Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hosta  (läst 4267 gånger)

ErosOchFlickorna

• Uppland
hosta
« skrivet: 15 mar-11 kl 10:32 »
har hört att några av mina tackor hostar ibland. Vad kan de vara?

vallhunden

• Västergötland
SV: hosta
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 10:54 »
Ja, svårt att veta!
Dammigt hö?
Satt i halsen??
Lunginflammation?!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 12:01 »
Lägger till:
Stora Lungmasken och Maedi-Visna som också orsakar hosta.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 mar-11 kl 12:19 »
Ja, svårt att veta!
Dammigt hö?
Satt i halsen??
Lunginflammation?!

ta ut vet eller kan jag göra något själv?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 13:19 »
Du kan ta träckprov för att utesluta parasitproblem. Skickas till Vidilab, sök på nätet!
Kolla in höet om det dammar mycket.
Du kan ta blodprov för Maedi-Visna, genom Fårhälsovården. De har ett förenklat program för detta (har haft i allafall)
Du kan ta ut veterinären som lyssnar på lungorna och kollar om de har lunginflammation.

Eftersom det är flera som hostar så kan det vara ett "besättningsproblem" som Fårhälsovården kan hjälpa dig med, om du går med där.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 15 mar-11 kl 18:01 »
Vet inte vilken fårras du har men gotlandsfår kan få en sjukdom då de hostar. Fårhälsovården känner till den, de har forskat på den. Jag tror inte den är farlig för fåren men det kan vara bra att veta vad det är.
Åsenfår, hundar och katter

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 mar-11 kl 18:34 »
Du kan ta träckprov för att utesluta parasitproblem. Skickas till Vidilab, sök på nätet!
Kolla in höet om det dammar mycket.
Du kan ta blodprov för Maedi-Visna, genom Fårhälsovården. De har ett förenklat program för detta (har haft i allafall)
Du kan ta ut veterinären som lyssnar på lungorna och kollar om de har lunginflammation.

Eftersom det är flera som hostar så kan det vara ett "besättningsproblem" som Fårhälsovården kan hjälpa dig med, om du går med där.
tack ska kolla med  dom!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 18:40 »
Vet inte vilken fårras du har men gotlandsfår kan få en sjukdom då de hostar. Fårhälsovården känner till den, de har forskat på den. Jag tror inte den är farlig för fåren men det kan vara bra att veta vad det är.

Mycoplasma är det (som även männsikor kan ha), en fårhälsoveterinär berättade att de kallade det för "pälsfårshosta". Enl uppgift så kommer det fram när Gotlandsfåren rör sig, anstränger sig, så börjar de att hosta :o Det ska vara en jättevanligt besättningsproblem på Gotlandsfår!

Jag som har vallhund och är ute och tränar och tävlar på olika Gotlandsfårsbesättningarna, har aldrig lagt märke till detta, att besättningar har det vid ansträngning!!!!

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 18:58 »
Mycoplasma är det (som även männsikor kan ha), en fårhälsoveterinär berättade att de kallade det för "pälsfårshosta". Enl uppgift så kommer det fram när Gotlandsfåren rör sig, anstränger sig, så börjar de att hosta :o Det ska vara en jättevanligt besättningsproblem på Gotlandsfår!

Jag som har vallhund och är ute och tränar och tävlar på olika Gotlandsfårsbesättningarna, har aldrig lagt märke till detta, att besättningar har det vid ansträngning!!!!
jag har bara märkt det vid ansträgning. Men det är inte gotland:) det är två av fem som hostat några gånger i vinter. Senast idag hostade ena ganska mycket en stund men annars inget från någon.

hustran

« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 19:14 »
Jag har faktiskt själv haft "pälsfårhosta" till mångas fniss....vi hade finull då. Blev riktigt risig och fick till slut pencelin

eller Terramycin tror jag. Fick feber och mådde urdåligt i veckor. Fåren kanske har det lindrigare?  ;D

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 19:18 »
Jag har faktiskt själv haft "pälsfårhosta" till mångas fniss....vi hade finull då. Blev riktigt risig och fick till slut pencelin

eller Terramycin tror jag. Fick feber och mådde urdåligt i veckor. Fåren kanske har det lindrigare?  ;D
ja jag tycker inte de verkar må dåligt i öv

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 19:20 »
Det ska vara en kronisk åkomma om det är "pälsfårshosta"... Det ska inte märkas på djuren annat än när de anstränger sig.

Jag vet, det är ett helsike med Mycoplasma, svårt att bli frisk ifrån!!

freeky

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 20:20 »
( Lånar tråden lite.) Vad anses som normal hosta hos får? Ska dom inte hosta alls?

Sorno

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 21:13 »
Ibland kan de ju sätta något i halsen och hosta av den anledningen, speciellt om de varit glupska vid kraftfodret och glömt att tugga.  ::)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-11 kl 22:13 »
Dom ska inte hosta om annat än sätta i fel "hals"
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

freeky

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 08:29 »
Ok, mina damer har hostat några gånger men det har varit i samband med matdax.Inte konstigt om dom sätter i halsen då, i med som mycke mat på så kort tid som möjligt, grannenmunnen kan ju få i sej ett kor, mer och det vore ju för hemskt ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser