Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmesystemsfunderingar  (läst 4221 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Värmesystemsfunderingar
« skrivet: 23 mar-11 kl 19:58 »
Har en kåk från 1840, putsad fasad med timmerstomme, lite dragit, och boytan är c:a 180 kvm inkl. den ännu inte färdigrenoverade övervåningen. I dagsläget är det direktverkande el på undervåningen (c:a 100 kvm) med c:a 20 000 kWh i elförbrukning. Tanken är att bli klar med övervåningen snart och då känner jag att det blir lite för mkt att värma upp med direktverkande el.

Så nu står jag inför valet att välja ett nytt värmesystem..
Antingen vattenburet med vedpanna då vi har egen skog. Nackdelen med det är att jag först måste inreda en bod till pannrum, gräva 12 meter kulvert och sedan dra rör i hela kåken, förvisso är det bra krypmån i grunden men jobbet måste ju göras. Arbetet måste utföras av mig själv med en begagnad vedpanna/acctankar som det ska vara någon idé, värderingsmannen tyckte att värdehöjningen skulle bli 150 000 med vattenburen värme så det är det absoluta maxtaket för kostnaden.

Det andra alternativet är väl att skaffa två kvalitétsluftpumpar, några värmeförflyttare och sedan göra en lite öppnare planlösning i kåken. Det alternativet har ju fördelen att det är billigare och att det innebär nästan inget jobb för mig själv. Nackdelen är väl att driftskostnaden inte blir så låg som med vedpannan.

Så nu velar jag som fasen.. Jag har renoverat oavbrutet i 8 år så jag är ganska renoveringstrött, så på så sätt lockar luftpumparna.. Då är det "bara" övervåningen kvar så är jag klar med de stora renoveringsprojekten.. Å andra sidan blir ju inte elen billigare och ett vattenburet system gör ju att man kan ha så varmt man vill utan att sitta och snegla på elmätaren, men då måste jag istället ägna en jäkla massa blod svett och tårar på ett pannrum och massa rördragning..

Kanske ska tillägga att det finns en kakelugn på undervåningen som med en renovering på 20-30 000 skulle kunna bli i fungerande skick och 1 rörspis, plus en rörspis på övervåningen..
Jag behöver alltså lite beslutshjälp! Erfarenheter av luftpumpar, rördragning eller bara åsikter i frågan.. ös på!
« Senast ändrad: 23 mar-11 kl 20:07 av Gångtrött »

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Värmesystemsfunderingar
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 20:14 »
Luftvarmepumper fungerer veldig bra sammen med vedfyrte ildsteder. Det taler for varmepumper. Kanskje en er nok i første omgang, kombinert med litt vedfyring?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 20:21 »
Ja.. Jag satt och tänkte på samma sak just nu.
2 luftvärmepumpar med montering kostar c:a 35 000-40 000, och så renovering av kakelugnen c.a 30 000, sedan måste säker det skorstenen som kakelugnen är kopplad till renoveras lite, c:a 10 000. Alltså c:a 80 000. En del pengar blir det ju, bara aningens billigare än det vattenburna systemet jag räknat på (c:a 100 000) men med betydligt mindre jobb. Enligt luftpumpsförsäljarna skulle de pumparna jag tittade på sänka energiförbrukningen med 60% men det antar jag att man kan ta med en nypa salt. Men får man i ordning kakelugnen och effektiviserar rörspisarna lite med luckor så kanske man kan hålla sig på nuvarande energiförbrukning även med en övervåning..

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 20:25 »
Värmepumparna kanske får en livslängd på 10 år, då är de pengarna borta.
Vattenburet värmesystem varar uppåt 100 år. En begagnad panna håller inte så länge, men ack-tankarna varar...
Ekonomerna kallar sånt där "avskrivningar" och "nu-värdesberäkningar". Jag begriper mig inte på det!

Tilläggsisolera vinden, det lönar sig alltid.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 20:32 »
Anders G, ja det är ju det lilla abret.. Förvisso står ju luftpumparna bara för knappt hälften av de där 80 000 jag räknade på, resten är ju sådana saker som består. Tilläggsisolering av vinden ska göras, den är i princip oisolerad i dagsläget.

trädman

« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 20:38 »
Efter att succesivt ha byggt värmesystem under ett antal år är min erfarenhet att kostnaderna lätt "springer i väg". Det går säkert att bygga ett värmesystem för under 150' med begagnade delar om man är diciplinerad, men jag tror det är lätt att det blir dyrare. Ska husets värde öka med 150' tack vare värmesystemet måste installationen hålla normal standard, vara prydligt installerat osv. Det går säkert också att lyckas med inom 150', men risken är att det tar lång tid både att samla ihop delarna till rätt pris och att sedan installera.

Skulle det inte kunna vara ett alternativ att själv renovera kakelugnen och/eller rörspisen. Jag har själv inte renoverat någon kakelugn (än) men följt arbetet med att göra det på nära håll. Det är inte särskilt märkvärdigt om man är någorlunda händig. Det är inte ens säkert att du behöver ta ner hela kakelugnen. Här räckte det att ta ner krönet och de övre två skiften för att komma åt att putsa kanalerna med lerbruk invändigt och laga läckagen runt plåtrörsstumpen som förbinder kakelugnen med muren.

Detta kunde också kombineras med en eller två billiga värmepumpar (typ förfyllda rör a ca 5000kr). En del av dessa ska visst vara ganska ok (kolla vpforum). Det skulle ge lite respit med att bygga ett "riktigt" värmesystem och arbetet med kakelugn/rörspis är knappast bortkastat eftersom det är trevligt med direktverkande ved även om man har panna.

Utläggen för ovanstående är ganska blygsamma och det är förmodligen betydligt färre timmars arbete än att bygga värmesystem, pannrum mm. Om några år kanske det är bättre läga att bygga ett riktigt värmesystem och då kanske kunna kosta på sig ett som kostar lite mer, även om det inte automatiskt går att "räkna hem" genom värdeökningen på fastigheten

Gångtrött

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 20:51 »
Jo jag inser nog också, tyvärr, att 100 000 är en glädjekalkyl.. Man tycker att man räknar och räknar och tar i på alla möjliga jäkla sätt men det brukar ändå bli dyrare till slut. Svårigheten med att räkna på rördragning är ju alla dessa jävla kopplingar, det sticker ju iväg så in i bängen i realiteten med dem.

Jag satte in en sådan där billighetspump förra vintern, som en temporärlösning, och den funkar ju men den är inte särskilt bra vid lägre temperaturer än -10. Jag tror nog att ska man göra något så får det bli en permanent lösning.

Det med kakelugnen är ju en tanke med, det är ju helt klart värt att överväga att försöka renovera den själv det skulle ju spara en hel del pengar. Pengar som man kanske kunde ta och lägga på att köpa en kasett till en av rörspisarna istället, det ska visst höja effektiviteten kraftigt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 21:19 »
Jag hade helt klart valt alternativet vedpanna och vattenburet system. För elen blir inte billigare och ska du ha dräglig temperatur i huset när det är kallt så måste du komplettera med elvärme och fixa kakelugn och rörspisar. Hur mycket lägre elförbrukning i kWh räknar du att det blir per år? Alltså hur stor blir den besparingen? Räkna också på vad det skulle kosta att värma hela huset med elvärme. Har du kollat priser på delar mm på Rinkaby Rör? Vad skulle det kosta om du tar in en röris som gör själva rördragningen i huset? Tänkte att du kunde gräva kulvert och fixa pannrum. Nu vet jag inte hur era lån ser ut men, när vi installerade bergvärme (idag hade vi valt vedpanna) så sa vår värderingsman att värdet på huset ökade med lika mycket som det kostade att installera.

Det är inte så att er värderingsman menar att enbart det vattenburna systemet ökar värdet på huset med 150'?  ::) I så fall kan du ju lägga panna och acktankar till det. Eller om ni nu har helt oisolerat på vinden. Kolla om du inte kan göra ett paket för att öka värdet på huset. Vattenburen värme, vedpanna, acktankar, hel vind isolerad=betydligt bättre  årskostnad vad gäller uppvärmning. Kanske kan du få loss lite till? Om du kan visa att om du får låna t ex 250' för att betala värmesystem+isolering så kan du sänka dina årliga kostnader för elvärme med hälften. Om vi säger att du skulle behöva 30' kWh/år för att värma hela huset med elvärme och att det i runda slängar skulle kosta ca 35000 i förbrukningsel. Hälften av det är då 17500 som ni minst skulle spara (förutsatt ni själva har ved) per år. Ett lån på 250' skulle ge en räntekostnad på ca 15000 om året och så lite amortering på det. Ja, det jag försöker visa är att ni med de minskade elkostnaderna kan betala lånet som det nya värmesystemet skulle kosta. Du får sätta in dina egna siffror och räkna på det. Är värderingsmannen samma människa som ni pratar med på banken? Annars presentera siffrorna på vad systemet skulle kosta och vilka besparingar det skulle ge vad gäller elkostnader för er bankman. Beroende på er lånesituation så borde det inte vara svårt att motivera ett sådant lån.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gångtrött

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 22:19 »
Ja givet är ju att det bästa alternativet rent ekonomiskt är vattenburen värme.. Vi har nu en belåningsgrad på 70%, d.v.s. att vi ligger strax under att behöva ha topplån vilket vi gärna vill undvika. Att låta en rörfirma dra allt skulle gå på c.a 250 000 kronor, plus pannrummet för c:a 20 000 och skulle ge en värdeökning på 150 000 vilket skulle leda till att vi behövde topplån.. Förvisso skulle det bli ytterligare 300 000 i värdeökning när övervåningen var klar sa han och det klarar vi med råge, så där skulle man förmodligen kunna ta igen den magra värdeökningen med värmesystemet. Men den totala lånebilden blir ju ganska hög om man ska låta en rörfirma göra jobbet, även om vi kanske skulle klara oss ifrån att ta topplån.

Jag räknar med att elförbrukningen, med luftpumpar och kakelugn, skulle ligga kvar på ungefär nuvarande nivå efter att vi också då bor på övervåningen, d.v.s. runt 20 000 kWh, så visst.. i realiteten blir det väl billigare att låna 170 000 till och låta en rörkrökare göra hela värmesystemet. Frågan är bara om man vill ligga på strax över 1.9 miljoner i lån, eller på strax under 1.8 miljoner..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 23 mar-11 kl 22:52 »
250 000 till rörmokaren, vad ingår då i det? Panna och allt material? Hur mycket är material och hur mycket är jobb? Jag tycker det verkar dyrt.  :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 mar-11 kl 06:40 »
250 000 till rörmokaren, vad ingår då i det? Panna och allt material? Hur mycket är material och hur mycket är jobb? Jag tycker det verkar dyrt.  :)
Ja då ingick ju materialet.. Vet inte fördelningen på det hela. Ska nog försöka slänga ut lite förfrågningar igen och kolla..

Sist jag gjorde det för ett par år sen så var det väldigt svårt att hitta någon som var intresserad.. De jag fick priser från (3 st.) låg mellan 225 000 - 550 000 för det hela..

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 mar-11 kl 06:55 »
Det är inga problem att få en rörmokare att sätta sprätt på 250 000, om de får fritt spelrum..

De och elektriker...huga...

Dom lever nog gott på regelverken, ingen annan får ju, egentligen, göra mycket av deras jobb.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 24 mar-11 kl 10:54 »
Ja då ingick ju materialet.. Vet inte fördelningen på det hela. Ska nog försöka slänga ut lite förfrågningar igen och kolla..

Sist jag gjorde det för ett par år sen så var det väldigt svårt att hitta någon som var intresserad.. De jag fick priser från (3 st.) låg mellan 225 000 - 550 000 för det hela..

Ja, gör det och så dubbelkolla alla materialpriser mot Rinkaby Rörs. När vi installerade bergvärmepumpen så sa jag till vår röris att vi inte ville betala mer för pumpen än vad de tog annars kunde vi beställa själva och det fixade han. En annan skulle ha 20' mer för samma pump.  ::) Av någon anledning så verkar rörisar och elektriker för den delen ha skitdyra materialkostnader. Alltså även deras inköpspriser är höga och sedan måste de ju lägga på lite så att de för ut lite extra för servicen att de fixar materialet.

En sak till, du får ju dra halva arbetskostnaden med ROT-avdrag. Om ni inte redan utnyttjat det till annat i huset förstås. Se där nu blev kalkylen ännu bättre!  ;)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 mar-11 kl 12:57 »
Fick ett tips av en kompis nyss om en lokal röris som var bra och billig.. Ringde och han skulle komma ut i morgon och kolla på huset, så får man väl ta sig en funderare efter det sen..

trädman

« Svar #14 skrivet: 24 mar-11 kl 23:00 »
Det är inga problem att få en rörmokare att sätta sprätt på 250 000, om de får fritt spelrum..

De och elektriker...huga...

Dom lever nog gott på regelverken, ingen annan får ju, egentligen, göra mycket av deras jobb.

Rörmokaren "skyddas" inte av så mycket regelverk om jag förstått saken rätt. Är man ansluten till kommunalt VA och/eller fjärrvärme tror jag det finns regler i anslutningsavtalet om att man måste anlita "auktoriserad" rörmokare. Annars är det så vitt jag vet fritt fram att dra rör själv. Försäkringsbolaget kan dock ha synpunkter vid eventuell skada om inte installationen skulle vara fackmannamässigt utförd.

Däremot "skyddas" elektrikern av lag

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 mar-11 kl 07:21 »
Rörmokaren "skyddas" inte av så mycket regelverk om jag förstått saken rätt. Är man ansluten till kommunalt VA och/eller fjärrvärme tror jag det finns regler i anslutningsavtalet om att man måste anlita "auktoriserad" rörmokare. Annars är det så vitt jag vet fritt fram att dra rör själv. Försäkringsbolaget kan dock ha synpunkter vid eventuell skada om inte installationen skulle vara fackmannamässigt utförd.

Nej, det är väl ingen direkt lag, men regler som skapats för att försöka hindra/skrämma hemmapulare, finns det ju gott om. Försäkringsbolagens prio är ju alltid att försöka slippa betala ut pengar.

http://www.sakervatten.se/

trädman

« Svar #16 skrivet: 26 mar-11 kl 12:07 »
Nej, det är väl ingen direkt lag, men regler som skapats för att försöka hindra/skrämma hemmapulare, finns det ju gott om. Försäkringsbolagens prio är ju alltid att försöka slippa betala ut pengar.

http://www.sakervatten.se/

Jo, det finns uppenbarligen mängder av ryggradslösa politiker som inter orkar hålla emot när olika yrkesgrupper försöker återskapa skråväsendet. Det går alltid att hitta på något miljö- eller säkerhetsargument för att det ska krävas något slags formell utbildning och 5 års erfarenhet, oavsett hur triviala saker det än handlar om. Det senaste exemplet jag läst om är när kylinstallatörerna lyckades genomdriva något slags förändring för att göra det olagligt att installera sin egen värmepunmp. Det har ingen som hels positiv miljöpåverkan utan är bara en eftergift för ett bortskämt skrå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser