Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver råd angående bråkande tuppar  (läst 2815 gånger)

Staaf

• Gäst
Behöver råd angående bråkande tuppar
« skrivet: 18 mar-11 kl 09:53 »
Jag behöver råd nu. Jag har tre tuppar varav två av dem i samma inhägnad. De två som sitter tillsammans har börjat slåss, eller rättare sagt Runar spöar Måns lite då och då. En av dessa tre tuppar måste antingen dö eller så får jag fixa så jag kan ha alla tre i egna inhägnader med egna damer.

Enklast vore väl att döda en av de tre, men vem? Runar har jag funderat på eftersom han äter som tusan, men han är väldigt omtyckt av min pappa och av mina systrar. Måns är väldigt vacker, enligt min mening lagom stor och tar bra hand om sina damer. Den tredje tuppen Gösta, är en söt och snäll liten tupp. Jag har dock ingen aning om hans ålder och han går lite konstigt (ser pigg ut annars).

Riktigt slagsmål med blod och allt har det bara blivit en gång, så jag kanske överreagerar? Men jag tycker synd om stackars Måns.

Staaf

• Gäst
SV: Behöver råd angående bråkande tuppar
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 18:21 »
kanske borde vara lite tydligare om vad jag behöver hjälp med. Om ni vore jag, hur skulle ni avgöra vem av tupparna ni skulle göra er av med? Eller ska jag behålla alla tre?

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 18:30 »
kanske borde vara lite tydligare om vad jag behöver hjälp med. Om ni vore jag, hur skulle ni avgöra vem av tupparna ni skulle göra er av med? Eller ska jag behålla alla tre?

Jag hade tagit bort en av dem, möjligen gett bort den till nån som vill ha en tupp!
Vi hade storfighter här hemma, var inte kul alls innan vi fick ge bort alla utom en :/
Vem som bör bort vette tusan, du får utgå på vilka 2 du vill ha som pappor! Själv hade jag tagit bort den lilla, snälla då vi har hönsen ute lös i trädgården på somrarna och en stor stark tupp är det som behövs för att hålla katterna borta :)

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 18:48 »
Jag hade tagit bort en av dem, möjligen gett bort den till nån som vill ha en tupp!
Vi hade storfighter här hemma, var inte kul alls innan vi fick ge bort alla utom en :/
Vem som bör bort vette tusan, du får utgå på vilka 2 du vill ha som pappor! Själv hade jag tagit bort den lilla, snälla då vi har hönsen ute lös i trädgården på somrarna och en stor stark tupp är det som behövs för att hålla katterna borta :)
Det var aldrig meningen att jag skulle ha så många tuppar, men med de nyaste hönsen följde det med en tupp tros att jag sagt till säljaren att jag inte ville ha någon. Otroligt irriterande. Ge bort har jag redan försökt med, men det är omöjligt att hitta någon som vill ha.

Ja, kanske det får bli Gösta som ryker ändå. Jag har ingen aning om hur gammal han är så det kanske är bäst att välja bort honom. De andra två är födda i somras.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 18:49 »
Det var aldrig meningen att jag skulle ha så många tuppar, men med de nyaste hönsen följde det med en tupp tros att jag sagt till säljaren att jag inte ville ha någon. Otroligt irriterande. Ge bort har jag redan försökt med, men det är omöjligt att hitta någon som vill ha.

Ja, kanske det får bli Gösta som ryker ändå. Jag har ingen aning om hur gammal han är så det kanske är bäst att välja bort honom. De andra två är födda i somras.

Tråkigt :(
Vi hade en jäkla tur som lyckades hitta nya ägare till de 2 tuppar vi hade till övers..
Hoppas det inte blir nå tuppar i år men med vår tur blir väl alla det :P

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 18:57 »
Ja, det känns trist att behöva ta bort trevliga tuppar tycker jag. Jag tog bort en tidigare i vinter som blev folkilsken och där kände jag ingen tvekan. Nu när det är tre tuppar jag tycker om är det inte alls så lätt :-\ Tror jag får gå till hönshuset och fundera lite sen.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 19:20 »
Om det inte är värre osämja och det inte ens har blivit blodvite ge det lite tid. SÅ länge man inte har så många tuppar att hönorna blir stressade kan jag inte se något skäl att avliva någon av dina tre tuppar.

Många som tycker att dom har tupproblem har egentligen mest problem med att dom inte orkar se rang etableras mellan tupparna. Det kan ta lite tid och det kan bli lite mer tjafs nu på vårkanten men som regel reder de flesta tuppar ut det hela på egen hand. Undantag finns naturligtvis men dom är inte så många...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 18 mar-11 kl 19:22 »
Om det inte är värre osämja och det inte ens har blivit blodvite ge det lite tid. SÅ länge man inte har så många tuppar att hönorna blir stressade kan jag inte se något skäl att avliva någon av dina tre tuppar.

Många som tycker att dom har tupproblem har egentligen mest problem med att dom inte orkar se rang etableras mellan tupparna. Det kan ta lite tid och det kan bli lite mer tjafs nu på vårkanten men som regel reder de flesta tuppar ut det hela på egen hand. Undantag finns naturligtvis men dom är inte så många...

Våra slogs till blod :( Det var jättehemskt.
Men då var de ungtuppar, men jag vågar inte ha en tupp till.
Hur  många hönor måste man ha för att ha 2 tuppar i samma flock?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 18 mar-11 kl 19:36 »
Våra slogs till blod :( Det var jättehemskt.
Men då var de ungtuppar, men jag vågar inte ha en tupp till.
Hur  många hönor måste man ha för att ha 2 tuppar i samma flock?
Nästan alla mina avelsgrupper består av 2+4, 2+5 eller 2+6. Chabogruppen är 3+6 och Dv silkesgruppen är 5+9. Jag en blandgrupp med lite udda djur och och där går 6+5. Sedan har jag en tuppgrupp med bara  5 extratuppar...

Jag hade lite slagsmål i Chabogruppen i höstas men annars är det lungt. Jag har stora tunga raser (kochin Jersey jätte m fl), stora lätta raser (Isbar, Leghorn FFF, Araucana m fl) stridshöns  och dvärgar. Jag har just nu ca 20 raser och har alltid haft sådana här avelsgrupper även med det över 20 andra raser jag har haft förr. Jag har haft några tuppar som har slagits så blodet skvätter men aldrig några som har skadats allvarligt. Hur många tuppar jag har haft genom åren har jag ingen aning om men det är många. De gånger då jag har behövt vårda eller behandla en skadad tupp är lätt räknat på en hands fingrar.

Att det funkar hos mig beror antingen på att jag låter dem sköta hierarkin utan att blanda mig i eller så har jag under alla år haft en helt otroligt tur  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 18 mar-11 kl 19:40 »
Nästan alla mina avelsgrupper består av 2+4, 2+5 eller 2+6. Chabogruppen är 3+6 och Dv silkesgruppen är 5+9. Jag en blandgrupp med lite udda djur och och där går 6+5. Sedan har jag en tuppgrupp med bara  5 extratuppar...

Jag hade lite slagsmål i Chabogruppen i höstas men annars är det lungt. Jag har stora tunga raser (kochin Jersey jätte m fl), stora lätta raser (Isbar, Leghorn FFF, Araucana m fl) stridshöns  och dvärgar. Jag har just nu ca 20 raser och har alltid haft sådana här avelsgrupper även med det över 20 andra raser jag har haft förr. Jag har haft några tuppar som har slagits så blodet skvätter men aldrig några som har skadats allvarligt. Hur många tuppar jag har haft genom åren har jag ingen aning om men det är många. De gånger då jag har behövt vårda eller behandla en skadad tupp är lätt räknat på en hands fingrar.

Att det funkar hos mig beror antingen på att jag låter dem sköta hierarkin utan att blanda mig i eller så har jag under alla år haft en helt otroligt tur  ;D

Oj där ser man!
Ha då tupparna växt upp ihop eller introducerar du nya tuppar till gamla flockar också?
Nu blev jag sugen på att skaffa en tupp till men det ska vi väl inte, hehe

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 18 mar-11 kl 20:02 »
Oj där ser man!
Ha då tupparna växt upp ihop eller introducerar du nya tuppar till gamla flockar också?
Nu blev jag sugen på att skaffa en tupp till men det ska vi väl inte, hehe
Jag brukar sälja halva avelsgruppen fram på sommaren och då sätter jag in motsvarande antal ungdjur. Dom tycker ofta det är lite läskigt i en vecka eller två men sedan brukar det vara lugnt igen.

Staaf

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 mar-11 kl 20:08 »

Jo, blodigt har det blivit men bara en gång, tack och lov, och utan några direkta skador. Jag överreagerar alltså? Jag ger de lite mer tid då :)

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 18 mar-11 kl 20:10 »
Jo, blodigt har det blivit men bara en gång, tack och lov, och utan några direkta skador. Jag överreagerar alltså? Jag ger de lite mer tid då :)

ja det låter som att jag också övereagerar, och nu är jag jättesugen på en tupp till!
Är lite orolig för inavel då tuppen jag har nu är syskon/halvsyskon med flera av hönsen..
Har läst att det inte gör nått men det känns ju lite skumt :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser