Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorkar...  (läst 14978 gånger)

trollet85

• Östergötland
Sorkar...
« skrivet: 20 jul-06 kl 21:15 »
ja skulle vilja ha lite hjälp. vi har hela trädgården full me sork o de e inte kul... finns det någon som vet hur man blir av me sorken på nåt smidigt sätt?

Visst är det sork som bara gör hål i backen o inga högar(högarna görs väl av mullvad va?)

Filip Skräplund

Re:Sorkar...
« Svar #1 skrivet: 20 jul-06 kl 21:36 »
Katter!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jul-06 kl 21:55 »
Sork gör oxå högar. Om höghålet (vilket jäkla ord...) är i mitten, är det en mullvads verk. Om hålet är i sidan, är det en sork som har varit framme.

Vattenslang med ordentligt tryck på vattnet kan göra att sorkarna flyr. Katt eller hund kan oxå hjälpa till, men hunden lär ordna rejäl förödelse i gräsmattan/odlingen...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

trollet85

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-06 kl 22:50 »
ne usch dom vill ja inte att katterna ska äta! visst tar dom sork ibland när dom får va ute.

vi har bara en massa j*vla hål i hela gräsmattan me sork i. nu ska ja försöka att lägga i illerskit i alla hålen o se om dom försvinner.

att stoppa ner vattenslangen e inte akutellt, dels har vi så dåligt tryck o sen kommer de ta en vecka att spola ur tom, har stor tomt! gräsmattan har börjat sjunka lite här o var nu o de e irriterande.
« Senast ändrad: 20 jul-06 kl 22:53 av trollet85 »

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jul-06 kl 07:45 »
ne usch dom vill ja inte att katterna ska äta! visst tar dom sork ibland när dom får va ute.

Inte tvunget käka; fårhunden gräver upp sorken och biter ihjäl den, sedan söker han raskt efter ett nytt offer. Katterna gör ungefär likadant, fast av någon anledning ska sorken bäras in i farstun innan jobbet är avklarat.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 21 jul-06 kl 18:02 »
Förr i tiden brukade man koppla en slang från bilens avgasrör och leda ner i hålet.

Fast med dagens bilar fungerar väl den metoden mer som airconditioning åt krakarna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

trollet85

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-06 kl 18:33 »
haha jo de hade ägarna till huset gjort innan, minns inte om de va just de här huset, men då hade sorkarna gräft in i grunden så dom rökfyllde hela huset o de känner ja inte för heller =)

trebreh

« Svar #7 skrivet: 22 sep-06 kl 11:44 »
Är det ett riktigt sorkår i år? Vi har också försökt med diverse för att bli av med dem. Sorkskrämmor för hundratals kronor, karbid, vatten, hundar, surströming - you name it!
Det finns ett företag som marknadsför sorkskrämmor som de säljer med två års ångerrätt. Dessa skrämmor kostar ca 1400,-/styck, men man får tillbaka pengarna inom två år om man inte är nöjd med resultatet. Varje skrämma ska täcka ca 1200 kvadratmeter. Kanske en bra investering i alla fall.

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 10 okt-06 kl 13:05 »
jag misstänker att mina katter lever uteslutande på sorkar sommartid, jag har sett dom jaga på grannens vall, och dom äter nästan ingen kattmat alls förrens nu på hösten.... ;)

Det finns ju sånnadär elektriska prylar som avger ett ljud som sorkar inte tycker om....

Klipp gräsmattan kort,kort,kort inför vintern och lycka till!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 nov-06 kl 12:44 »
Sork eller mullvad har ätit upp en hel jordbädd. Morötter, rotpersilja, svartrot, cikoria rubbet. 60 -70% är väck.

Vad gör man? Jordbädden ligger längst ut i odlingen - mot en icke uppodlad grässlänt.

queer

« Svar #10 skrivet: 10 nov-06 kl 13:18 »
Ja det här betyder KRIG!

(jämför Kalle Ankas julafton med Piff och Puff)  ;)

sofia på gotland

« Svar #11 skrivet: 10 nov-06 kl 15:47 »
Det är inget usch med att låta katter äta sork, min katt levde huvudsakligen på sork innan vi flyttade till Gotland, här finns de inte, hurra! Sorkar är i alla fall veganer till skillnad från råttor och möss som gladeligen knaprar på kadaver och annat snusk.

Vattenslang funkar inte, de simmar bra och kallas t o m vattensork på sina håll. Jag föreställer mig sorkar som ett slags småvuxna bäverkusiner. Avgasrör fungerar inte heller om de har fått fäste, gångarna förgrenar sig i hundratal efter några år och går lätt ett par meter ner i backen.

Jag har också provat det där med att stoppa rovdjursbajs i deras gångar, möjligen var det lite milt avskräckande.

Det har varit ett helt oerhört sorkår i år, jag vet en bonde som fick plöja upp ett helt fält med vall, det gick inte att köra traktorn för att skörda, så underminerad var marken av gångar.

En skicklig jägarkatt är det bästa. och snagga gräsmattan ofta, kort! Proppa igen hålen med en dåres envishet så att gräsklipparen går att köra och håll huvudet kallt så att du inte vrickar fötterna.

Odla aldrig rotfrukter nära högt gräs.

Det finns ljudskrämmor att köpa, och doftdito. Ganska dyra prylar ofta.

De tycker inte om oljud och vibrationer, pröva vindsnurror eller gräv ner tex en bilhögtalare och spela hårdrock och hiphop sommarn lång(det ska vara mycket basljud).

Hur envis du än är har du inte samma tålamod som en hungrig katt, snåla med kattmaten och servera lyxtorrfoder i efterrättsportioner som belöning när katten har gjort en fångst.

Lycka till!

I värsta fall kan man alltid flytta till Gotland

« Senast ändrad: 05 dec-06 kl 10:33 av sofia på gotland »

Suresh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 nov-06 kl 16:59 »
Äsch...

Nu måste jag börja klippa gräsmanttan också. JAG borde förstått att alla alternativa idéer som bygger på bekvämlighet är dömda att spåra ut  för eller senare.

Tack för de övriga goda tipsen förresten

hustigern

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 01 dec-06 kl 19:54 »
Gäss är suveräna på att hålla gräsmattan kort. Visst får man räfsa lite istället och kanske inte gå barfota på gräsmattan men man slipper klippa gräs. Jag har klippt en gång i år (april) och det var före gässen kom.

Nu är gräset max 5 mm högt, säkert inget vidare för gräsmattan men jag har inte märkt så mycket av sork i år och vi brukar ha mycket. En kattjägare finns i huset.

Annars odlas alla rotfrukter numera i upphöjda bäddar med brädkant och nät i botten. Att vara granne med ett grustag betyder att man kan få gratis nät när de byter "skakmaskinerna" (näten används för att sortera olika storlekar på resultatet). Det finns nät ner till ett par mm och det är tillräckligt grovt för att inte sorken ska tugga igenom.
Det är klart, nu har jag ju inte så mycket så att jag är självförsörjande på rotfrukter, men å andra sidan får jag ha dem ifred.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Skatan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 dec-06 kl 10:50 »
Hej alla sorkmördare :)

Där jag hade stuga förut hade vi oerhört mkt sork!! Och vi kan inte ha katt tyvärr :/ Så vi provade en gammal metod, vi grävde ner en hink i marken så kanten på hinken låg i höjd med marken. Sen fyllde vi hinken med vatten och en skvätt diskmedel (för att ta bort ytspänningen). Sen så satte vi fast en planka som stack ut över hinken med ett snöre som hängde ner i hinken med en ost längst ner.

Måste säga att det var MKT effektivt!! det ända negativa var att det var så många döda sorkar att ta reda på  :-\ '

Bo

Stort tack till Skatan
« Svar #15 skrivet: 03 dec-06 kl 12:12 »
Det där ger nytt hopp om att inte behöva lita till enbart turen.

Vad skulle det göra för skillnad med att få bort ytspänningen? Drunknar de fortare eller satsar du på att lura dit sniglar samtidigt?

Strajder

• Aspegården
« Svar #16 skrivet: 04 dec-06 kl 22:00 »
Det var nog inte diskmedel som man skulle ha i. Normalt brukar det vara glykol för att det inte ska frysa i hinken.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 04 dec-06 kl 22:07 »
Både och!

Diskmedel för att sänka ytspänningen,  då sjunker de meddetsamma, annars flyter de på luften i pälsen ett tag. Glykol för frostfriheten.

Edgar

sofia på gotland

« Svar #18 skrivet: 05 dec-06 kl 10:38 »
Hinkmetoden har jag hört många rekommendera för råttor och möss. Jag har också hört att den är förbjuden eftersom drunkningsdöden anses som djurplågeri. Det gäller att vattenytan inte når så högt att den simmande kan nå kanten...

Skatan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 dec-06 kl 17:54 »
Vi använde diskmedel så att råttorna/sorkarna skulle drukna fortare, vi har inte haft någe problem med sniglar :)

Det kan ju vara lite kännsligt att veta att råttorna druknar, men när man tagit bort ytspänningen skulle jag tro att det går ganska fort  :-\

Tips : Vi använde alla möjliga saker att ha som bete (mörötter, en bit falukorv osv.) men vi märkte en dag att det inte spelade någon roll om vi hade nå bete el. inte. Det var troligen (räknade inte exakt)  lika många sorkar däri.. Så man kan ju undra? .. Är sorkarna självmords benägna?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser