Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dag 18 och framåt  (läst 1696 gånger)

Henke82

• -
Dag 18 och framåt
« skrivet: 27 mar-11 kl 17:36 »
Tjena vad gör man efter dag 18 förutom slutar att vända äggen jag har en cov 24 kläckare.
'
Mvh Henke
Stort höns intresse för Isbar,Australorp. Föder upp isbar.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Dag 18 och framåt
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 17:38 »
Väntar på att äggen ska börja kläckas ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

J.palmgren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 17:56 »
höja fuktigheten :) och inte öppna kläckaren förräns alla är ute och torra :)

Henke82

• -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 19:29 »
hur höjer jag fuktigheten mer än den som redan är där. mer vatten eller vad gör jag.
Stort höns intresse för Isbar,Australorp. Föder upp isbar.

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 19:41 »
hur höjer jag fuktigheten mer än den som redan är där. mer vatten eller vad gör jag.

Precis så gör du, har i mera vatten i kläckaren :)

Lycka till!
 //
Jakobssons fru

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-11 kl 19:44 »
Har du några hål i äggen?

Risken finns att du dränker kycklingarna om du höjer fukten utan att de är på "g".
Ibland kan det hända att kläckningen sker på 22 och tom 23e dygnet, allt beroende på hur god temperaturen har varit under hela ruvningen. Låg temp - längre tid. Små ägg kläcks i regel snabbare med, hos mig kläcktes alltid dvärgraserna på 19e eller 20e dygnet.

Såå.. När "titthålen" börjar kika fram så kan du ställa in fler skålar, gärna med uppblötta svampar eller trasor. Om det går trögt att få upp fukten som gärna bör ligga på 70-80% under kläckningen så sprayar du några gånger om dagen med en helt vanlig sprayflaska, ljummet vatten..

Kom också ihåg att det dröjer oftast 12 - 24 h från titthål till att kycklingen når sitt mål, FRIHET!   8)

Och som alltid, is i magen. Pilla INTE med okläckta ägg - öppna inte kläckaren annat än vid vattenpåfyllning, urplockning av äggskal och torra kycklingar.

LYCKA TILL!
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser