger.
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

ersam

• -
SV: skurgolv
« Svar #1 skrivet: 14 mar-11 kl 18:41 »
Tror det var rejält skitigt förr så man skurade nog inte så ofta. För att lösa upp skiten så var man nog tvungen att blöta upp det.

Tycker det låter rimligt som du gör. Alternativet är ju att det blir fläckigt för att du inte håller efter golvet.

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 11:03 »
Jag har hört att man ska torka torrt efter såpakurningen och inte låta såpvattnet ligga kvar men det känns som mycket jobb och jag kan inte se att det blir så stor skillnad. Kanske kan det vara bra om det är mycket smuts men med dammsugning innan får man ju bort allt löst.

Djinn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 12:37 »
Den kostar tio kronor plus frakt och är väl värd investeringen.

http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Skurgolv

Grismormor

• -
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 15:07 »
Jag tror det är främst när man använder linoljesåpa och skurar med. Den är fruktansvärt stark. Såpa överhuvudtaget är ju det starkaste rengöringsmedlet vi har (tror jag). Det som kan hända om man inte blöter är att golvet fläckas. Det som kan hända om man inte eftertorkar är att skurvattnet bidrar till att golvet gulnar. Vi har skurgolv i nästan hela huset, men alla används inte. I köket som skurades ganska nyss så var det så smutsigt att det VERKLIGEN syns där vi missat att efterskölja.... vet inte om det beror endast på såpan antagligen även färgen på skurvattnet, urk.
Köksgolv och kammare är de enda golven som gysinge såpan använts på och som verkligen skurats. Två andra golv har jag moppat som folk, med grumme, och inte är de nåt sämre. De rummen har knappt använts alls... utan jag har passat på och torka där för att få till dem där himla skurgolven som så många pratar sig varma om.. (i hallen ska jag ha linoleum, schvish va snabbt det ska städas då)
Vill ändå hylla linoljesåpan, det var inte synbart att vi hade trägolv i köket innan skurning men det blev verkligen riktigt rent efter en rejäl omgång!

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 11:14 »
Efter skurningen så ta kallt rent vatten och "skölj" genom att skura med det vattnet. Låt inte skiten och såpvattnet torka in. Men uppblötningen tror jag du kan skippa för löpande rengöring. Tror dessutom inte att ditt hus mår bra av att du blötlägger golven alltför ofta...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 19 mar-11 kl 00:10 »
Efter skurningen så ta kallt rent vatten och "skölj" genom att skura med det vattnet. Låt inte skiten och såpvattnet torka in. Men uppblötningen tror jag du kan skippa för löpande rengöring. Tror dessutom inte att ditt hus mår bra av att du blötlägger golven alltför ofta...

Har bara såpskurat golv på verandan och det skuras en gång om året. Jag skurar då planka för planka. När en planka är skurad så moppar jag den med rent kallt vatten. När hela golvet är skurat så moppar jag det en gång till med rent vatten. Moppen vrids ur ordentligt så den inte droppar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 15:37 »
Jag har kört den tuffa varianten som jag antar trådstartaren hänvisar till. Att hela golvet ska våtläggas först. Brukar bli kanske 20 liter vatten i köket så inget är torrt. Därefter skurning som bara den med såpa. Därefter "sköljning" med kallt vatten. Tar några dagar innan det torkar ordentligt. Men det luktar som nytt!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser