Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brahmakycklingar  (läst 3220 gånger)

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
Brahmakycklingar
« skrivet: 15 mar-11 kl 18:11 »
Köpte 3 brahmakycklingar som var en vecka gamla, den ena var lite större så jag tänkte att det nog var en tupp. Nu är de 5 veckor och det är jätteskillnad. Den som var störst från början är det fortfarande och har fått vingpennor, nästa är också ganska stor, mycket mörkare i färgen men har inte så utvecklade vingar. Frågan är den lilla, hon har inte växt och utvecklats som de andra. Är fortfarande liten och dunig men pigg och glad. Hon verkar ha samma färg som de andra på de få fjädrar hon har fått på vingarna. Kan det ha blivit en dvärgmodell eller är det något fel på henne?  ???

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Brahmakycklingar
« Svar #1 skrivet: 16 mar-11 kl 18:01 »
ska vara svart/silver detta är alla tre, detta är den lilla, lillan igen, den jag tror är tupp och den lilla, den jag tror är en höna, hönan igen. Den lilla äter ju mycket mindre men hon är väldigt pigg. Hoppas det inte är något fel på henne

ORCA

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 mar-11 kl 20:59 »
Hur har dom det med värme? Vad ger du dom för foder?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 21:23 »
Dom har haft värmelampa hela tiden, de får kycklingfoder Start tror jag det heter, jag hackar majs och kokta morötter, lite uppblött bröd, hirs, kokt ris, hackade räkor, filmjölk ja lite allt möjligt. Mest foder, hirs, majs tror jag. lite potatismos idag... De har bott i källaren sen de kom hit så det är inte för kallt iallafall. Ligger aldrig under lampan. Men när de andra kastar sig över maten när jag kommer med mer så springer hon omkring och vimsar runt de andra och äter inte. Det fanns blommekycklingar i samma låda när jag hämtade mina Brahma men de har väl inte fjädrar på benen? Så jag inte har fått fel sort...
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 21:29 av mita67 »

ORCA

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 22:00 »
Jag tycker iofs alla har klen befjädring, jag har Dv Brahma och en stor Brahma på 4 veckor och enda stället det saknas fjädrar på är mellan ryggåsen och vingarna, här är en bild på en annan Brahma 4 veckor gammal.

Jag har haft Brahmor som utvecklats dåligt som fick en dålig start i livet, det var en höna som tog dåligt hand om dom ändå tog jag dom från hönan efter 2 dagar men det gick inget vidare för dom tyvärr 3 utav 5 dog.
Ger du dom nått kokt ägg? Kanske nån annan som har mer erfarenhet av svag befjädring i början av deras liv och vad det beror på? Man märker ju individ skillnader men inte så kraftiga iaf har inte jag märkt det på våra Brahmor iaf.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 06:07 »
Natten innan jag hämtade kycklingarna hade värmelampan gått sönder och alla andra (5 st) frös ihjäl. Vet inte om det har betydelse...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 10:17 »
Det finns två slow feathering gener Ksoch Kn  som gör att kycklingar får fjädrar långsammare. Den är könsbunden och tuppar kan alltså ha den i dubbel uppsättning. Om den finns på Braham vet jag inte men jag har den på mina stora Kochin.

Jag får då och då kycklingar som är hur långsamma som helst med att befjädra :-\ Dom lägger mer energi på att hålla värmen och växer därför llite långsammare i början. I slutändan får dom precis normal befjädring och brukar inte heller vara mindre än de andra. Ibland tar dom dock väldigt god tid på sig  :-\ Förra våren hade jag en som gick under värmelampa  till den var 12 veckor då den i princip bara hade fjädrar på vingar och fötter :-\ Han blev dock en stor och fin tupp.

Ks och Knanvändes framförallt förr i vissa avelsprogram för att kunna få fram kycklingar som gick att könsortera tidigt utifrån fjädermängd
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ORCA

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 mar-11 kl 18:46 »
Okej intressant, men de Brahma som har satt fjädrar sent hos mig har varit i dålig form. Vore dock intressant att få veta om denna gen finns hos vissa Brahma.

Annkos

• Troll äter inte grisar..
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 mar-11 kl 20:41 »
Finns det någon vänlig själ som har Brahma som skulle kunna skicka in bild på höna respektive tupp runt 6-8 veckors ålder? Detta för att få en försmak och uppfattning om hur stora (eller små) de är vi den åldern. Tack på förhand!

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser