Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera hönsmat i deras gård  (läst 20419 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
SV: Plantera hönsmat i deras gård
« Svar #20 skrivet: 26 jun-11 kl 23:51 »
Rosenhallon växer ju som ogräs och sprider sig rejält... den borde gå att plantera i hönsgården va?
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Tailin

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 15 jul-11 kl 17:11 »
Här har det planterats ordentligt i hönsgården. Skulle tro högst hälften överlever, men det skall finnas druvfläder bland annat. Mycket olika buskiga växter har min höra satt dit, förutom det har vi ett litet träd där också!

Druvflädern är giftig enligt virtuella floran? Kanske bara gäller människor? Bara det inte kan gå över i äggen? Vi har druvfläder som sprider sig som ogräs runt hela gården hur jag än försöker bekämpa den, jag kanske inte SKA bekämpa den alls om det är OK för höns att äta bären och bladen? :D

Rönn däremot tänker jag försöka ha kvar en lite dunge av i den blivande hönsgården. Någon som vet om ungrönnar klarar av att toppas så att de håller sig låga?
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #22 skrivet: 22 jul-11 kl 13:49 »
Jag har funderat på att plantera grönkål inne hos hönsen och sätta ett litet staket runt som jag sen tar bort på senhösten/vintern så kan de skörda själva. Det har inte blivit av än men å andra sidan är mina grönkålsplantor så pyttesmå så de går nog att plantera om fortfarande. Solrosor borde funka om man skyddar dem som små. Har hört att fläderbär är giftiga för höns, men innan jag visste det åt de alltid massor och det hände ingenting så jag vill fortfarande sätta några fläderpinnar därinne och hålla dem nere. Blir det några bär tror jag inte det är någon fara.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 22 jul-11 kl 13:57 »
Har hört att fläderbär är giftiga för höns, men innan jag visste det åt de alltid massor och det hände ingenting så jag vill fortfarande sätta några fläderpinnar därinne och hålla dem nere. Blir det några bär tror jag inte det är någon fara.
Vad i fläderbären skulle vara giftigt för höns  ??? ? Äkta fläder kan vad jag vet inte vara giftigt, däremot är druvfläderns kärnor, och troligen även blad, giftiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 22 jul-11 kl 14:07 »
Vet inte om det är giftigt eller ej, men våra älskade björnbär, både att äta bären och att hänga i buskarna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #25 skrivet: 22 jul-11 kl 15:01 »
Vad i fläderbären skulle vara giftigt för höns  ??? ? Äkta fläder kan vad jag vet inte vara giftigt, däremot är druvfläderns kärnor, och troligen även blad, giftiga.
Har läst det om äkta fläder, men minns inte vad det var och hittar inte nu, däremot hittar jag massor om att det är bra för höns.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #26 skrivet: 23 jul-11 kl 16:47 »
Ja just det. Renfana och späda granskott ska hjälpa mot inälvsmask, kanske inte så att man aldrig behöver avmaska men det skadar ju inte att plantera en liten julgran inne hos hönsen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #27 skrivet: 24 jul-11 kl 12:09 »
Det verkar som om jag hade fel, vilken tur! Hittar bara positivt om fläderbär. Intressant artikel, tyvärr på tyska: Fläder mot virus

Micki o Molly

• -
« Svar #28 skrivet: 24 jul-11 kl 12:44 »

Våra höns har minikiwi som skuggväxt åt söder, sitter på utsidan av hönsgården som består av hundgårdssektioner, växer gott och ger många goa frukter som mognar sissådär ca i sept . Hönsen gillar dom starkt,    men ,,, dom tycks ju äta det mesta ::) Dessutom har kiwi vackra blad, i Japan görs det kiwiplantering i form av regnskydd ifrån parkering till dörr,,och det är så jag hoppas att det ska bli om några år, en hydda av kiwi :P
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Martina_G

• Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 09 aug-11 kl 08:38 »
Jag vet inte om humle är giftigt för höns. Jag funderar själv att plantera det för att ge hönsen lite skugga på sommaren. Kan nån svara om humle är giftigt för höns?
karl, 3 barn, fiskar, 3 råttor och med 9 islands höns oxå!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 09 aug-11 kl 09:41 »
Jag vet inte om humle är giftigt för höns. Jag funderar själv att plantera det för att ge hönsen lite skugga på sommaren. Kan nån svara om humle är giftigt för höns?
Humle är mig veterligen inte giftig för något djur, skotten är goda att äta som sparris på våren. Mina höns mumsar på späda skott ibland, och gässen äter också av bladen ibland.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

friiidor

• Halland
« Svar #31 skrivet: 09 aug-11 kl 12:19 »
Hej!
Testa att sätta slingerväxter som vindruvor. Sätt nät runt nederdelen av plantan så att inte hönsen hackar sönder allt. Viltvårdare planterar sibirisk ärtbuske till fasanerna. Äpplen, plommon, päron, vinbär, det mesta fungerar. Det går bra att hålla nere fruktträden om du ympar på svagväxande underlag.
MVH
Jan

Vindruvor- så bra nu vet jag va jag ska göra med den värdelösa plantan som bara innehåller kärnor (tycker jag)

LasseDalom

• -
« Svar #32 skrivet: 09 aug-11 kl 12:59 »
Citat från: Tailin
Druvflädern är giftig enligt virtuella floran? Kanske bara gäller människor? Bara det inte kan gå över i äggen?

Så supergift är ju inte druvflädern, "irriterande" säger ju giftinformationen.

Om hönsen kommer att käka av dem vet jag inte, annars så behövs ju skuggan för hönsen också. Kanske bra att ha en smågiftig växt där, det är många växter som har tagit stryk i hönsgården.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 11 aug-11 kl 08:30 »

Jag har också planerat att sätta humle mot en av väggarna till hönsgården, och det är ingen fara. Humle är både gott och nyttigt... lite kladdigt kan det bli om hösten men det kan man leva med :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Pixlar

• Småland
« Svar #34 skrivet: 13 sep-11 kl 21:54 »
Funkar spenat?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #35 skrivet: 13 sep-11 kl 23:16 »
Toppen! Blir säkert fint och bra!

På min gamla hemsida från Stackmurs skrev jag en del om just sånt.
Kryddväxter funkar bra, nej humle är inte giftigt för höns. Rabarber också, de älskar att ligga under bladen som blir gigantiska när de får gödsel från hönsen
Vanlig nigra-svart fläder är bättre än druv! Då kan du ju använda dem själv också.
Hallon är bra i hönsgården
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

rosita51

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 16 sep-11 kl 16:13 »
Enligt den virtuella floran så är druvfläder giftig, både bären och hela växten. Den har gula blommor och röda bär. Vår vanliga ätliga fläder har vita blomklasar (som är goda att göra saft på) och svarta bär.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html
MVH Rosita zon 1

blomsterhöna

• -
« Svar #37 skrivet: 18 sep-11 kl 16:32 »
Finns där något som man kan plantera nu såhär på höstkanten?
Hur bra tar sig skott från vinbärsbuskarna?
« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 16:34 av blomsterhöna »

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #38 skrivet: 21 sep-11 kl 14:59 »
Fem ankor förstör i alla fall mer än femtio höns har jag lärt mig den hårda vägen... De stammar upp det som överlever och manglar resten jäms med marken. Längre bort än fem meter från deras hus/damm går det bra, då är det bara våta partier i gräsmattan som omv-and-las till lerpölar. Ankorna är alltid lösa i trädgården. Grönsaksland och unga plantor hägnas in.
Hönorna har effektivt rensat utegården från kirskål, trots stor yta. Där har de också gran/björk/sälg/rönn/körsbär/en/humle och till nästa år krusbär och vinbär. Även hönsen är trädgårdsgående men bara halva dagarna.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Angela Byrskog

Värppellets men mera?
« Svar #39 skrivet: 09 okt-18 kl 08:15 »
Hej är HELT ny på höns. Fick tre stycken av en vän, ras okänd. Köpte värppellets på granngården. Innan dess kackelblandning från Norregård i Dalby. Hälften låg på marken, tror det är korn men vet inte. Majs fick jag plocka bort de ignorerar det. Hur jag än gör blir det fel. Nu tänkte jag blanda dessa två, 30 % pellets resten kackel som jag som sagt plockate ur majskornen ifrån. Aldrig mer, det tog en evighet att mala all majs. Det är ju inte klokt vilken röra jag har med dessa foderhistorier. De älskar havre och vete behöver de har jag förstått. Var här i Skåne (Malmö) får man separat havre och vete? Tack!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser