Jag tror det är främst när man använder linoljesåpa och skurar med. Den är fruktansvärt stark. Såpa överhuvudtaget är ju det starkaste rengöringsmedlet vi har (tror jag). Det som kan hända om man inte blöter är att golvet fläckas. Det som kan hända om man inte eftertorkar är att skurvattnet bidrar till att golvet gulnar. Vi har skurgolv i nästan hela huset, men alla används inte. I köket som skurades ganska nyss så var det så smutsigt att det VERKLIGEN syns där vi missat att efterskölja.... vet inte om det beror endast på såpan antagligen även färgen på skurvattnet, urk.
Köksgolv och kammare är de enda golven som gysinge såpan använts på och som verkligen skurats. Två andra golv har jag moppat som folk, med grumme, och inte är de nåt sämre. De rummen har knappt använts alls... utan jag har passat på och torka där för att få till dem där himla skurgolven som så många pratar sig varma om.. (i hallen ska jag ha linoleum, schvish va snabbt det ska städas då)
Vill ändå hylla linoljesåpan, det var inte synbart att vi hade trägolv i köket innan skurning men det blev verkligen riktigt rent efter en rejäl omgång!