Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På hur lite matpengar kan jag och sonen(bebin) klara oss på?  (läst 5688 gånger)

Gurkan82

• -
SV: På hur lite matpengar kan jag och sonen(bebin) klara oss på?
« Svar #20 skrivet: 20 mar-11 kl 12:46 »
Håller fullständigt med dig. Maten är det viktigaste, där har du förebyggande hälsovård. Ibland är det dyrt att "vara snål", det kan föra med sig konsekvenser på sikt. :'(
God och riktig mat skapar ett bra immunförsvar och god hälsa.
Skulle låta min baby äta både kött, mjölkprodukter och fisk. När han är gammal nog att själv avgöra om han vill bli vegetarian eller allätare så har han fått bästa möjliga start i livet. Är du vegetarian av etiska skäl så kan du ju  föda upp djuren själv så de får ett lyckligt liv.

En extrem på matvanor:
Det finns hemska berättelser om fanatiska personer som gör allt för att bli så gamla som möjligt och därför lever på bara avokado (tror det var avokado) och ingenting annat. Det skulle innehålla allt man behöver men deras barn fick bristsjukdomar. Fan det är väl inte att leva?! >:D

Det ska vara gott att leva också, ge ditt barn en bra start och njut av god mat!
 >:DOj vad jag kommer få skäll nu  ;D

Man kan få en minst lika god start i livet utan kött!
Och ska man tänka så så kan man ju tänka åt andra hållet att: Låt din baby äta vegetariskt så får hen själv bestämma om den vill äta djur när hen är tillräckligt gammal att bestämma det.
En god vegetarisk kost ska inte likställas med nån fanatisk diet där man bara äter avvocado eller livnär sig på sol..

Visst ska det vara gott att leva,men till vilket pris?
Lite så tänker jag.
Du är så fin. Jag tycker om dig.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 20 mar-11 kl 13:44 »
Grodda mycket.

Odla så mycket du kan. Örter sparar man mängder med pengar på. Oftast köper man ju inte sådannt när man försöker snåla på pengarna. Men det är riktigt lyxigt att kunna slösa med örter när övrig mat är billig och kanske lite enahanda. Mycket kan odlas även om man bara har fönster att tillgå. Kan tipsa om malabarspenat. En lianliknande växt med stora blad som används ungefär som spenat. Ger stor skörd på liten yta eftersom de växer på höjden om man binder upp dem.
Har man balkong kan man odla ännu mer.

Bor du i lägenhet så kanske det finns någon plätt du kan sno och odla på. Odla konstiga saker ingen känner igen så får du ha dem i fred.  ;D Själv tog jag över en eftersatt rabatt som idag innehåller div. kryddor och smultron till barnen. Funderar på att odla upp en bit mark som ligger mellan parkeringen  och skogen. Bara skräpmark som ingen använder.

Som någon annan skrev. Plocka vilda växter. Kolla även om det finns gamla frukträd på allmäningar och i parker. Oftast så ligger frukten bara och ruttnar. Jag får många kilo gott äppelsom på det sättet.

// Vicky

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #22 skrivet: 20 mar-11 kl 15:01 »
Hittade en bra sida med vilda växter som är ätliga och när det är säsong för dom.

http://www.skogsskafferiet.se/

Blev själv inspirerad där, så imorgon ska jag ut och samla björkknoppar som jag ska torka, sen rosta och ha i bröd.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #23 skrivet: 24 mar-11 kl 15:51 »
Gjorde det lite smått innan jag fick barn. Nu skulle jag inte orka,eller våga för rädsla att åka dit.. Dålig förebild.. :-[
Eller så inte...

Dumpstra= Urban recycle warriors :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser