Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger sig inte (Maran och Isbar)  (läst 2059 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Lägger sig inte (Maran och Isbar)
« skrivet: 23 mar-11 kl 09:28 »
Är det fortfarande tidigt för hönsen att lägga sig för att ruva? Eller har jag lyckats skaffa raser som inte ruvar?

Det vore roligt att ha naturruvade kycklingar så borde jag skaffa en höna av en annan ras och i så fall kan Wyandotte vara något? Jag vill ha en ras utan benfjädrar ifall de får kalkben och som är ungefär i storlek som Maranerna men fortfarande lätt att skilja ut vilka ägg som är vems.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Lägger sig inte (Maran och Isbar)
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 09:36 »
Tänkte skriva Brahma men det var ju det där med fotbefjädringen ja... Sussex skulle jag föreslå, har iaf läst att de är ruvvilliga. Ingen risk att du förväxlar äggen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Landahönan

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 09:40 »
Mina Isbar ruvade i juni-juli förra året, de var duktiga både på att ruva och att ta hand om sina kycklingar. Annars ruvar ofta dvärghöns bra, jag har dvärgkochin, de ruvar väldigt bra.

niagara

« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 19:05 »
slår ett slag för de extremt ruvningsbenägna (o barbenta) åsbohönsen...

Sharptooth

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 19:27 »
Svarthöns :) Trevliga och snygga djur :P inga fjädrar på benen. lägger kritvita ägg :)
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 20:49 »
Svarthöns :) Trevliga och snygga djur :P inga fjädrar på benen. lägger kritvita ägg :)
japp perfekta men lägger dock aldrig kritvita ägg  :-[

Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Smali

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 11:12 »
Har själv bla Isbar och Australorp som jag inte trodde var ruvvilliga. Australorp hönan har legat och ruvat, tyvärr blev det bara 1 kyckling och den dog efter nån dag. Nu ligger en Isbar höna sen ca 1 1/2 v, så nu hoppas jag på bättre tur. Har även en annan Isbar höna som verkar ev vara på gång. Alla är de ungdjur.Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser