Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur varmt till kycklingar?  (läst 13637 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Hur varmt till kycklingar?
« skrivet: 22 mar-11 kl 15:37 »
I torsdags fick vi kycklingar och vi har dem i en kaninbur med värmelampa över i köket. De första 2 dagarna var de mycket under den. Nu verka de hellre vilja vara i utkanten på buren (värmelampan hänger ungefär i mitten). Det börjar också bli rätt bra fart på dem och nu börjar jag bli orolig för att de ska hoppa ut ur buren. Värmelampan hänger så pass lågt för att få till 38 grader under att det inte går att stänga taket.

Letade efter tråden om hur varmt kycklingar ka ha men hittade den inte. Hur varmt ska de ha?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Hur varmt till kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 15:49 »
jag har min så den hänger precis övanför gallret, dom behöver inte ha 38 grader så länge
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 22:25 »
Nykläckta klarar sig med ca 35-37 grader. Sedan kan man sänka temperaturen med ca 3 grader per vecka. De flesta kycklingar är fullt befjädrade vid 5-6 veckor och klarar sig utan värmelampa om det är plusgrader. Man bör dock ha kvar lampan längre om man har raser som befjädrar långsamt, är så kallade "hardfeathered" eller om det finns risk för köldknäppar nattetid.

Tänk även på att inte gå från +20 grader till +3 över en dag utan fasa ut värmen under en till två veckors tid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

blomsterhöna

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jul-11 kl 13:25 »
Får jag lov att väcka liv i tråden..?

Jag ska hämta hem ett gäng kycklingar imorgon, de är då 3 dagar gamla.
Jag har några alternativ till hur jag ska hålla dem. Antingen i en kaninbur- men den är gigantisk: 120 x 59 x 55 cm.
Blir avståndet för långt ifrån för värmelampan?

Jag har även en stor Vari Kennel hundbur i plast med gallerdörr och lufthål med måttet: 122x81x89
Skulle jag kanske kunna hänga värmelampan innuti buren där istället, eller kommer värmelampan att bli för varm uppåt och smälta burens tak?

Värmelampan har jag inte hämtat ännu, så jag vet inte hur lång den är och om den kommer att hänga för lågt inne i hundburen..

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-11 kl 14:08 »
Hej! Jag hade värmelampa te mina men dom ratade den efter ett dygn sen nu sista kullen hade jag bara skrivbordslampa på under dagen på natten va den släkt. Ja ha typ 27 grader inne i lägenheten så de va nog varmt ändå! Jag tyck kycklingar är bra tåliga

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 jul-11 kl 14:13 »
Får jag lov att väcka liv i tråden..?

Jag ska hämta hem ett gäng kycklingar imorgon, de är då 3 dagar gamla.
Jag har några alternativ till hur jag ska hålla dem. Antingen i en kaninbur- men den är gigantisk: 120 x 59 x 55 cm.
Blir avståndet för långt ifrån för värmelampan?

Jag har även en stor Vari Kennel hundbur i plast med gallerdörr och lufthål med måttet: 122x81x89
Skulle jag kanske kunna hänga värmelampan innuti buren där istället, eller kommer värmelampan att bli för varm uppåt och smälta burens tak?

Värmelampan har jag inte hämtat ännu, så jag vet inte hur lång den är och om den kommer att hänga för lågt inne i hundburen..

Värmelampa inuti hundburen kan du stryka direkt. Definitivt brandfarligt!

Kaninburen är bättre. HUr högt som är lagom att hänga lampan är svårt att säga i cm då det beror på hur varmt det är i rummet där buren står. Om kycklingarna ligger i en klump under lampan eller piper stressat är det för kallt. Om dom ligger långt från lampan och hässjar så är det för varmt.

När kycklingarna ligger under lampan men utan att ligga på varandra är det lagom  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

blomsterhöna

• -
« Svar #6 skrivet: 24 jul-11 kl 14:37 »
Värmelampa inuti hundburen kan du stryka direkt. Definitivt brandfarligt!

Kaninburen är bättre. HUr högt som är lagom att hänga lampan är svårt att säga i cm då det beror på hur varmt det är i rummet där buren står. Om kycklingarna ligger i en klump under lampan eller piper stressat är det för kallt. Om dom ligger långt från lampan och hässjar så är det för varmt.

När kycklingarna ligger under lampan men utan att ligga på varandra är det lagom  :D

Hej!
Tusen tack för ditt svar. Jo, jag tänkte att det kanske tyvärr inte var en så bra ide med buren, men värt att fråga :o)

Ljus

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 22 jun-13 kl 15:01 »
skriver lite i denna tråden!

Har precis fått hem kycklingar av rasen Brahma. De är EN vecka gamla. Hur varmt behöver de just nu? Har fått höra 37-38 grader men jag tycker det låter lite väl mycket :S

Dela detta:

* Inloggade just nu

874 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser