Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosa, grön, blå värpare DVÄRG höns??  (läst 27539 gånger)

Misonten

• Västergötland
Rosa, grön, blå värpare DVÄRG höns??
« skrivet: 19 mar-11 kl 12:07 »
Hej!
Finns det dvärghöns som lägger ägg i dessa färger, rosa, grön, blå, choklad??!
Finns det fler annorlunda färg varianter?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Rosa, grön, blå värpare DVÄRG höns??
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 12:15 »
Dvärg araucana lägger blå/gröna
Dvärg maran lägger mörkt chokladbruna (om man får tag på en bra linje)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 19 mar-11 kl 12:17 »
Jag har ingen aning om vilka renrasiga höns det finns, men jag har en korsning dvkochin-isbar som lägger fina gröna ägg. Även hennes dotter, som bara är 25% isbar, är grönvärpare.

Hönan är lite större än en dvärgkochin men mindre än sin isbarmamma.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Misonten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-11 kl 12:21 »
Finns det så rosa som dessa?
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 mar-11 kl 12:28 »
Nej inte vad jag vet , ljusrosa finns men dete  nog allt .
Jag hörde talas om en ras som la röda ägg men hittade aldrig nån trovärdig fakta tyvärr.
Men köp höns efter vad dom lägger för färg eller korsa fram själva .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 mar-11 kl 12:30 »
Rasrena eller blandras spelar mig ingen roll, tänkte bara det skulle va kul och ha lite variation i äggkorgen  :P

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 19 mar-11 kl 12:37 »
Vilka härliga rosa ägg! Vad är det för ras som värpt dessa?

Vi har ljusrosa, vita, bruna och gröna ägg och brukar försöka blanda i försäljnignskartongerna. Det är uppskattat :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Misonten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 12:41 »
Undrar också vad det kan vara för ras, sökte på rosa ägg och hittade den bilden. De kanske är färgade?  Men skulle va kul o få så rosa ägg  ;D

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 mar-11 kl 12:43 »

Vi har ljusrosa, vita, bruna och gröna ägg och brukar försöka blanda i försäljnignskartongerna. Det är uppskattat :)

Har du någon bild på dina olika ägg? kul o se färgerna  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 19 mar-11 kl 12:46 »

De är antagligen färgade. Hade sådana rosa ägg i kylen hos pappa som hans fru hade köpt från någon asiatisk butik. Döttrarna sa att det fanns höns som la sådana ägg i thailand, men tyckte inte det kändes särskilt trovärdigt, på skalen såg det ut som de var färgade med något.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Misonten

• Västergötland

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 19 mar-11 kl 12:55 »
Hittade precis. Det är tusenåriga ägg/century eggs. Sådana har jag smakat (vilket smakade fan och luktade sopor ::)) men där var inte skalet rosa.

Såhär ser de ut inuti.

De läggs in en lite olika grejor, bakas sedan in i lera eller något och får ligga i några månader innan man äter dem.

Från wikipedia:

färska ägg bakas in i en blandning av lera, aska, salt, osläckt kalk och risagnar och får vara i veckor eller månader. När äggen är färdiga har de mörkgrön krämig äggula med doft av surströmming, medan äggvitan är en styv mörkbrun gelé utan särskild arom.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Misonten

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 mar-11 kl 12:59 »
Haha uhh med den bilden kan jag tänka mig hur smaken var!!

Är det nån i Skaraborg som har någon höna som lägger i dessa färger kan jag vara intresserad att köpa,  o som sagt behöver de inte vara rasrena...

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 19 mar-11 kl 16:42 »
Kan nog klara mig utan rosa ägg.... :P

Här är en bild på en samling av våra ägg (dock inte dvärg utan stora).

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 mar-11 kl 16:55 »
Ja, jag klarar mig iaf inte utan rosa ägg nu när jag vet att det finns.  ;D
Ingen som råkar veta mer om äggen eller hönsen som lägger äggen??

Borde ju gå att plocka med sig 10.st hönsägg från Thailand när man reser hem.  ::)
Om det inte går för lufttrycket så kan man alltid täta en plastlåda.  :)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #15 skrivet: 19 mar-11 kl 17:12 »
ingen höna lägger så rosa ägg som på den ena bilden, de är färgade, de sprutar tom in färg i ägget så kycklingen får en rosa el en annan färg. Dv wyandotte lägger ljus rosa ägg, mina maraner lägger mörk brun/röd färg.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

callekanin

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 19 mar-11 kl 17:30 »
Den enda hönsras som jag känner till som värper rosa ägg är queen silvia som togs fram samtidigt som kungaparet gifte sig, men så rosa som på bilden är det ingen mig veterligen som värper.

mvh callekanin.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 19 mar-11 kl 17:41 »
Den höna som lägger ägg med mest rosa ton här är en brun lohmannhöna. Såhär ser hennes ägg ut.

Samma ägg bredvid ett annat lite lustigt ägg med lila prickar och ett araucanaägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser