Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det bra att ge komjölk till flasklamm?  (läst 9896 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Går det bra att ge komjölk till flasklamm?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-11 kl 14:54 »
Den där komjölken blir ju ohyggligt dyr också
eftersom man måste gå ur sin ekologiska djurhållning om man ska använda den rutinmässigt!!!  ;D :-X

Så lammnäring, det är fårmjölk enligt dig??
Ja naturligtvis.
Lammnäring och fårmjölk är mjölkdrycker till får = fårmjölk.
Komjölk är en mjölkdryck till kor = komjölk.
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 15:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fauve

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 mar-11 kl 15:12 »
Om man rutinmässigt har en massa flasklamm pga att tackorna av nån anledning inte mjölkar ur som de ska kanske man ska se över sin fårhållning?

Vi hade 120 tackor som lammade varje år och hade nått enstaka flasklamm/ år av de ca 250 lamm som föddes.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 23 mar-11 kl 15:19 »
Om man rutinmässigt har en massa flasklamm pga att tackorna av nån anledning inte mjölkar ur som de ska kanske man ska se över sin fårhållning?

Inte vet jag? Det måste väl vara en fråga anpassad till Finullsfolket...
dom brukar ju ha mycket flasklamm/lammbarslamm.

Men jag gissar att dom inte kommer att gilla påståendet  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fauve

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 23 mar-11 kl 15:25 »
Hehe.. Förmodligen inte.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #24 skrivet: 23 mar-11 kl 15:50 »
Jag har finull, och vet ju att rasen är avlad för att klara fler än två lamm. De allra flesta tackorna gör också det, om än med mer eller mindre sämre tillväxt på lammen.

Jag älskar finullsfåret och vill absolut inte byta ras. Dock har jag mycket naturbetesmarker och arbetar heltid, och med de premisserna har jag kommit fram till att för min del är det enklast och bäst att föda upp alla övertaliga lamm i lammbar (dvs alla över två). Dessa lamm växer lika snabbt som de som går kvar med sina mödrar.

Jag tror att många kanske har dåliga erfarenheter av Granngårdens gamla Lammolact, den var inte jättebra faktiskt. Däremot deras nya, Pontus, är helt suverän både avseende tillväxt och stabila magar. Den kom till i Granngårdens sortiment efter önskemål från en större fårbonde som hade erfarenhet av ett engelskt fabrikat som fungerade mycket bra.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser