Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder  (läst 8244 gånger)

hillmut

• Värmland
Foder
« skrivet: 19 mar-11 kl 21:05 »
Hej
Idag kör jag med rabbfor.
Vill kunna fortsätta att ta 4 kullar per år.
Men är ute efter att inte behöva köpa foder
Vad skulle jag behöva ge för att ersätta det utan att tappa i slaktvikt och honornas hull.
Henrik

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Foder
« Svar #1 skrivet: 19 mar-11 kl 21:16 »
Vet ej med slakt vikt.
Men när min hona får ungar börjar jag ge henne 2 veckor före tills ungarna är skilda från hon en liten hand kraftfoder och en 2 dl säd.
Hanen går på bara 2 dl säd om dagen.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 mar-11 kl 13:22 »
Hej
Idag kör jag med rabbfor.
Vill kunna fortsätta att ta 4 kullar per år.
Vad skulle jag behöva ge för att ersätta det utan att tappa i slaktvikt och honornas hull.
Henrik

Utan foder är det svårt att ha djur =). Olagligt tillochmed.

Vad är det du är ute efter att slippa köpa? Pellets? Eller kraftfoder helt och hållet? Om du ska skippa kraftfoder behöver du ett riktigt bra hö, kanske inte ens går att hitta så bra, men torrt hösilage kan ju funka. Och ge dom mycket grönsaks- och fruktrester, du kanske kan fixa ett avtal med en närliggande butik om att få hämta slängda frukter billigt.
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 14:01 »
Att lyckas hålla samma produktionsnivå utan rabbfor tror jag är i princip omöjligt. Ett riktigt bra (proteinrikt) hösilage skulle garanterat krävas, men trots det får du nog aldrig till samma snabba tillväxt på ungarna utan kraftfoder. Om du kan nöja dig med kanske 3 kullar per år, och att ungarna tar några veckor extra på sig att nå slaktvikten så kan det kanske gå. Men du lär nog få kompromissa med nånting. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 14:10 »
Eller så kan man ju blanda sitt eget kraftfoder, men det kräver kunskap, och blir inte nödvändigtvis billigare, eftersom bra proteinfoder är svårt att att hitta billigt om man ska köpa normala mängder.

Men det finns trådar sedan tidigare om att blanda sitt eget foder till kaninerna, och har man tillgång till billigt spannmål, så att man bara behöver komplettera med resten, så kan man komma billigare undan.

Ett problem är att kaniner tenderar att äta selektivt när man blandar själv. I pelletsen kan de inte bara äta det godaste, men när man blandar själv kan de rata vissa födoämnen, vilket gör att näringsintaget inte blir det man önskat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hillmut

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-11 kl 19:56 »
Utan foder är det svårt att ha djur =). Olagligt tillochmed.

Vad är det du är ute efter att slippa köpa? Pellets? Eller kraftfoder helt och hållet? Om du ska skippa kraftfoder behöver du ett riktigt bra hö, kanske inte ens går att hitta så bra, men torrt hösilage kan ju funka. Och ge dom mycket grönsaks- och fruktrester, du kanske kan fixa ett avtal med en närliggande butik om att få hämta slängda frukter billigt.

Var nog lite otydlig i mitt inlägg.
Hö tar jag själv till mina djur.
Det jag är ute är att odla allt foder som går åt till mina djur.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #6 skrivet: 21 mar-11 kl 20:13 »
Lucerne, silverbete kanskje?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 mar-11 kl 20:15 »
Hej
jag funderar också kanske på att göra eget pellets.
Men vad ska man ha i det då?
De kommer ha hö, saltsten och vaten för sig.
Men vill ha en blandning med typ eget pellets och säd.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-11 kl 20:22 »
Lucerne, silverbete kanskje?

Det går inte att ge lusern som proteinfoder till kaniner eftersom det innehåller så mycket kalcium. Det går absolut att ha det som en del i en foderstat, men inte i några större mängder.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 22 mar-11 kl 01:27 »
Det finns lusernpellets med bara 0,6% kalcium! Lägre än många pelletssorter =). Salsa Naturell Grön heter den, melassfri. Nackdelen är att den är för "nyttig", mina kaniner hatar smaken. Lusern är en viktig del i kaninfoder (kallas oftast grönmjöl) eftersom den höjer protein och växttråd (sikta på att få växttråd högre än proteinet, skonar magen). Lusern skulle i princip kunna vara det enda kraftfodret med rätt kalciumhalt, men om den är svenskodlad så behöver man säkra selenet, det är ont om det i våra marker.

Gör ett excel-blad, lägg in dina ingredienser och räkna ut vilka förhållanden du behöver för att nå ungefär:

10-12% smältbart råprotein (råprotein 12-16% smältbarhet varierar, räkna efter hästar srp)
2-3,5% fett (högre fett bör endast användas till digivande honor och växande ungdjur)
13+% växttråd, alltid högre än råprotein, helst uppe vid 18+%
ca 10 000 ie A-vitamin (per kg för alla nedanför)
1000-1500 ie D-vitamin (inte högre!)
30-60mg E-vitamin
0,2-0,4mg selen
0,5-0,8% kalcium (till digivande och växande kan det vara högre)

Ingredienser som inte rekommenderas: Majs (för hög stärkelse och socker), sockerbiprodukter, potatis i stora mängder... En del okrossade spannmål vill dom inte äta för att dom är för hårda, du får prova dig fram vad dina niner gillar och inte =).

Du kan odla mycket saftfoder själv i form av rovor, betor, grönkål, sly, frukt, bär som du torkar, brännnässla... Till torrfoderblandning spannmål om du orkar (allra helst äldre sorter som emmer, enkorn, spelt).
Lusern om det funkar eller ha andra proteinrika alternativ i din vall.
//Lina

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 22 mar-11 kl 08:00 »
Men vid fri tillgång på hö så får de ju väldigt mycket växttråd därifrån. Måste verkligen kraftfodret innehålla så mycket växttråd då? Kraftfodret är ju främst till för att öka protein- och energimängden i foderstaten, och för att se till att man kan tillsätta vitaminer och mineraler som ev finns i otillräcklig mängd i grovfodret.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-11 kl 08:14 »
Som vanligt går det inte att säga vad kraftfodret behöver innehålla om man inte vet vad höet innehåller. Gissar man det ena så gissar man det andra.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #12 skrivet: 22 mar-11 kl 09:43 »
Några frågor och funderingar....

Ulric har ju helt rätt i att utan en analys på höet är det helt meningslöst att räkna på resten och som jag ser det är det definitivt overkill att analysera hö till kaniner för självhushåll eller hobby. I storskalig produktion med vinstintresse och små marginaler kan det kanske vara relevant.

Angående en växttrådshalt på uppemot 18% är jag övertygad om att den siffran kommer från produktion där kaninerna äter enbart pellets, då det vore underligt om kaniner skulle fara illa av att äta det de äter i det vilda och en så hög fiberhalt förekommer knappt naturligt.

Att ange rekommenderat innehåll av vitaminer och mineraler per kilo foder känns inte heller riktigt relevant, så kaninerna ju äter väldigt olika stora mängder av olika foder. Om man utfodrar sina djur med mycket grönsaker, gräs, löv, sly och sånt äter de ju mycket mer i vikt räknat än om de bara ges hö och torra foder. Ska man alls räkna tycker jag att det vore rimligare att ange halterna av näringsämnen per kg torrsubstans eller ännu hellre kaninens dagsbehov (beroende på kroppsvikt).

Det jag funderar mest på och förundras en del över är att så väldigt många djurägare (inom alla arter) är så benägna att räkna microgram, procent och torrsubstans på djurens foder, samtidigt som de flesta inte tänker särskilt mycket på hur många IE A-vitamin eller gram protein de får i sig per dag själva... Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som sagt att eftersom de åt A till frukost undviker de att äta B till lunch för att inte få i sig för höga halter av X! En människa förväntas leva i ca 80 år, en kanin i mellan 4 månader och 7-8 år och människor har alltså betydligt större anledning att vara noga med kosten då risken att utveckla brister såklart är större ju längre tiden går...

Människor har haft djur i "alla tider" och kommersiellt framställt djurfoder har funnits i ca 100 år och varit allmänt använt i högst ett halvsekel. Djurens metabolism har knappast förändrats under denna tid. Trots det ägnar djurägare världen över timmar och åter timmar åt att räkna och jämföra fodermärken eller gör tabeller och diagram för att komponera en egen meny (som ska efterlikna fabrikstillverkat foder näringsmässigt) till djuren. Varför?

En annan sak jag har reflekterat över är att så väldigt många som föder upp kaniner till husbehov utfodrar med pellets. Det ter sig väldigt underligt i mina ögon då de allra flesta människor anser att kött från djur som växt upp på bete och annan artriktig föda är både godare och nyttigare och de flesta betalar dyrt för det när de köper det i affär, hellre än att köpa kött från stallade djur som ätit kraftfoder.

Under en mycket liten del av den tid människan har hållit husdjur har det funnits färdiga foder att köpa och tabeller att rätta sig efter. Innan dess gav kloka gummor och gubbar djuren den mat som fanns tillgänglig och som djuren mådde väl av och de hade många ess i rockärmen om vad som hjälper tackor som har svårt med lammningen eller katter med dåliga magar.

Jag är rädd att denna klokskap håller på att gå förlorad!

Nu för tiden blir man ständigt ifrågasatt när man berättar att hundarna äter kött och ben, kaninerna hö, spannmål och grönsaker och att jag inte tänker köpa pellets i säck till hönsen. Att lita på sig själv, sin djurkänsla och sitt sunda förnuft verkar vara väldigt omodernt, även i alternativa kretsar. Många hävdar att det är säkrast att köpa färdig mat till djuren så att man vet att de får i sig allt de behöver. Hade jag, som människa, menat att minst tre gånger per vecka äter jag frysta färdigrätter för att vara säker på att få i mig vad jag behöver hade jag blivit idiotförklarad på stört!  ;D

Många frågor och funderingar blev det...
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 22 mar-11 kl 10:49 »
Anledningen till att vi ger annat foder idag är att vi värderar vår tid högre. Och kaniner växer dåligt om de får för lite protein. Då kommer de att ta upp burplats, kräva kloklippning, burstädning och foderskörd under längre tid.

Jag är övertygad om att köttet från djur som åt bara det man skördade själv, utan den kunskap vi har idag, var sämre än vad köttet blir idag. Därmed inte sagt att man måste köpa pellets och ge extra vitaminer och mineraler. Men om man inte förstår att muskelmassa växer till av protein, som måste tillföras via kosten, då får man magra djur, med mycket mage men lite muskler. Spannmål ger energi, och det behövs, men utan protein av lämpligt slag så får man inte bra slaktvikter med bra förhållande mellan kött- och benvikt.

Själv skulle jag gärna vilja kunna odla mer av det protein mina djur behöver, men det är inte så lätt. Hampa, som vore ett utmärkt proteinfoder till både fjäderfä och kaniner får man ju inte odla som småskalig odlare i Sverige. Och många proteinrika grödor som passar i svenskt klimat innehåller inte de aminosyror djuren behöver, eller så har djuren svårt för att bryta ner växten så att de kan tillgodogöra sig näringsinnehållet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 mar-11 kl 12:16 »
Innan man tar för givet att djur måste få protein via kraftfoder är det klokt att faktiskt räkna på hur mycket protein grovfodret innehåller. Det är mer än de flesta tror.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #15 skrivet: 22 mar-11 kl 12:31 »
Jag förstår mycket väl att anledningen till att man vill höja proteinhalten i kaninernas foder är för att öka tillväxthastigheten. Vad jag inte förstår är varför man som självhushållare vill föda upp djur så snabbt som möjligt. Ur mitt perspektiv är det inte ett särskilt "alternativt" förhållningssätt.

Hur dåligt växer en kanin om den äter går på bete, tex? Förmodligen alldeles för dåligt för att man som ägare ska vilja slakta den vi 4 månader, men ur ett kaninperspektiv växer den säkerligen alldeles precis lagom fort.

Jag är inte alls övertygad om att köttet var sämre förr, tvärtom. Kött från betesgående kor eller grisar är godare än kött från stallade djur uppfödda på kraftfoder. Ägg från höns som betar och går fritt är godare än ägg från höns som äter värpfoder. Kyckling som slaktas vid 80 dagar är mer smakrik än kyckling som slaktas vid 34 dagar. Viltkött håller i allmänhet väldigt hög kvalitet.

Att sträva efter hög effektivitet och snabb tillväxt tycker jag personligen går stick i stäv med tanken på självhushållning, naturlig djurhållning och större eller mindre avståndstagande från kommersialismen inom djurhållning och livsmedelsproduktion.

Det här är ett väldigt intressant ämne, tycker jag och jag är inte alls ute efter att berätta för någon att de gör rätt eller fel. Jag tycker helt enkelt det är spännande att diskutera och få reda på hur andra ser på saker. Det finns nog fler bottnar i frågan än effektivitet och tillväxt eftersom de allra flesta ger både hundar och katter "köpemat" och där är man ju inte ute efter att djuren ska växa så fort som möjligt...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 22 mar-11 kl 12:57 »
Jag håller helt med om att lägre tillväxthastighet kan ge bättre köttkvalitet. Och om att maximal tillväxthastighet inte nödvändigtvis sammanfaller med självhushållarens mål och ideal.

Men att djuren växer långsamt innebär inte bara att de når slutvikt senare. Om de får foder som inte ger tillräckligt med protein så kommer de att få sk havrerygg på kaniner, fettpåsar under hakan, men ändå dåligt med kött på ben och rygg. Många djur, både förr och nu, får foder som är undermåligt. Precis som många människor äter undermålig mat, både bland rika och fattiga.

Man kan visst få till ett proteinrik grovfoder, men det kräver kunskap om växter och om marken man odlar på. Att bara ge djuren bete och torkat gräs, oavsett om det gäller vall eller ängsmark, må vara i enlighet med hur man gjorde förr. Men då får man också lätt magra eländiga kräk med väldigt lite muskelmassa och med stora risker för bristsjukdomar. Vilket är precis vad som hände väldigt ofta förr.

Dessutom ska man betänka att förädling av både växter och djur för att ge bättre och snabbare skörd har skett i alla tider. Tack och lov för det, annars hade vår medellivslängd varit betydligt lägre, vi hade haft fler sjukdomar pga näringsbrist, och vi hade definitivt inte haft tid att sitta framför en dator och diskutera vad som är bra djurfoder. En stor del av vår tid skulle gå åt till att få fram och äta den näringsfattiga mat som då varit vår diet. Och även om vi gått till överdrift åt andra hållet i den rika delen av världen, så vill åtminstone inte jag tillbaka till det livet.

Att tvinga i djur foder som är onaturligt för dem, tex kött till växtätare, eller att driva djur med ljus så att de tror att det är flera dygn än 7 på en vecka osv, det är att driva djur för hårt och är förutom att vara oetiskt förmodligen väldigt ohälsosamt för den som ska äta köttet.

Men att ge ett bra och fullvärdigt foder, i en mängd som djuret gärna äter och som ger en tillväxthastighet som inte påverkar djurets långsiktiga hälsa, utan snarare är den naturliga för djuret, om den har tillgång till bra foder (vilket även vilda djur kan ha om de bor på rätt ställe och det är ett bra år, vädermässigt), är inte att driva djuret för hårt, enligt min mening. Det är att värna om djurens hälsa. Sedan är det en annan sak att det är knasigt att vi blivit itutade att det enda sättet att åstadkomma detta är att köpa ett färdigfoder där tillverkaren och säljaren gjort sådana påslag att det blir löjligt dyrt.

Och bara för att man håller på med självhushållning och vill djurens bästa, så innebär inte det att man inte får vara ekonomisk och skaffa sig ny kunskap. Att vara oekonomisk är tvärt om väldigt dåligt om man vill leva upp till självhushållaridén, där man enligt min mening försöker producera det man behöver, plus ett överskott för avsalu som ska bekosta det man inte kan producera själv.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 22 mar-11 kl 13:08 »
Sen kan man ju tänka på att 50 år känns som kort tid för oss, men det är 100 kaningenerationer... Och kaniner har fått kraftfoder mycket längre tid än så, ända sen man började styra djurhållning mot industrialism. Så säg 200 kaningenerationer... Det påverkar rejält.

Gotlandskaniner är väl den enda rasen som inte har blivit uppfödd på kraftfoder i generation efter generation...

Hur löste man problem med selenbrist här uppe i norr förr i tiden? Havsalger? Eller accepterade man helt enkelt ett högre bortfall av avelsdjur och ungar? Det är skillnad på att överleva och att ha livskvalitét.

En del saker var bättre förr, mycket är bättre nuförtiden. Vår kunskap om våra behov tillexempel.

Och ja, jag tänker varje dag på om jag får i mig nog av allt det man behöver. Du kan fråga mina vänner som jag var ute och liftade med, jag var protein- och vitamin"nazist" varje dag eftersom vi levde på extremt lite pengar. Jag mår psykiskt dåligt om jag har en dålig matdag, och det märks på min hud och min mage väldigt fort om jag äter slarvigt. Och mina leder.

Jag skulle vilja utfodra mina kaniner (och mig själv!) enbart på foder jag odlat själv, men jag har svårt att se hur jag ska lösa just selenet. Det finns för lite selen i våra marker och jag har inte lust att få kaninförlamning i flocken igen.
//Lina

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 22 mar-11 kl 18:16 »
Men.
Fungerar det om man gör så att torkar frukter och grönsaker och ge de det som pellets??
Mvh oskar

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 22 mar-11 kl 18:18 »

Har tänkt samma tanken. Finns i denna tråden som jag nu har oppdaterat http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102220.0
Här ska vi odla nytt hö med 50% lusern  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser