Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyckläckt kyckling med *navelbråck*?  (läst 5257 gånger)

Aklejan

• -
Nyckläckt kyckling med *navelbråck*?
« skrivet: 25 mar-11 kl 17:26 »
Det kläcktes precis en kyckling som har en "blodklump" på magen..
Jag använder ordet navelbråck fast jag inte riktigt vet vad det innebär..
Vad kan det vara och vad gör jag nu... Den är precis nykläckt..typ 7 minuter !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Nyckläckt kyckling med *navelbråck*?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 19:58 »
Ibland kläcks kycklingar med delvis öppen buk. Inte så mycket man kan göra ibland läker det själv men ofta dör kycklingen. Det beror lite på hur stort bråcket är.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aklejan

• -
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 20:46 »
Ibland kläcks kycklingar med delvis öppen buk. Inte så mycket man kan göra ibland läker det själv men ofta dör kycklingen. Det beror lite på hur stort bråcket är.

Det som syns är något som liknar en blodklump i storlek 5*3 mm
Hoppas att den klarar sig, är rädd att de andra kycklingarna ska picka på den..
Om du är insatt så får du gärna berätta vad det är som syns...vad det beror på osv

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 21:42 »
Kycklinen drar ju in gulesäcken i magen strax före kläck. Sedan drar hålet ihop sig och blir som en liten navel ofta med en lite skorpa eller en bit intorkad sträng som sticker ut. Detta läker och trillar av precis som en navel hos oss. Naveln sitter en liten bit framför kloaken.

Ibland funkar inte indragningen och det händer att kycklingar kläcks med gulesäcken utanför. Ibland drar det inte ihop sig ordentligt och då ser det ut som ett sår. 

Om det inte är större så kommer det förmodligen att torka och bli en skorpa på och då det sitter lite dolt på undersidan är det nog inte så stor risk att de andra pickar på den. Det finns nog en hyfsad chans att kycklingen klarar sig om den inte har andra missbildningar inuti magen också.

Jag håller tummarna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Aklejan

• -
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 21:55 »
Aaah... Nu är allt solklart! Tack fina... :-*
Å kycklingen ser ut att må bra!  :D
Men du... ibland är det lite gul sörja kvar i äggskalen, vad är det som hänt då?
Jag har knappt haft några kycklingar som dött så jag kan inte koppla den gula
sörjan i äggskalen till svag kyckling..
*Bara nyfiken och vill lära mej *

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 22:17 »
Aaah... Nu är allt solklart! Tack fina... :-*
Å kycklingen ser ut att må bra!  :D
Men du... ibland är det lite gul sörja kvar i äggskalen, vad är det som hänt då?
Jag har knappt haft några kycklingar som dött så jag kan inte koppla den gula
sörjan i äggskalen till svag kyckling..
*Bara nyfiken och vill lära mej *

Själv har jag alltid antagit att jockset som ligger kvar i botten på ägget efter födsel är fostrets urin/avföringsjocks. Dagsgamla kycklingars bajs ser identiskt ut med jockset i botten (dvs. vit/grönt och löst, det fasta riktiga korvarna börjar komma när de börjar äta riktig mat).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

• -
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 22:21 »
Själv har jag alltid antagit att jockset som ligger kvar i botten på ägget efter födsel är fostrets urin/avföringsjocks. Dagsgamla kycklingars bajs ser identiskt ut med jockset i botten (dvs. vit/grönt och löst, det fasta riktiga korvarna börjar komma när de börjar äta riktig mat).

Aaah...mysigt! Det är ju också deras första måltid då jag sett dom stå å
mumsa i sig av det gula jockset!  :P

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-14 kl 08:21 »
Väcker upp tråden för att fråga om naveln. Jag såg att en av mina ca 2-3 dagar gamla kycklingar har som ett litet hål där naveln är. Inte något sår och inget som sticker ut men det hade fastnat ett litet frö där som jag pillade bort och nu ser det ut som ett hål gjort med en lite grövre nål ungefär. Jag antar att fröet hade fastnat där innan det drog hop sig. Jag har försökt skölja med ljummet vatten, är lite rädd att det ska bli smuts i när det växer ihop. Nåt jag kan göra eller ska jag låta det vara?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser