Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel under innertaket,  (läst 11800 gånger)

Ibbe

• Skåne
Mögel under innertaket,
« skrivet: 27 mar-11 kl 21:02 »
Hej alla snälla och kunniga.
Vi köpte vårt hus för ett par månader sedan men har fortfarande inte flyttat in då vi håller på och renoverar.
I ett av rummen på ovanvåningen (en del av rummet är i ett takkupa) har f. ägaren bytt innertaket för ett par år sedan efter att någon "storm flyttat några takpannor och regnvatten kommit in". Enligt ägaren har pannorna fixats till, taket fått torka några månader och sen lade han in ett nytt tak. Eftersom innertaket (plastbeklädda spånskivor) var ogillade av oss (även utfört dåligt hantverksmässigt) valde vi att lossna på några för att se hur det ser ut därunder.

När vi tog bort ett par skivor så möttes vi av en massa svarta prickar (framförallt på det allra äldsta innertaket (som f. ägaren valde att sätta tillbaka) och baksidan av det nya). Prickarna gjorde mig jätterädd då jag kan noll om mögel, svamp m.m. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp. Vet ni vad det här är?
Kan det vara någon farlig svamp (hus)?
Nåt spec. att tänka på/hur sanerar man?
Ska man involvera försäkringsbolaget?
Sedan såg jag nått vitt som liknar spindelväv på en av skivorna som legat mot plastfolien. Vad kan det vara (syns lite på bilden)?

Sedan tänker jag på en annan sak. Den f. ägaren har satt upp plast (verkar som att plasten finns på halva taket) bakom det "andra innertaket" och även tilläggsisolerat invändigt mot ytterväggen och där finns plast också. Då det här är ett hus från 1933 så finns det ingen plast på andra ställen och jag tänker att det kanske inte ska finnas här heller.
Hur gör jag? Ska jag ta bort plastfolien? Huset värms med luft/vatten.

Tacksam för råd.
« Senast ändrad: 27 mar-11 kl 21:06 av lakki »

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Mögel under innertaket,
« Svar #1 skrivet: 27 mar-11 kl 21:18 »
1. Om det kommer in vatten för att några pannor flyttat på sig läcker pappen. Det kommer att komma in mer vatten.
2. Det vita är svampmycel.
3. Låt någon sakkunnig titta på eländet på plats.
4. Antagligen slutar det med att fuktskadat material måste rivas bort, yttertaket lagas och innertaket bytas.

Bullerybo

• Närke
« Svar #2 skrivet: 27 mar-11 kl 21:21 »
Om yttertaket inte är tätt (s att det kan rinna in vatten om takpannor blåser snett) så ska ni inte ha plast i innertaket. Då märker ni inte om det läcker in på vinden, och det blir svårt för ev. läckage att torka upp.

Vi har haft ett par sådana läckor pga takpannor som åkt ut led, och det är inget problem om man har ett "öppet" innertak för då märker man direkt om det läcker och det torkar upp utan att mögla när man fixat läckan.

Möglet kan jag inte säg något om, men i liten omfattning tror jag inte det behöver vara farligt, men ring försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring. Vi hade mögel  på taket i en modern utbyggnad (den enda delen med plast och gojjs)  och då ringde vi försäkingsbolaget så kom det en gubbe från anticimex och kollade läget.

malarmaster

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 22:07 »
hur gammalt är yttertaket o framförallt hur gammal är pappen som ska ligga under pannorna?
ett tak ska inte läcka bara för att en panna flyttar sig.
huset är från 30-talet o då bör det ligga på ett tak konstruerat med råspont,papp o på det pannor.
på bilderna ser det ut som mögel o då läcker nog taket .en expert bör titta på det o bedöma skadorna.
det tråkiga är om taket är gammalt(äldre än 30 år,vilket är ung. livslängd på pappen) så får du nog räkna med en större reparation.
det kan också röra sig om kondensskador då du skriver att han tilläggsisolerat m.m.Kan alltså vara felaktigt gjort.Är så fallet kan du gå tillbaka till honom o kräva ersättning.
är det så att det är en läcka i ett gammalt tak blir det värre,du bör ju ha besiktigat huset då ni köpte det o kollat takets skick. Försäkringsbolagen tar mkt sällan sådana åldersrelaterade skador.
Du bör ta sakkunnig hjälp som ett första steg för att bedöma skadorna o vad som är orsaken.
 Ulf

Ibbe

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 23:35 »
Tack för era svar.

Taket är från ´33 och vid besiktningen såg man att pappen är dålig längst ner på taket. Vi har tänkt ta in någon som kollar på taket (ge gärna tips på folk som är bra på tak och bor i Skåne) och reparerar om det går alt. byter :(.
Jag har tänkt gå upp på taket och kolla, min misstanke är att taket läcker in mellan takkupan  (vars tak är i plåt) och taket (tegel). Kanske inte mycket men tillräckligt så att det blir fuktigt och eftersom det är instängt blir det mögel och... Svampmycel? Har man några funderingar om det rör sig om farliga svampar? 
Vi har ringt till Anticimex men det tar tre veckor för att få en tid. Vi får nog ringa försäkringsbolaget (nyss upptäckt) men min tanke är om det "räcker" med att riva ut det gamla och fixa innertaket (och naturligtvis åtgärda läckan) så kan jag göra det själv. Samtidigt som jag inte "vågar" pilla för mycket då jag inte kan nåt om mögel/svamp, vad får man göra och vad får man inte göra... Sen tänker jag även sen när allt ska återställas så vill jag att det är så friskt som möjligt (och att allt kan andas) och funderar på den där plasten om den ska vara där (jag förstår dess funktion men...)

Tack för att ni hjälper med era svar...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 13:43 »
Du får nog vara beredd på att kanske göra ett takbyte, kolla igenom alla vindar m.m. väldigt noga efter fuktskador så att du vet om det läcker in på fler ställen.

Börja med att stänga rummet där möglet är, man ska inte släppa in onödigt mycket mögelsporer till resten av huset.

Riv sen ner alla ytskikt åtminstone i taket så att du kan bedömma skadan, ser det ut att ha runnit ner vatten i tex väggarna så måste du riva bort ytskikten även där för att man ska kunna se hur mycket som är skadat. - var noga med att använda andningskydd, mögel är inte nyttigt att andas in.

Som regel ersätter inte försäkringsbolaget när det har blivit fuktskador till följd av bristande underhåll på taket  :-X
Hör med dom för säkerhetsskull men bli inte förvånad om dom säger att du inte får ett öre av dom...

Plast är bra, det minskar generellt risken för mögel då mögel behöver framförallt tre ting för att växa 1, fukt 2, luft och 3, näring som tex trä.
Dock gäller det att man inte har dubbla täta skikt - vattenånga behöver som regel kunna vandra ut från väggen/taket men den innersta delen av väggen närmast ytskiktet däremot kan med fördel vara tät. Rätt använd hindrar plasten fuktig varm inomhusluft från att komma in i tak/väggkonstruktionen och orsaka mögel bla samtidigt som den minskar husets energiförluster.

Fuktigt virke måste torkas ur, och för det krävs också att du öppnar upp så att luften kan komma åt trävirket.
Kolla sen hur murket virket är, enklaste sättet att bilda sig en uppfattning om "murkenheten" är att ta kniven och sticka in i trät - i friskt trä ska man bara kunna sticka in en knivspets några millimeter men om det är murket sjunker kniven in längre utan större ansträngning och då måste drabbat virke bytas ut vilket blir lite krångligare.

Börja med rivning och kontroll av virke m.m. så får du se sen vad som måste göras, men som sagt var så kan det mycket väl blir aktuellt med takbyte - att "dutta" på nått enstaka ställe när taket ändå börjar att vara slut är det ingen större mening med.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 13:49 »
Det kan bero på dålig ventilation,och det finns den sortens mögel som det räcker att stryka på någon sorts medel.Hör med någon som kan typ besiktningsman innan ni river ner
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-11 kl 18:15 »
Såna mögelangrepp som bilderna visar räcker det inte att stryka på något medel för att få bukt med. Ni kan med gott samvete riva bort allt som är mögelangripet/ruttet/fuktigt (inte bärande delar som takstolar och bjälkar, förstås).
Det bästa sättet att få tag på en vettig snickare är att lyssna runt med grannar och vänner om de kan rekommendera någon som varit hos dem och gjort ett bra jobb, så ni kan komma och se resultatet själva. Att bara hugga en på måfå ur telefonkatalogen eller en nätsökning är ett lotteri.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser