Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja överskott av grönsaker hemma  (läst 4546 gånger)

johena

• Dalarna
sälja överskott av grönsaker hemma
« skrivet: 17 mar-11 kl 21:53 »
vissa grönsaker får man gärna ett överskott av, t.ex. squash, pumpa, tomater, gurka... hur fungerar det om jag ställer ett bord vid infarten och lägger ut överskottet till försäljning där? krävs tillstånd? nu snackar vi småskaligt, alltså inga stora pengar. några hundralappar inkomst. men alltså- finns det regler kring sådan typ av försäljning?
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Existens?

• Gäst
SV: sälja överskott av grönsaker hemma
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 07:24 »
Nej, om du inte gör nåt med dom..kokar eller syltar eller nåt, så kan du sälja dom vid vägen.  Och det är då verkligen ingenting man ska göra, utan grönsakerna ska säljas som de är.
Det där är upp till hur nitisk en eventuell inspektör är, eller hur man själv agerar.
Jag har ett exempel på en torghandlare här som sålde morötter och fick fråga från en inspektör om var han tvättade morötterna ( för dom syntes uppenbarligen vara tvättade ), och i det läget kan man ju välja sina svar.. Det gjorde inte gubben utan hojtade att han tvättade dom i sjön hemma, och att han gjort så i 40 år. Det var naturligtvis inte uppskattat. 
Ska man t.ex tvätta ägg, så måste vattnet vara kontrollerat och hålla dricksvattenkvalitet.

De som möjligen kan ha synpunkter, beroende på vad för väg det är, är väl i så fall vägverket, eller transportstyrelsen kanske det heter numera. Är det en starkt trafikerad väg och du vräker upp en stor skylt och orsakar trafikkaos, så är det inte så bra. Men den risken kanske inte är överhängande?  :)

johe71

« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 09:35 »
Ska man t.ex tvätta ägg, så måste vattnet vara kontrollerat och hålla dricksvattenkvalitet.

det räcker inte för att få tvätta ägg, "Det är bara godkända äggpackerier som får tvätta ägg. Det innebär att varje äggproducent som vill börja tvätta ägg, måste bli godkänd som ett packeri av Livsmedelsverket. Det betyder att en äggproducent som vill tvätta ägg, måste investera i utrustning för märkning av äggen och annan utrustning som krävs för att uppfylla packerinormerna." - så att som liten äggproducent sälja tvättade ägg är inte realistiskt

/* on topic */

en sida hos livsmedelsverket om primärproduktion ("Med primärproduktion menas odling och skörd av vegetabilier, mjölkproduktion, äggproduktion, uppfödning och produktion av livsmedelsproducerande djur före slakt. Jakt, fiske och insamling av vilda produkter, som bär och svamp, musslor och kräftor omfattas också. ")

http://www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Primarproduktion/

citat från den sidan "Privatpersoner så väl som registrerade primärproducenter får leverera små mängder av egenproducerade primärprodukter direkt till konsumenter, eller till lokala detaljhandlar eller restauranger som levererar direkt till konsumenter utan att denna verksamhet måste registreras hos kommunen. Exempel på sådana verksamheter är enklare gårdsförsäljning, så kallad dörr till dörr försäljning, bryggförsäljning, torg- eller marknadsförsäljning."

sen så tillkommer ju reglerna från skatteverket :) (jag tror i och för sig inte att så många som gör några hundralappars vinst på sin hobby deklarerar det - men reglerna säger att man ska)

Hobbyverksamhet SKV 344 (pdf-dokument)

några utdrag

Anteckningsskyldighet: Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar, kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret.
Inkomster : I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.
Undantag: Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr.
Egenavgifter: Om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet. Av blankett T2 (SKV 2051), som du deklarerar hobbyverksamheten på, framgår vilken procentsats du ska använda.
Moms: Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 09:43 »
Intressant tråd! Det är alltså inte ok för mig att tvätta ägg innan jag säljer dem men, är det alltså ok att sälja skitiga/otvättade ägg?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

johe71

« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 10:45 »
är det alltså ok att sälja skitiga/otvättade ägg?

/* offtopic - en moderator kanske kan bryta iväg ägg-tvättandet till en egen tråd då ägg inte ingick i trådstarten */

så vitt jag förstår så får man enligt regelverket (bland annat "EU:s handelsnormer för ägg") bara sälja ägg som har klass A till konsument (klass B får endast säljas till livsmedelsindustrin - men för att få sälja till industrin måste det packas i ett godkänt packeri)

livsmedelsverket har bilder på sin sida, bifogar två nedan. Den första är på ägg som kan klassas som A trots smutsfläckarna, den andra är ägg som klassas som B... någonstans mellan går väl gränsen....

personligen så säljer jag otvättade ägg, har dock aldrig upplevt det som ett problem eftersom jag inte får fler ägg som är tillräckligt smutsiga för att jag skulle klassa dem som B än att vi hinner använda dem i vårt eget hushåll...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 10:56 »
Tack johe71 för informationen. Då borde jag klara mig om vi någon gång får överproduktion på ägg så det blir att sälja. Oftast ser ju äggen ut som i första bilden. De som är smutsigare kan vi ju lika gärna ta själva.

Har haft lite funderingar på att sälja lite grönsaker vid vägen här under sommaren. Här finns massor av turister då det ligger en hel del sommarstugor i närheten. Jag och barnen ska försöka få lite ordning på grönsaksland i år. De är nämligen lite drivande vad gäller odlandet.  :)

En annan fråga, är det ok att sälja torkad svamp på det sättet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 14:52 »
det räcker inte för att få tvätta ägg, "Det är bara godkända äggpackerier som får tvätta ägg. Det innebär att varje äggproducent som vill börja tvätta ägg, måste bli godkänd som ett packeri av Livsmedelsverket. Det betyder att en äggproducent som vill tvätta ägg, måste investera i utrustning för märkning av äggen och annan utrustning som krävs för att uppfylla packerinormerna." - så att som liten äggproducent sälja tvättade ägg är inte realistiskt

Nej, det är riktigt, vattnet var bara ett exempel på krav som måste vara uppfyllda.

Värt att notera är också att det inte ens är alla packerier som får tvätta, det kräver specialtillstånd.
Att få bara ett packeri godkänt är däremot inte så vansinnigt svårt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser