Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En slaktfråga  (läst 925 gånger)

HannaK

• Blekinge
En slaktfråga
« skrivet: 25 mar-11 kl 10:40 »
Undrar hur fort efter avlivandet man måste göra iordning, dvs plocka och ta ur djuret? Om något skulle komma emellan och man inte har möjlighet att göra det direkt menar jag.

Mvh

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En slaktfråga
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 10:53 »
Om man ska torrplocka, dvs inte doppa i varmt vatten, så måste man plocka omedelbart. Ska man doppa dem i vatten har man lite mer tid på sig, och om man inte hinner med det heller inom rimlig tid så kan man flå djuret. Om man bara kan förvara den kallt, typ i kylskåp, så kan man nog t o m vänta tills nästa dag med att flå. Det är dock väsentligt lättare att flå en varm kropp, men har man bara lite vana och en bra kniv så går det bra även om de är kylskåpskalla.

Tänk på att lever, hjärta och muskelmage blir dåligt snabbare än resten av köttet, så helst ska man ta ur inälvorna direkt om man tänker vänta med att flå tills nästa dag.

Har man gott om plats i frysen kan man frysa hela djuret, för att sedan flå och ta ur när man tinat det. Då måste det tillagas direkt, och kan inte frysas om utan att vara tillagat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

HannaK

• Blekinge
SV: En slaktfråga
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 10:36 »
Tackar för det utförliga svaret! :)

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser