Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behöver ällingarna vattenbalja ?  (läst 1755 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
behöver ällingarna vattenbalja ?
« skrivet: 23 jul-06 kl 14:30 »
Jag har nyckläckta ällingar som går tillsammans med sin mamma. Första gången för mig   :o
Idag delade jag av hönshuset så att ankorna fick en egen del. Det var för säkerhets skull. Hönsen går aldrig på ankorna, men påfåglarna är alldeles för närgågna. Och inte särskilt snälla....

Men det innebar att ankorna inte kommer ut i hönsgården och kan bada. Jag undrar om de behöver ha en vattenbalja inne nu ?
Ankmamman har under hela ruvperioden gått ut till badet morgon och kväll för att ta ett dopp. Nu har hon inte varit ute alls sedan ällingarna kläcktes i går.
Kanske vill hon inte lämna dem ensamma inne.

Och när börjar ungarna bada ?? Jag har gett dem samma mat som jag ger till kycklingar; havregryn, kokt ägg och kokt ris. Är det ok eller behöver de annat ?

Det är spännande. Har inte kunnat räkna hur många det blev, men det är säkert tio iallafall. Oj vad de är fina  ;D

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Susanne

Re:behöver ällingarna vattenbalja ?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 20:05 »
Ällingarna börjar bada så fort man ställer in en skål vatten till dem som är stor nog för ällingarna att plaska i.  ;D De badar alltså så snart de lämnar redet om de har möjlighet till det. Din ankmor som inte lämnar ällingarna för att själv bada beter sig precis som en ankmor ska göra. När hon anser att det är dags att gå ut kommer hon occkså locka med sig ällingarna. Följer de inte med går hon in igen och lockar på nytt, ända till hon får med dem.

Maten du ger dem är helt ok. Jag brukar ge havregryn, allfoder och även något grönt. Om det finns våtarv plockar jag det, annars ger jag någon sallad.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser