Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  REA PÅ BILIG FÄRG  (läst 6570 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
REA PÅ BILIG FÄRG
« skrivet: 24 mar-11 kl 22:46 »
Det fanns en diskussion om kup färg , nu finns en lämplig sådan till rea pris på Överskotts bolagen.

Hus färg vatten baserad  fasad färg i 8 olika kulörer 3.l   199kr ord  249kr

Späd ut den 20% vatten vid grund målning  ,  slut målning späd ut den med 10% vatten

De brukar har rea lite då och då på färgen  ;D gäller till och med 30/3/2011

mvh edward :P
« Senast ändrad: 24 mar-11 kl 23:35 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

malarmaster

• Småland
SV: REA PÅ BILIG FÄRG
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 06:30 »
är det en plastfärg o du inte grundar med en oljefärg så lär du få problem.
vet inte vad kupan är gjord av men är det trä bör du tänka om . plastfärg orsakar röta då den släpper in fukt i virket men släpper inte ut. ulf

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 07:00 »
Billig färg är oftast väldigt dyrt vatten. Billig akrylat innehåller mera vatten än dyrare färger - det finns ett klart samband.

Den färg som fungerat bäst på EPS har varit typ Beckers metallic (ej vattenbaserad).

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 07:52 »
Det här vattnet från ÖB är en väldigt täckande färg
och fungerar bra
Problemet uppkommer den dagen "vattnet" försvann från sortimentet
och du ska utöka kupantalet med nya som ska färgas och vattnet inte finns
då får du en ny nyans i bigården
Vissa av mina bigårdar har alla möjliga färgnyanser vilket kan vara lite störande för den
estetiska biodlarn

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 07:59 »
Man kan bryta enligt NCS systemet med färgkoder. Jag slipper detta problem för jag väljer minst en ny höstfärg varje gång jag beställer färg.
När Bauhaus bröt färgen gratis tog jag 5 olika höstfärger och killen bakom färgdisken såg lite störd ut, men han fick lite jobb i alla fall.
Väntar bara på samma bauhaus erbjudande igen ... annars kostar det ca 100 sek att bryta en burk.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 08:29 »
är det en plastfärg o du inte grundar med en oljefärg så lär du få problem.vet inte vad kupan är gjord av men är det trä bör du tänka om . plastfärg orsakar röta då den släpper in fukt i virket men släpper inte ut.

Här är det mest frågan om att ge sol/UV  skydd åt en frigolitkupa.

Billig färg är oftast väldigt dyrt vatten. Billig akrylat innehåller mera vatten än dyrare färger - det finns ett klart samband.

Vatten och vatten , med denna färg är täck förmågan god , + man bör även spä ut den med 10%-20% vaten bör betyda att vatten halten är låg , så ingen problem där.

- minus är klart att man inte har så många nyanser att väljer , men är det plånboken som styr,, ,,,   ,

Vissa av mina bigårdar har alla möjliga färgnyanser vilket kan vara lite störande för den estetiska biodlarn

Regnbåges bi odling .  ;)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 08:36 »
Vill man inte handla billig färg på Överskottsbolaget (jag brukar göra det) så kan man köpa Beckers inom- och utomhusfärg till 25% rabatt på K-rauta, såg jag i reklambladet.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 08:51 »
Vill man inte handla billig färg på Överskottsbolaget (jag brukar göra det) så kan man köpa Beckers inom- och utomhusfärg till 25% rabatt på K-rauta, såg jag i reklambladet.

Intressant ! har du något liter pris ?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 09:00 »
Intressant ! har du något liter pris ?

Det stod det inget om, bara att det vara 25% på hela det lagerförda sortimentet. 25% på "finfärg" blir väl ändå dyrare än ÖoB:s färg.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 11:40 »
Oljefärg kommer att fasas ur marknaden
Det kommer inom en snar framtid att bara finnas vattenbaserad färg.
Vill ni ha oljefärg så får ni börja bunkra upp ett lager!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 11:50 »
Inte då, men man kan bli tvungen att blanda själv. Kulturfärg, linoljefärg osv kommer troligen alltid att finnas, annars kan man köpa linolja, pigment och terpentin och blanda själv. Däremot är det snack om att alkydoljefärgen kommer att fasas ut. Det är inte samma sak som att det inte kommer att finnas oljefärg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 25 mar-11 kl 11:56 »
Inte då, men man kan bli tvungen att blanda själv. Kulturfärg, linoljefärg osv kommer troligen alltid att finnas, annars kan man köpa linolja, pigment och terpentin och blanda själv. Däremot är det snack om att alkydoljefärgen kommer att fasas ut. Det är inte samma sak som att det inte kommer att finnas oljefärg.
Visst är det så men det är väl alkydolje färg dom flest använder
och vem har tid att stå och blanda pigment olja o terpentin
personligen prioriterar jag andr saker.
Den såkallade plastfärgen är idag så bra att den duger alldeles utmärkt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 25 mar-11 kl 12:17 »
Visst är det så men det är väl alkydolje färg dom flest använder
och vem har tid att stå och blanda pigment olja o terpentin
personligen prioriterar jag andr saker.
Den såkallade plastfärgen är idag så bra att den duger alldeles utmärkt.
Plastfärg kan betyda olika saker. Akrylatfärgen är så bra att den duger till många saker. Till bikupor duger den kanske utmärkt. För att bli lite OT, så menar jag att den är värdelös till snickerier inomhus, de blir dåligt avtorkbara och färgen är mycket svårare att få jämn och fin.

En sak man ska vara medveten om är att vanlig akrylatfärg har en lite öppen och "mjuk" yta. Målar man två saker som ska ligga an mot varandra, men ändå vara delbara, t ex fönster och karm eller låda och lock till en kupa, så kan färgen fungera nästan som lim och fästa ihop så bra att man har sönder materialet när man ska dela på dem. Så tänker man använda akrylatfärg får man fråga noga i butiken så att man får den lite hårdare färgen som inte fäster ihop i samma utsträckning. Den är dyrare. Eller så får man måla (minst) ena delen i oljebaserad färg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 mar-11 kl 13:08 »
Nu målar man bara utsidan på en EPS låda.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 25 mar-11 kl 13:27 »
Jag har trälådor än så länge, så jag vet inte exakt hur de ser ut. Men nog måste locket antingen ligga på en fals eller gå omlott med lådan, och då finns det risk för att två färgytor rör intill varandra, om så bara längs en 90o-ig kant?

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 mar-11 kl 14:11 »
Nu är en EPS låda lite rund i kanterna (se bifogad bild).  Det gröna är då målarfärg!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 25 mar-11 kl 14:27 »
Ok, då kan det nog funka med vanlig akrylatfärg utan att de klistrar ihop. Men om man har lådor med annan konstruktion, där färgytorna ligger an mot varandra bör man vara medveten om detta problem då man väljer färg.

Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 mar-11 kl 14:57 »
Man kan rolla dem och ställa dem lite om-lott så att färgen inte limmar ihop lådorna.

De som sprutmålar får se upp och göra samma sak när färgen torkar, då kan de kitta ihop ordentligt i alla fall och det går knappt att bända upp dem.

malarmaster

• Småland
« Svar #18 skrivet: 25 mar-11 kl 18:19 »
Det är en sanning med modifikation.det som försvinner är lösningsmedlen,lacknafta o dyl.
det finns redan vattenbaserade oljefärger på marknaden samt oljefärger utan lösningsmedel som klarar gränsvärdena.ren linoljefärg innehåller t.ex inga lösningsmedel.
det är tvärtom så att oljefärgerna kommer tillbaks då det visat sig att plastfärgerna inte håller över tid. Ulf

malarmaster

• Småland
« Svar #19 skrivet: 25 mar-11 kl 18:41 »
akrylat,acryl,blandning av dessa o alkyd är det som finns i många utefärger idag.
jag brukar kalla dessa för "plast" färg även om den beteckningen kanske inte är rätt.
dessa färger bör undvikas till trä då de orsakar röta med tiden.det hjälper inte med att ha en oljefärg under då livslängden på den är begränsad.
frigolit som nämns till bikupa går alldeles utmärkt att måla med plastfärg,likaså förbehandlad plåt,eternit betong m.m Men undvik att måla trä.
Reklamen för denna färgtyp går alltid ut på att det växer mindre alger/mögel samt att den håller kulör o glans längre än den traditionella oljefärgen,påståenden som till en del stämmer.
Du ska inte heller behöva måla så ofta. det nämns aldrig hur eller om den skyddar virke mot fukt o röta.
Jag brukar säga,du behöver kanske inte måla så ofta men du bör förbereda dig på fasadbyte var tjugonde år vilket är en träfasads ungefärliga livslängd i europa som använder denna färgtyp till 90 %.
Att det är så har jag konstaterat varje sommar då jag är ute o tittar på målningsobjekt.
De fasader som har rötskador som inte kan relateras till trasiga rännor o tak är utan undantag målade med plastfärg.
miljövänlig färg ,skall den verkligen tillverkas av petroleumprodukter rätt lösningsmedlet är vatten?en liten tanke........... Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser