Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Min häst är dålig!  (läst 16808 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Hjälp! Min häst är dålig!
« skrivet: 16 mar-11 kl 23:31 »
För några dagar sedan när vi tog in hästarna på kvällen så hade den ena svårt att gå . Den staplade på frambenen. Det är inte fång.
Den är helt torr i lederna( inga galler), inte svullen nånstans, ömmar inte vart man än känner, ingen feber, ingen puls i hovarna, inga varma hovar.

När man har gått med honom på en liten promenad så blir det lite bättre. Nu sitter det mest i höger fram. Vänster fram har blivit bättre. Han vill inte gå på hårt underlag utan helst i mjuk snö.
Han har lättare att vända sig runt åt vänster och svårare åt höger.

Första dagen kunde han inte stå på 3 ben utan ville segna ihop. Nu är det inga större problem att kratsa hovarna.

Tog hit hovslagaren som kollade och han hade inte en aning vad det var. Veterinären skulle komma idag men han glömde bort det, så han kommer först på fredag.

Hästen är 11 år så han är ju ung.

Kan han ha halkat i hagen och sträckt sig högt upp i bogen? Han är oskodd.

JAG BLIR TOKIG!!! SVÅRT ATT SOVA OCH MÅR PISS!!!
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Fritjoff

SV: Hjälp! Min häst är dålig!
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 07:23 »
Kan han ha halkat i hagen och sträckt sig högt upp i bogen? Han är oskodd.

JAG BLIR TOKIG!!! SVÅRT ATT SOVA OCH MÅR PISS!!!

Jag ska inte försöka diagnosera din hästs hälta för det kan jag inte. Däremot så tänkte jag säga att du ska inte oroa dig så. Dom värsta  hältorna är små, smygande, återkommande hältor. Dom man knappt ser i början. Dom "bästa" hältorna är när dom kommer inhoppandes på 3 ben.

Hade en liknande hälta nyligen som du beskriver där vi inte hittade någonting. Hon blev ren på 10 dagars vila(alltså från jobb, inte boxvila).

Ring du veterinären igen, och se till att hästen kan gå där det är plant och inte så gropigt. En del säger att dom ska gå ensamma för att förebygga mera skador, men jag tycker tvärtom för mina hästar blir stressade av att gå alena.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 07:41 »
Hur vet du att det inte är fång? Hästar kan tyvärr ha fång helt utan de klassiska fångsymptomen. Sulläderinflamation är en annan möjlighet.
Muskelskada tror jag inte på eftersom du beskriver hästen som stapplig. Muskelskador tycker jag ofta ger linkande eller stelt rörelsemönster.
Genbank för Gotlandshöns

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 07:51 »
För mej låter det som det skulle kunna vara en sträckning i rygg eller kors.Men bara en teori.
Har du kännt över hästen om den ömmar någonstans?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 07:52 »
ALLA hältor ska tas på allvar och jag skulle ALDRIG kunna leva med att hältan "försvann" utan att jag vissta vad det var och varför.

I det här fallet hade jag åkt ögonaböj till en klinik! Och har man inte råd med det, då får man ju fundera om man inte borde ha en försäkring för det?

Om man inte vet vad som hänt, då vet man ju inte heller vad man ska förebygga. Du vet inte om hästen blivit fullt återställd även om du tycker att hästen är ohalt.

Det låter som hästen halkat, ramlat, fläkt sig.

Om du känner över muskulaturen hittar du nåt då? O då menar jag inte att klappa över hästen, utan verkligen palpera muskelgrupperna för sig? Den MÅSTE ju ha ont nånstans! Annars skulle den ju röra sig normalt...

Citera
Muskelskador tycker jag ofta ger linkande eller stelt rörelsemönster.

Om det inte är dubbelsidigt!

En spricka eller fissur är inte uteslutet heller.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gamina

« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 08:06 »
Jag skulle inte åka till klinik eftersom jag skulle misstänka fång (jag vet att TS säger att det inte är fång). Stapplig häst som inte vill lyfta fötterna och som har svårt att vända varnar ganska tydligt för fång i min värld.
Muskelhältor sitter ju högt och jag tycker att de ofta har lite andra symptom/rörelsemönster än hältor som sitter lågt.
I övrigt har min häst haft en hovledsinflamation på ett ben och hon var varken varm eller svullen utan bara halt. Värme och svullnad behöver tyvärr inte uppstå för att något är fel.
Genbank för Gotlandshöns

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 mar-11 kl 08:24 »
Visst låter det som fång! Men man får väl anta att hon haft en kompetent hovslagare på plats?

Det finns oftast ingen vits med att ta hem en vet. i sånna här ärenden. Veterinären kommer ändå att hänvisa till en klinik med röntgen osv. Så då sparar man dom pengarna om man åker till en klinik från början.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 17 mar-11 kl 08:49 »
JAg tycker oxå att det låter som fång, och det kan komma av många anledningar. och framför allt yttra sig på många sätt. hur kunnig är din hovslagare?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 17 mar-11 kl 08:55 »
Jag håller med dom andra bortkastade pengar att ta hem vet på hältor om det inte är ulltunas ambulerande vet som har ultraljud o röngen med sej .
Åk in eller ring ut ambulerande vet .
Det kan vara farliga saker sånt där o det kan vara ingenting men vill du verkligen shansa ?
Hovböld -låst bog -spricka- trasig i ryggen -fång mm mm allt ger samma symtom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 17 mar-11 kl 09:10 »
Hej!
Jag tycker nog fång verkar trolig orsak........men du säger att det blir bättre efter en stunde gående.............då låter det som att hästen har ont i musklerna............. låt oss veta vad vet sa??!!!!

Ingen onormal svettning eller annan symptom idag??
MVH

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 17 mar-11 kl 09:20 »
Jag skulle börja med att ta ut vet. jag har en som är bra och som jag litar på.
För mig låter det som det sitter i bogen och jag skulle också utesluta fång.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #11 skrivet: 17 mar-11 kl 09:28 »
Det är väldigt svårt att ställa en diagnos på ett forum.
Det är många mot frågor och man bör se hästen.
Vad har hästen /ponnyn på fötterna?
Vad för underlag i hagen?
Pigg eller sävlig innan skadan?
När exakt skadade hästen/ponnyn sig ?( Vilken dag. )
Har den någon blodutgjutning på mjukdelarna på kroppen? (Känns med handen att det är stark värme och ömmar)
Har det blivit någon förbättring sedan skade tillfället .

Att det ska vara fång denna årstiden om du inte fodrar på ett extremt vis och hästen inte har haft det tidigare har jag svårt att tänka mig. Men jag förstår vad du menar med det rörelse mönstret.

Mitt avelsto  visste inte att hon var 29 år utan for ibland omkring som en unghäst. En dag rullade hon sig  kraftigt och då menar jag riktiga över rullningar. Ställde sig hastigt upp och skakade på sig och tappar balansen och far i backen med alla 500 kg helt handlöst på sidan med alla benen i luften. -De här går helt åt h** tänkte jag. Men hästen reser sig och tittar förnärmat på mig och går iväg för att beta.
Dagen efter är sidan helt stel och sned hon hade väldigt svårt att komma igång.Men hon gick bättre när hon rört sig en stund. Största problemet satt i bogen.Men också ryggen fick sig en redig smäll naturligt vis.Det blir ju ett vridnings moment .
Kanske min historia kan ge några ledtrådar.

Att veterinären GLÖMMER helt bort är ju helt förkastligt. Även om din häst´s skada har låg prioritering
   MvH Cokett

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #12 skrivet: 17 mar-11 kl 09:44 »
Cokett det är just nu som risken för fång är som störst här söderut, eftersom gräset är kort och utsätts för nattfrost vilket är den största osrsaken till just fång.

Nu tycker jag inte beskrivningen låter som fång och utersluter det själv därför.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #13 skrivet: 17 mar-11 kl 09:48 »
Lorita Vad avundsjuk jag blir  ;D Här är fortfarande vinter.  Naturligt vis har du helt rätt  ;)

älglund

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 17 mar-11 kl 10:14 »
För mej låter det som det skulle kunna vara en sträckning i rygg eller kors.Men bara en teori.
Har du kännt över hästen om den ömmar någonstans?

Det enda stället man får nån reaktion på över huvudtaget är vid revbenen på vänster sida. Trycker man där vänder han på huvudet annars bryr han sig inte.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

älglund

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 17 mar-11 kl 10:25 »
Det är väldigt svårt att ställa en diagnos på ett forum.
Det är många mot frågor och man bör se hästen.
Vad har hästen /ponnyn på fötterna?
Vad för underlag i hagen?
Pigg eller sävlig innan skadan?
När exakt skadade hästen/ponnyn sig ?( Vilken dag. )
Har den någon blodutgjutning på mjukdelarna på kroppen? (Känns med handen att det är stark värme och ömmar)
Har det blivit någon förbättring sedan skade tillfället .

Att det ska vara fång denna årstiden om du inte fodrar på ett extremt vis och hästen inte har haft det tidigare har jag svårt att tänka mig. Men jag förstår vad du menar med det rörelse mönstret.

Mitt avelsto  visste inte att hon var 29 år utan for ibland omkring som en unghäst. En dag rullade hon sig  kraftigt och då menar jag riktiga över rullningar. Ställde sig hastigt upp och skakade på sig och tappar balansen och far i backen med alla 500 kg helt handlöst på sidan med alla benen i luften. -De här går helt åt h** tänkte jag. Men hästen reser sig och tittar förnärmat på mig och går iväg för att beta.
Dagen efter är sidan helt stel och sned hon hade väldigt svårt att komma igång.Men hon gick bättre när hon rört sig en stund. Största problemet satt i bogen.Men också ryggen fick sig en redig smäll naturligt vis.Det blir ju ett vridnings moment .
Kanske min historia kan ge några ledtrådar.

Att veterinären GLÖMMER helt bort är ju helt förkastligt. Även om din häst´s skada har låg prioritering
   MvH Cokett

Vi bor i norrland så här är det fortfarande vinter! Har varit ganska halkigt i hagen sen det töade för några dagar sedan. Han är helt oskodd.
Han har en kompis i hagen och de brukar busa ganska rejält och jaga varandra. De har upptrampade gångar i hagen och utanför gångarna är det typ 1 meter djup snö.

Han har blivit bättre sen jag upptäckte detta på söndagkvällen.
Vi har en kompetent hovslagare.

I norrland finns inga mobila veterinärkliniker!!!!! Den veterinär jag väntar på är bäst på hästars ben i hela norrland.

Jag går på små promenader med hästen ett par gånger varje dag för att han ska röra igång musklerna. När vi kommer till en uppförsbacke går han förbi mig och då märks ingen stelhet.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-11 kl 11:18 »
  ;D  Då är ni på gång åt rätt håll. Det låter som du hanterar situationen jätte bra.Det här kan ta lite tid att läka

Han kan ha skadat ett eller flera revben inte helt ovanligt. Inget du kan behandla specielt. Faran är om lungan är pungterad. Men det hade du hört på andningen och om det låter ansträngt när han äter. Det hade visat sig tydligt efter så lång tid så det tror jag inte.
Har du så det går att ha honom i en hage eller paddock ute så ser du hur han rör sig själv. Då rör han sig också så mycket han orkar och klarar av. Skulle det vara hovben eller liknande kan hästen inte stödja på det benet. Den typen av skada liknar mer förloppet  på en hövböld .
Så får du ju ut veterinär på Fredag som kan ställa en riktig diagnos  ;)
                                                                                                          MvH Cokett
« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 11:32 av Cokett »

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser